اپل تراشه M4 را معرفی کرد؛ تمرکز بیشتر روی هوش مصنوعی

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اپل ساعاتی قبل ازآیپد پرو 2024 رونمایی کرد که هر دو مدل این تبلت از تراشه نو M4 بهره می برند. در این مطلب به مشخصات این تراشه مجذوب کننده و تازه نفس می پردازیم.

اپل تراشه M4 را معرفی کرد؛ تمرکز بیشتر روی هوش مصنوعی

اپل برای این تراشه توجه زیادی به قابلیت های هوش مصنوعی نشان داده و گفته موتور عصبی تازه آن را به یک تراشه فوق العاده قدرتمند برای هوش مصنوعی تبدیل نموده و قادر به انجام 38 تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) است. این رقم ظاهرا 60 برابر سریعتر از واحد پردازش عصبی (NPU) تراشه A11 اپل در سال 2017 است، اما همچنان از 45 TOPS پردازنده Snapdragon X Elite پایین تر محسوب می گردد. با این حال، اپل همچنان ادعا می نماید که M4 می تواند عملکردی مشابه آخرین تراشه های کامپیوترهای دسکتاپ را تنها با یک چهارم مصرف انرژی آنها ارائه دهد.

طبق گفته اپل، M4 از نسل دوم فناوری 3 نانومتری بهره می برد و پردازنده مرکزی 10 هسته ای آن با چهار هسته پرقدرت و شش هسته کم مصرف پیکربندی شده است که آن را 50 درصد قدرتمندتر از M2 درون آیپد پروی قبلی می نماید. پردازنده گرافیکی 10 هسته ای M4 نیز از ذخیره پویا (dynamic caching)، سایه زنی مش (mesh shading) و ردیابی پرتو (ray tracing) و بعلاوه یک موتور نمایشگر تازه با سرعت رندرینگ چهار برابری نسبت به M2 پشتیبانی می نماید.

مورد جالبی که اپل به آن اشاره نکرد، تعداد هسته های NPU در تراشه M4 است. از زمان معرفی M1، تراشه های سری M اپل (به جز M1 و M2 اولترا) همگی دارای تعداد هسته NPU یکسانی (16 هسته) بوده اند، اما TOPS پردازنده عصبی به صورت افزایشی در هر نسل بهبود یافته است، به این معنی که NPU در انجام سریع تر محاسبات بهتر شده است.

معرفی M4 به وسیله اپل کمتر از دو هفته قبل از رویداد ویژه هوش مصنوعی ویندوز و سرفیس مایکروسافت انجام شده است. در این رویداد انتظار می رود مایکروسافت از محصولات تازه مبتنی بر تراشه های Arm رونمایی کند. مایکروسافت توجه زیادی به ویندوز مبتنی بر Arm نشان داده تا این لپ تاپ ها بتوانند مک بوک های اپل را پشت سر بگذارند.

باید خاطرنشان کنیم تراشه های سری اسنپدراگون X الیت شرکت کوالکام عملکرد فوق العاده ای دارند و باید ببینیم اولین لپ تاپ های مبتنی بر این تراشه ها از نظر عملکردی نسبت به تراشه M4 چه حرفی برای گفتن دارند.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1691

به "اپل تراشه M4 را معرفی کرد؛ تمرکز بیشتر روی هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل تراشه M4 را معرفی کرد؛ تمرکز بیشتر روی هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید