هشدار کارشناسان درباره شیوع موج جدید و مهلک تر کرونا در آمریکا

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرگزاری خبرنگاران- مایکل اوسترهولم کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه مینه سوتا درباره شیوع موج جدید و مهلک تر ویروس کرونا در آمریکا هشدار داد.

هشدار کارشناسان درباره شیوع موج جدید و مهلک تر کرونا در آمریکا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، مایکل اوسترهولم کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با شبکه ان بی سی نیوز درباره شیوع موج جدید و مهلک تر ویروس کرونا در آمریکا هشدار داد.

چاک تاد مجری شبکه گفت: ما امروز اخبار مهمی را پوشش می دهیم که شامل افزایش شکاف در میان حزب دموکرات و تلاش های رئیس جمهور بایدن برای جلب حمایت های دو حزبی برای بسته حمایتی کووید 19 می شود. اما قصد داریم این برنامه را با همه گیری کرونا آغاز کنیم. خبر بد این است که موارد انتقال در سطح بسیار بالایی واقع شده است. اکنون واکسن های بیشتری در دسترس است: شرکت جانسون اند جانسون به شرکت فایزر و مدرنا پیوسته است. اما مسائل مرتبط با توزیع این واکسن سبب ایجاد صف های طولانی شده است. همچنین شهفرایندان آمریکایی باید ماه ها منتظر بمانند تا این واکسن را دریافت کنند. اکنون انواع جدیدی از این ویروس از انگلیس و آفریقای جنوبی و برزیل در آمریکا در حال شیوع یافتن هستند و مواردی از آلودگی به این ویروس ها در آمریکا در حال شناسایی شدن است و به نظر می رسد ویروس آفریقای جنوبی به صورت خاص در مقابل واکسن کرونا مقاوم تر است. نقشه تهیه شده توسط روزنامه نیویورک تایمز نشان دهنده سطح مشکل است. اساسا ما در مناطق پر خطر به سر می بریم. اکنون دکتر مایکل اوسترهولم به من پیوسته است. او کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه مینه سوتاست. دکتر اوسترهولم به برنامه میت دِ پرس خوش آمدید. اوایل این هفته من و شما درباره مقابله با این انواع جدید از ویروس کرونا و همچنین توزیع واکسن کرونا گفتگو کردیم.

چاک تاد گفت: شما به موضوعی اشاره کردید که برایم جالب بود. از این رو، می خواهم تصویری را نشان دهم که ارائه کننده میزان اثربخشی اولین دوز های این سه واکسن است. اثربخشی واکسن مدرنا 80 درصد، واکسن جانسون اند جانسون 72 درصد و فایزر هم 52 درصد است. بار دیگر می گویم این ها میزان اثربخشی دوز نخست این واکسن هاست. آیا شما بر این باورید ما اکنون در نقطه ای قرار داریم که ممکن است مجبور شویم نحوه توزیع واکسن در اینجا را تغییر دهیم؟

مایکل اوسترهولم گفت: نخست اجازه دهید بگویم من یکی از نخستین افرادی بودم که گفتم ما باید اطمینان حاصل کنیم که نخستین و دومین دوز از واکسن ها را پس از طی شدن فرآیند ضروری در سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت می کنیم. اما اجازه دهید در حال حاضر بگویم ما باید بی شک چنین کاری انجام دهیم. تردیدی در این باره وجود ندارد. واقعیت این است که موجی که احتمالا درباره این نوع جدید از ویروس انگلیسی شاهدش خواهیم بود طی شش تا 14 هفته آینده اتفاق می افتد. اگر چنین اتفاقی روی دهد که البته تجربه 45 ساله من می گوید چنین اتفاقی روی خواهد داد، ما شاهد فرایندی خواهیم بود که تا به امروز در کشورمان ندیده ایم. برای مثال، شمار بستری شدن بیماران در انگلیس دو برابر ارقام ماست. از این رو ما می دانیم که اگر به این دوز های نخست نگاهی بیندازیم در حقیقت می بینیم که می توانیم شاهد ارقام به مراتب بیشتری در هفته سوم پس از واکسیناسیون باشیم؛ بنابراین باید به همه افراد هر دو دوز این واکسن را تزریق کنیم. اما فکر می کنم در حال حاضر که هنوز شاهد موج بعدی نیستیم، باید تا جای ممکن افراد بالای 65 سال را واکسینه کنیم تا سبب کاهش یافتن نوع شدید این بیماری و همچنین میزان مرگ و میر ها شویم که قرار است طی هفته های آینده روی دهد.

چاک تاد گفت: اگر دولت بایدن با انجام چنین چیزی موافقت کند، آن ها اساسا اکنون باید در این باره تصمیم گیری کنند.

مایکل اوسترهولم: آن ها باید چنین کاری انجام دهند.

چاک تاد: بله، واکسیناسیون دوز دوم تقریبا آغاز شده است یا این که ما در آغاز این فرایند قرار داریم. بنابراین، آن ها اکنون باید این کار را انجام دهند. همان گونه که می دانید همه شهفرایندان نگران و مضطرب هستند، زیرا راه حلی کامل برای این موضوع وجود ندارد. آیا فکر می کنید آن ها آماده انجام چنین کاری هستند؟

مایکل اوسترهولم ادامه داد: فکر می کنم این کار دشواری است. تصور کنید ما اکنون در چه شرایطی قرار داریم. شما و من در مکانی نشسته ایم که آسمانی آبی دارد و نسیم ملایمی نیز می وزد. اما من طوفان پنجم را هم می بینم که با سرعت 450 مایل در حال نزدیک شدن به سواحل ماست. ما باید در این هوای آفتابی به مردم دستور تخلیه بدهیم و به آن ها بگوییم که قرار است با شرایط دشواری روبرو شویم. من همچنین می توانم به شما بگویم که طوفان در حال نزدیک شدن است. از این رو، فکر می کنم ما اکنون باید این کار را انجام دهیم؛ و بار دیگر می گویم ما قرار نیست کسی را از دریافت دوز دوم واکسن محروم کنیم و در واقع ارقامی که ما در اختیار داریم نیز از این موضوع حمایت می کند و ما باید تا جایی که می توانیم به شیوه ای بهتر فرایند واکسیناسیون را انجام دهیم. از این رو، می دانیم اگر دوز نخست این واکسن را تزریق کنیم، و اگر به صورت خاص افراد 65 سال و بالاتر را واکسینه کنیم می توانیم تا حد زیادی شمار ابتلای افراد به نوع شدید این بیماری را بگیریم و همچنین می توانیم مانع از مرگ و میر تعداد بیشتری از افراد در موج بعدی این بیماری شویم که نزدیک است.

چاک تاد گفت: اجازه دهید تصویر یک کابوس را برای شما ارائه کنم که درباره آن نگرانم. با گذشت زمان برخی از ما باید در صف تزریق واکسن بایستیم و شاید زمانی فرا برسد واکسنی که در دسترس من واقع شده است نمی تواند با انواع جدید این ویروس مقابله کند که در سراسر کشور در حال شیوع یافتن است. این سناریو چگونه خواهد بود؟ ما در فصل تابستان با چه شرایطی روبرو خواهیم بود؟

مایکل اوسترهولم افزود: مطمئن نیستم این همان سناریویی باشد که بیش از پیش مرا نگران می کند. ویروس بی 117 یا ویروس انگلیسی را مد نظر قرار دهید. این ویروس قرار است ویروس غالب در اینجا باشد. خوشبختانه ثابت نشده است که واکسن های کنونی توانایی محافظت از افراد را در مقابل این ویروس ندارند. اما توانایی آن در ابتلای تعداد بیشتری از افراد و تشدید نوع بیماری وجود دارد. از این رو در حال حاضر فکر می کنم این یک اولویت محسوب می شود و ما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم. زمانی که به آمار و ارقام در ارتباط با دیگر انواع ویروس نگاهی می اندازیم می بینیم که ما باید بیش از همه درباره ویروس آفریقای جنوبی و برزیل نگران باشیم که در حقیقت در مقایسه با دیگر انواع این ویروس در مقابل واکسن کرونا مقاوم تر هستند. اما حتی اگر به آزمایش های این واکسن در آفریقای جنوبی نگاهی بیندازید می بینید که برای مثال در ارتباط با آزمایش واکسن جانسون اند جانسون، افرادی که پس از تزریق واکسن به این ویروس مبتلا شدند جان خود را از دست ندادند. از این رو، فکر می کنم ما در حال حاضر باید بر روی این موضوع متمرکز شویم، زیرا می دانیم که با موج بعدی این ویروس روبرو خواهیم شد. تصور کنید، در حال حاضر 120 تا 130 هزار نفر در یک مطقع بستری شده اند و ما می بینیم که سیستم مراقبت های بهداشتی ما به معنای واقعی کلمه قادر به ارائه مراقبت های بهداشتی نیست. تصور کنید اگر ما شاهد چیزی باشیم که در انگلیس روی داد چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد. ما باید خود را برای این موضوع آماده کنیم. به همین دلیل فکر می کنم باید اقدام کنیم. کار دیگری که باید انجام دهیم این است که مردم را هم آماده کنیم. اکنون همه ما در حال کاهش فرایند ابتلا هستیم. موارد ابتلا کاهش یافته اند. همه ما می خواهیم شاهد پایان یافتن این همه گیری باشیم و مسئله ای که وجود دارد این است که ما باور نمی کنیم حتی این همه گیری واقعی است. کاری که اکنون باید انجام دهیم شامل این موضوع می شود که این موضوع را درک و پیش بینی کنیم قرار است شاهد تغییراتی باشیم. به محض این که رستوران ها را باز کنیم احتمالا باید فورا آن ها را تعطیل کنیم.

چاک تاد افزود: در حال حاضر تا چه اندازه احساس می کنید که انواع مختلف این ویروس اکنون در حال گسترش یافتن است؟ برخی از متخصصان اپیدمیولوژی اعلام کرده اند ما نمی دانیم که دقیقا چه چیز هایی را نمی دانیم، زیرا ما نظارت های کم و ضعیفی را انجام داده ایم. می دانم که نگرانی هایی وجود دارد. ما اکنون از وجود ویروس های آفریقای جنوبی و برزیلی اطلاع داریم و مردم نگرانند که شاید ویروس شیکاگو یا لس آنجلس هم وجود داشته باشد. شما تا چه اندازه درباره مواردی که ما از آن ها اطلاع نداریم و نمی توانیم اکنون آن ها را ببینیم، نگرانید؟

مایکل اوسترهولم گفت: من درباره این موضوع بسیار نگرانم. اما فکر می کنم خبر خوب این است که ما در واقع شاهد انجام شدن یک سری اقدامات از سوی این دولت جدید هستیم برخلاف آنچه در دولت قبلی وجود داشت. در واقع اکنون تلاش های زیادی در جریان است و در حقیقت ما شاهد استقرار سامانه های نظارتی در سریع ترین زمان ممکن هستیم. صراحتا بگویم کنگره باید قانون کمک های ارائه شده از سوی رئیس جمهور را تصویب کند، زیرا این قانون به ما در انجام چنین کاری کمک می کند. از این رو، در حال حاضر ما با چشمان بسته در حال پرواز کردن هستیم. اما من در ارتباط با ارقام خوش بین تر هستم. اما همان گونه که شاهد بودید، این ویروس ها سریعا شیوع می یابند و آن ها در واقع سبب غافلگیر شدن بیش از پیش ما می شوند. ما باید طی روز های آینده خودمان را برای چیز هایی آماده کنیم که انتظارش را نداریم.

چاک تاد گفت: اگر ما ماسک ان 95 یا کی 95 نزنیم باید از دو ماسک استفاده کنیم؟ می دانم که شما کمی در ارتباط با ایده استفاده از دو ماسک نگرانید. اگر شما ماسک ان 95 نداشته باشید چکار می کنید؟

مایکل اوسترهولم گفت: زمانی که ما درباره استفاده از دو ماسک صحبت می کنیم، به خاطر داشته باشید که چیزی که مد نظر ماست در واقع شامل تلاش برای جلوگیری از خارج شدن ویروس از دهان ما و وارد شدن آن به هوا می شود که می تواند دیگران را به این بیماری مبتلا کند. این ماسک در واقع قرار است نقش یک فیلتر را برای ما ایفا کند. ببینید عینک غواصی چه نقشی برای شما ایفا می کند. آخرین باری که آب وارد چشمان شما شد، چه زمانی بود؟ این عینک ها می توانند نشتی داشته باشند. مسئله ای که ما درباره آن نگرانیم این است که شمار زیادی از این ماسک های پارچه ای می توانند نشتی داشته باشند. اگر شما یک ماسک دیگر را روی آن ها بزنید ممکن است عبور هوا از دو پارچه دشوارتر شود و در واقع این موضوع سبب می شود هوای بیشتری در واقع از کناره های ماسک بیرون بزند و البته این موضوع احتمال ابتلای شما را به این ویروس افزایش می دهد. از این رو، من نمی گویم که نمی توان از این ماسک ها به شیوه بهتری استفاده کرد. اما در عین حال، شمار زیادی از این ماسک ها هم هستند که بیشتر آسیب زا هستند. اکنون اجازه دهید بگویم مسئله ای که اکنون برایم مهم و در عین حال بسیار نگران کننده است این است که 25 درصد از شهفرایندان را می بینیم که ماسکشان زیر بینی شان واقع شده است. می دانید چه اتفاقی روی می دهد؟ ما باید به مردم شیوه درست استفاده از ماسک را آموزش دهیم. این کار کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 850

به "هشدار کارشناسان درباره شیوع موج جدید و مهلک تر کرونا در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کارشناسان درباره شیوع موج جدید و مهلک تر کرونا در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید