قانون جدید چک به شدت اعتبار محور است

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران- دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک ها و موسسات اعتباری تاکید نمود: کسانی که بخواهند تحت قانون جدید، چکی را صادر یا دریافت نمایند، باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که حداکثر زمان چک های جدید، 3 سال است.

قانون جدید چک به شدت اعتبار محور است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبنا، بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، قرار است از تاریخ بیستم دی ماه 1399، در راستای اجرای قانون جدید چک، دسته چک های جدید توسط بانک های عامل صادر گردد. همچنین تاکید شده است که کارسازی برگه های چک که پیش از تاریخ مذکور به مشتریان ارائه شده است، به روال سابق صورت پذیرد. در این خصوص علی نظافتیان دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک ها و موسسات اعتباری و خصوصی کشور اظهار کرد: این قانون جدید به شدت اعتبار محور است، یعنی هم صدور و هم دریافت چک و هم نقل و انتقال چک بر مبنای اعتبار کافی که در سیستم بانکی تعریف شده، اجرایی می گردد.

وی اضافه نمود: دیگر خصوصیت این قانون این است که سامانه محور است و این سامانه در کل بانک های کشور متمرکز است. من از همکاران بانکی خودم انتظار و توقع دارم که اجرای مطلوب این قانون را به عنوان یک فرصت خدمت به مردم تلقی نمایند. نظافتیان در پاسخ به این سوال که بیش ترین هدف و شاخص این طرح چیست؛ گفت: به طور خلاصه بگویم که محور اصلی این قانون جدید این است که صدور دسته چک های جدید تحت شرایط خاصی انجام خواهد شد. به عبارت دیگر، بانک ها همانند گذشته به تنهایی نمی توانند به مشتری دسته چک بدهند. این دسته چک باید از یک سامانه خاصی عبور کند و براساس اعتبارسنجی که از متقاضی صورت می پذیرد، صادر خواهد شد. وی تاکید نمود: شما به عنوان دارنده دسته چک جدید، برای اینکه چکی را صادر کنید، باید با قید مدت و تاریخ در هر برگه چک همراه گردد. همچنین باید تعیین گردد که چک صادر شده در وجه کدام شخص حقیقی یا حقوقی است. در نتیجه دیگر بعد از اجرای کامل این قانون، در نظام بانکی کشورمان، چکی در وجه حامل نخواهیم داشت.

نظافتیان در ادامه گفت وگو با رادیو اقتصاد اظهار کرد: براساس قانون، چک از زمانی که صادر می گردد، تا 3 سال اعتبار دارد، یعنی چک با مدت اعتبار بیش از 3 سال نمی توانیم صادر کنیم. بنابراین دیگر امکان صدور چک به طور مطلق و بدون زمان در نظام بانکی کشور نخواهیم داشت. کسانی که بخواهند تحت قانون جدید، چکی را صادر یا دریافت نمایند، باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که حداکثر زمان چک های جدید، 3 سال است.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 780

به "قانون جدید چک به شدت اعتبار محور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون جدید چک به شدت اعتبار محور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید