خبرنگاران خودروهای سنگین عامل بیشترین آلودگی هوای اصفهان هستند
به گزارش بی نهایت اس ام اس، اصفهان- خبرنگاران- رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: بیشترین فراوری ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در بخش حمل و نقل به عنوان مهمترین شاخصه آلودگی هوای کلانشهر اصفهان مربوط به تردد کامیون ها، تریلرها و اتوبوس هاست.

بابک صادقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه اصفهان رتبه اول مصرف گازوئیل را در کشور دارد اضافه نمود: بخشی از گازوئیل در صنعت استان مصرف می گردد و بخش عمده ای از آنها توسط کامیون ها و اتوبوس ها به این صنایع سرویس ارائه می نمایند.
وی ادامه داد: استانداردهای ارائه شده در حوزه حمل و نقل قابل قبول نیست و حمل و نقل استان اصفهان به روز رسانی نشده است.
به گفته وی سوخت و گازوئیل یورو چهار توزیع می گردد اما بخش زیادی از اتوبوس های فعال یورو 2 هستند و تعداد کمی از آنها یورو سه یا چهار هستند.
رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: بر اساس آمار 38 درصد کامیون ها و تریلرهای استان اصفهان فرسوده است که حتی با دریافت سوخت استاندارد، راندمان مناسب ندارند و آلودگی ایجاد می نمایند.
وی گفت: اتوبوس های گازوئیلی فعال در کلانشهر اصفهان سهمیه سوخت یورو چهار دریافت می نمایند اما با توجه به اینکه موتور آنها به روز نیست، راندمان بالایی ندارند.
صادقیان اضافه نمود: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در 2 سال گذشته با مشکل جدی روبرو شد به طوری که شرکت اتوبوسرانی بر اساس آمار یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس دارد که چند سال گذشته تعدادی از اینها گازسوز شدند اما در زمانحاضر به دلیل مسائل فنی موتورهای گازسوز با مشکل روبرو شدند و بطور تقریبی همه از گازوئیل استفاده می نمایند.
وی توضیح داد: اشتباه عظیم راهبردی که در دهه های گذشته اجرا شده و اثرات آنرا امروز قابل مشاهده است بارگذاری های صنعتی موجب تمرکز جمعیت، توسعه ناموزون حمل و نقل در استان شده است.
رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت برای خرید اتوبوس های یورو چهار با مشکل مالی روبرو هستیم و با توجه به این مسائل در 2 سال اخیر نتوانستیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و خودرو جدید جایگزین کنیم.
وی اضافه نمود: به دلیل وجود مسائل مالی در کشور تسهیلاتی در ازای خارج کردن خودروهای فرسوده ارائه نمی گردد و این طرح هم متوقف شده است.
صادقیان گفت: شرایط موتورسیکلت های این استان هم بسیار نامناسب است و اغلب آنها غیر استاندارد هستند و هر کدام به اندازه چند خودروی سواری در آلودگی هوا نقش دارند.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در قانون هوای پاک یک نهاد نظارتی و هماهنگ نماینده بین بخشی محسوب می گردد که بر اساس وظایف محوله از زمان تنظیم و ابلاغ قانون هوای پاک همه وظایف دستگاه های اجرایی احصا شده و بطور جداگانه به آنها ابلاغ شده است.
صادقیان گفت: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی پیگیری های لازم را در خصوص تک تک این موارد انجام داده و گزارش های آن برای دستگاه های نظارتی استان و کشور تهیه و ارسال شده است.
به گزارش خبرنگاران، اصفهان، آلوده ترین کلانشهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همیشه با معضل آلودگی هوا بویژه در فصول سرد سال روبرو هستند.
به اعتقاد جمعی از کارشناسان، فعال شدن کانون های گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، فعالیت واحدهای صنعتی و تردد خودروهای زیاد از جمله دلایل آلودگی استان اصفهان است.
در کلانشهر اصفهان روزانه 900 هزار دستگاه خودرو تردد می نمایند.
منبع: ایرنا