بازسازی آپارتمان: آخرین شرایط بازسازی مسکن مددجویان زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، یک سال از وقوع زمین لرزه در سی سخت نگذشته، حالا چادر ها و کانکس هایی که برای اسکان اضطراری خانواده های زلزله زده تعبیه شده بود، یک به یک دارد جمع می گردد.

بازسازی آپارتمان: آخرین شرایط بازسازی مسکن مددجویان زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، از همان ساعات اولیه زلزله بود که کارگروه آسیب شناسی کمیته امداد متشکل از مدیران، مددکاران و گروه های جهادی همکار با این نهاد به منطقه ها زلزله زده گسیل شدند تا با شناسایی و برآورد مقدار خسارات وارده، یاری های اولیه و احتیاجات مددجویان زلزله زده را آنالیز و رفع نمایند. فعالیتی که چهار روز تمام ادامه داشت و معین شد 307 مورد مسکن خانواده های تحت حمایت دچار خسارت جزئی و کلی شده است.

مقدار خسارات اگرچه بیش از پیش بینی ها بود، اما کار امدادرسانی بدون وقفه آغاز شد و با جدیت ادامه یافت. خدمات حمایتی و توزیع بسته های معیشتی و کالا های اساسی برای مددجویان آسیب دیده از زلزله در دستور کار نهاده شد و در کوتاه ترین زمان، مواردی همانند چادر، پتو و سایر وسایل مورد احتیاج در اختیار مددجویان نهاده شد.

در همان ابتدا اسکان اضطراری برای 57 خانوار فراهم شد و 30 تخته چادر در اختیار آنان نهاده شد. بعلاوه برای 48 خانوار یخچال و برای 94 خانوار دیگر نیز فرش، برای 60 خانوار اجاق گاز تهیه و بعلاوه هزار و 746 تخته پتو در بین مددجویان تحت پوشش در این منطقه تهیه و توزیع شد. 858 بسته معیشتی نیز در همان روز های اول بین خانوار ها توزیع شد.

براساس برآورد ها 154 واحد مسکن مددجویان دچار خسارت جزئی شده و احتیاجمند انجام تعمیرات بود و 153 مورد که خسارت زیادی دیده بود باید بازسازی و احداث می شد. کار تعمیرات مسکن خانواده های تحت حمایت با اختصاص بودجه میانگین 100 میلیون ریالی که به صورت بلاعوض در اختیار مدجویان نهاده شد به سرعت آغاز و طی ماه های بعد تمام منازل تعمیر شده و در اختیار خانواده ها نهاده شد.

در زمینه احداث واحد های تخریب شده نیز با اختصاص بیش از 34 میلیارد تومان به صورت بلاعوض و تسهیلات قرض ا لحسنه از سوی کمیته امداد و بنیاد مسکن، کار بازسازی بدون از دست دادن زمان آغاز شد. فعالیتی که طی ماه های بعد سرعت گرفت و اولین فاز از تحویل خانه های بازسازی شده شامل 80 واحد مسکن در 18 آبان ماه به مددجویان تحویل شد و مابقی نیز مرحله به مرحله و پس از تکمیل در حال واگذاری است.

طیبه حقیقی یکی از 80 مددجویی است که یک ماه قبل واحد خود را تحویل گرفت. زنی با حدود 75 سال سن که وقتی از شب زلزله می گوید و خانه تخریب شده خود را به یاد می آورد، اشک در گوشه چشمانش حلقه می زند. شب های سرد زمستان گذشته را مدتی در چادر و پس از آن در کانکس سپری نموده است، اما حالا زیر سقفی که برایش ساخته شده با شیرینی و نان بلوط از خبرنگارانی که برای بازدید منطقه زلزله زده آمده اند، پذیرایی می نماید.

از 163 واحد تخریب شده، تعداد 47 واحد به روستا های پاتاوه تعلق داشت که با هماهنگی کمیته امداد و بنیاد مسکن تا به امروز 26 واحد آن تکمیل و خانواده های مددجو در آن اسکان پیدا نموده اند. بعلاوه 21 واحد دیگر در حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تا بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد، برای این 47 واحد احداثی حدود هشت میلیارد و 850 میلیون ریال بلاعوض صورت گرفته و در قالب تعمیرات هم 103 مورد واحد شناسایی و به انجام رسیده است.

ساخت و ساز در منطقه هنوز ادامه دارد، اما مددجویان کمیته امداد زودتر از دیگر زلزله زدگان منازل خود را یک به یک تحویل می گیرند. به گفته مسئولان استانی، 73 واحد مسکن دیگر نیز برای خانواده های تحت حمایت عمدتا در سی سخت و پاتاوه در مراحل نهایی ساخت است که تا دهه فجر به طور کامل در اختیار مددجویان قرار می گیرد تا پرونده خانه های تخریب شده در زمین لرزه سال گذشته این شهرستان، پیش از یک سالگی وقوع زلزله، به طور کامل بسته گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1288

به "بازسازی آپارتمان: آخرین شرایط بازسازی مسکن مددجویان زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: آخرین شرایط بازسازی مسکن مددجویان زلزله زده کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید