نهاد داوری با حداکثر ظرفیت در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری فعال می شود

به گزارش بی نهایت اس ام اس، مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری، دیروز با حضور رئیس اتاق ایران و معاونان دادگستری تهران افتتاح شد. خواسته ای که مدت ها رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فعالان اقتصادی پیگیر تحقق آن بودند و عاقبت دیروز محقق شد.

نهاد داوری با حداکثر ظرفیت در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری فعال می شود

امیررضا دهقانی نیا، سرپرست مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری در حاشیه این مراسم در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: یکی آسیب های جدی اقتصاد در کشور فرایند طولانی رسیدگی به دعاوی مالی و پفراینده های تجاری در دادگاه های کشور است؛ این سبب می شود برخی امور مرتبط با دعوا در فرایند کار شرکت ها اختلال ایجاد کند که آسیب مالی و انسانی جدی به همراه دارد.

دهقانی نیا افزود: قبلا به دلیل معلوم نبودن نتیجه دعاوی در فرایند رسیدگی به پفراینده های تجارت مشکل ایجاد می شد. یکی از مهم ترین راهکارها این بود که با تشکیل مجتمع قاضی ای تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری سرعت رسیدگی به این مسائل بیشتر شود و از میزان مسائل کاسته شود. یعنی زودتر دعاوی تجاری تعیین تکلیف شود تا امور مرتبط با تجارت درخصوص شرکت های درگیر به روال عادی برشود و آن اختلاف سبب نشود شرکت ها در امور تجاری دچار اختلال شود.

او رکن دوم را در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری دقت رسیدگی به پفراینده ها دانست و گفت: باید این پفراینده ها با دقت و شناخت از موضوع کارشناسی شده حل شوند تا حل دعوا اثر اساسی خود را در بهبود محیط کسب وکار داشته باشد. باید این آثار به سرعت در کسب وکار خود را نشان دهد. همه تلاش ها در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری این است که سمت و سوی داوری ها به بهبود محیط کسب وکار کمک کند. باید اعمال تجاری و رویه ها مبتنی بر واقعیت های مالی باشد و در این جهت باید یک مجتمع تخصصی با افراد متخصص به این موضوع بپردازند.

او درباره نحوه تعامل با کارآفرین ها، فعالان مالی بخش خصوصی و اتاق ایران توضیح داد: بخشی از بدنه مجتمع تجاری متشکل از قضات متخصص است ولی بخش دیگر نیازمند همکاری با اتاق ایران خواهد بود. من این را خدمت رئیس اتاق ایران هم توضیح دادم؛ باید در این مجتمع قضایی تخصصی به صورت ویژه و مستمر نمانیده اتاق ایران حضور داشته باشند تا هم در کارشناسی امور و موضوع ها به ما کمک کنند و هم اینکه بخش ارتباط ما با بدنه تجاری کشور چه شرکت های خارجی و چه شرکت های داخلی را فراهم کنند تا اعتمادسازی و روان سازی برای بهبود کسب وکار ایجاد شود.

او تاکید کرد: ما در این مجتمع تلاش می کنیم از ظرفیت های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حل دعوای تجاری بهره بگیریم.

دهقانی نیا ادامه داد: الان پفراینده های تجاری 550 روز است یعنی یک دعوا برای رسیدن در مراحل بدوی بیش زا یک ستال نیم طول می کشد و در مراحل نهایی هم از این بیشتر است راهی نیست جر این که با تشکیل نهاد تخصصی رسیدگی را سرعت دهیم تا به برخی از اهداف سند چشم انداز و جز تاکیدات اصلی رئیس قوه قضاییه است اهتمام داشته باشیم.

دهقانی نیا درباره نحوه تعامل با کمیته داروی اتاق ایران هم تاکید نهاد تخصصی قضایی بدون حضور اتاق ایران کمیته دارو و مرکز پزوهش های اتاق ایران ممکن نیست. بیشتر از آنکه به سمت قضایی شدن پفراینده ها حرکت کنیم باید با داوری سازنده به حل و فصل امور کمک کنیم. یکی از بال های نهاد دعوای نهادهای داوری است و یکی از بخش های ساختمان در اختیار این نهادهای داوری قرار می گیرد تا حضور انها در مجتمع مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری پررنگ باشد.

دهقانی نیا، سرپرست مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری درباره افتتاح این مجتمع هم گفت: ما در این مجتمع نهاد داوری را با حداکثر ظرفیت فعال خواهیم کرد و تلاش می کنیم از ظرفیت های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حل دعوای تجاری بهره می گیریم.

او توضیح داد: در مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری تلاش خواهیم کرد با استفاده از ظرفیت قانونی حقوق تجارت ضمن پایین آوردن زمان رسیدگی و افزایش دقت، همه جوانب مرتبط با موضوعات حقوقی و قضایی شرکت های تجاری داخلی و شرکت های خارجی فعال در کشور را مورد رسیدگی قرار دهیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 711

به "نهاد داوری با حداکثر ظرفیت در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری فعال می شود" امتیاز دهید

1 کاربر به "نهاد داوری با حداکثر ظرفیت در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری فعال می شود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد داوری با حداکثر ظرفیت در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری فعال می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید