خبرنگاران اختلاف نظر وزیران خارجه آمریکا و استرالیا درباره چین

به گزارش بی نهایت اس ام اس، نیویورک- خبرنگاران- وزیر خارجه استرالیا با تاکید بر اینکه خودشان برای کشورشان تصمیم گیری می نمایند، برخلاف کوشش مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، روابط مالی کانبرا با پکن را بسیار مهم ارزیابی کرد.

خبرنگاران اختلاف نظر وزیران خارجه آمریکا و استرالیا درباره چین

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

ماریز پین وزیر خارجه استرالیا که به همراه لیندا رینولدز وزیر دفاع این کشور به واشنگتن سفر نموده است، عصر سه شنبه به اتفاق مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع این کشور در یک نشست خبری مشترک شرکت کرد.

پس از آنکه هر یک از وزیران بیانیه خود را در قبال ملاقات و گفت وگوهای صورت گرفته عنوان نمودند، نوبت به طرح پرسش خبرنگاران رسید که اظهارات پمپئو و پین نشان داد، این دو مقام سیاست خارجی آمریکا و استرالیا در قبال برخی موضوعات سیاست خارجی به ویژه چین دچار اختلاف هستند.

مایک پمپئو در پاسخ به این سوال که انتقادهای زیادی از سخنرانی تان درباره اتحاد برای دموکراسی به ویژه از سوی متحدان اروپایی آمریکا مطرح شد، گفت: این مساله در خصوص انتخاب آمریکا در مقابل چین نیست. این در خصوص آزادی و دموکراسی در برابر استبداد و اقتدارگرایی است.

وی اضافه کرد: اطمینان دارم که دموکراسی ها و اتحاد مابین اقیانوس اطلس، همه می دانند کدام طرف از این بحث را خواهند گرفت. آنها می دانند که منافع مردم آنها کجاست. آنها با آزادی و دموکراسی تکیه می نمایند و به پیشرفت مالی مردم خود ادامه می دهند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: این نتیجه در همکاری با رژیم های استبدادی به دست نمی آید که آنها را تهدید می نماید، بلکه کار با کشورهایی چون استرالیا و آمریکا است که به آزادی و حقوق بشر به همان روشی که انجام می دهند، ارزش قایلند.

خبرنگاری از وزیر خارجه استرالیا پرسید برخی ها می گویند که یاری به مردم چین با تغییر دولت چین میسر است، آیا موافق آن هستید؟

اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیش از جواب پین، مدعی شد همانگونه که چینی ها با دمواکرت های کنگره لابی و گفتگو می نمایند، دیپلمات های وزارت خارجه هم این فرصت را دارد که با همه مردم در سراسر دنیا گفت وگو کند که مردم چین هم بخشی از آن هستند.

ماریز پین وزیر خارجه استرالیا پس از این اظهار نظر وزیر آمریکایی، گفت: اظهارات پمپئو مربوط به او است و موضع استرالیا هم متعلق به ما است. آنچه که مهم است ما بر اساس تصمیم و تحلیل های خودمان، چشم انداز آینده را بر اساس منافع ملی، رفاه و ارزش های استرالیا ترسیم می کنیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس هم ارتباطمان را با چین تنظیم می کنیم. ما با چین یک تعامل بسیار قوی مالی داریم و بر اساس منافع هر دو کشور همکاری می کنیم.

وزیر خارجه استرالیا اختلاف نظر در برخی موضوعات با آمریکا را طبیعی دانست چرا که دو کشور با دو سیستم متفاوت هستند و گفت: موارد اختلافی را باید به شیوه افراد بالغ و معقول عنوان نمود. همانگونه که به تازگی نخست وزیر ما بیان نمود، روابط ما با چین بسیار مهم است و ما قصد نداریم به آن آسیب برسانیم.

پین همچنین درباره بازگرداندن جنگجویان استرالیایی عضو داعش که در سوریه بازداشت هستند هم گفت: ما درباره مبارزه با تروریسم با همتایان آمریکایی صحبت کردیم. استرالیا تا کنون تعدادی از آنان را به کشور بازگردانده است که برخی از آنها یتیم هستند.

وی اضافه کرد: این یک شرایط کاملا پیچیده است. اولویت نخست استرالیا حفاظت از شهروندان خود است، ما یک شهروند خوب بین المللی هستیم و از اینکه مسئولیت بپذیریم، ابایی نداریم. برای بازگردان این افراد از سوریه هم باید اقدامات دیپلماتیک و اداری انجام داد که شرایط بسیار خطرناکی است.

وزیر خارجه استرالیا توضیح داد: همانگونه که نخست وزیر استرالیا و من بارها گفته ایم، به گونه ای اقدام نخواهیم کرد که جان استرالیایی ها را به خطر اندازیم.

پین با اشاره به شرایط همه گیری کرونا، یادآور شد: برای مقابله با همه گیری این ویروس، ما محدودیت های مسافرتی و مرزی قایل شدیم. از این رو رفتن به سوریه و بازگشت از آنجا در این شرایط بیش از گذشته، پچیده شده است.

اما پس از این اظهارات مایک پمپئو این گونه اظهار کرد که ممکن است شرایط بازداشت شدگان پایدار نباشد، از این رو باید برای بازگرداندن آنها به خانه و سپردن آنها به عدالت، همکاری کنیم.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: من فکر می کنم این شرایط برای همه کشورهایی که پیکارجویان آنها در سوریه حضور دارند، منطبق باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 529

به "خبرنگاران اختلاف نظر وزیران خارجه آمریکا و استرالیا درباره چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اختلاف نظر وزیران خارجه آمریکا و استرالیا درباره چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید