چالش صداوسیما و وزارت ارتباطات ادامه دارد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، معاون توسعه و فناوری صداوسیما در پاسخی صریح به اظهارات وزارت ارتباطات درباره فرکانس های 700 و 800 مگاهرتز که در اختیار صداوسیماست، گفت: دوستان در جلسات کارشناسی حرفی برای گفتن ندارند و وقتی پا به بیرون از جلسه می گذارند، بازی سیاسی راه می اندازند؛ لطفا اگر صداقت دارید اسناد آخرین جلسه کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را برای افکار عمومی منتشر کنید!

چالش صداوسیما و وزارت ارتباطات ادامه دارد

به گزارش خبرنگاران، اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیص باند 700 مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد. درخواست این آزادسازی از سال های پیش به صداوسیما ارسال شده اما تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال 97 بار دیگر این پرونده را به جریان انداخت و البته تا به امروز به نتیجه ای هم نرسیده است، فروردین ماه سال جاری و در پی شیوع ویروس کرونا و کند شدن سرعت اینترنت، بار دیگر تاکید نمود، شبکه موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است و تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست.

او تاکید نمود، سه سال است در تلاشیم فرکانس ها را پس بگیریم. هم در دولت و هم در مجلس گفته ایم در باندی دیگر نیازهای آینده صداوسیما را تأمین می کنیم. نصف درآمد حاصل از واگذاری فرکانس ها به اپراتورها هم برای توسعه شبکه دیجیتال به صداوسیما می دهیم اما آنها همراهی ننموده اند.

اما امروز یکشنبه (24 فروردین ماه) رضا علیدادی ـ معاون توسعه و فناوری صداوسیما ترجیح داده است که در جملاتی صریح، به اظهارات وزیر ارتباطات پاسخ بدهد.

در بخشی از این صحبت ها که توسط روابط عمومی صداوسیما منتشر شده است، رضا علیدادی تاکید نموده است، این برای نخستین بار است که ما برای شفاف شدن افکار عمومی تا حدی به شبهات پاسخ می دهیم و معتقدیم این مباحث باید به دور از هیاهوهای سیاسی آنالیز گردد.

او طرح موضوع فرکانس های صداوسیما را با عنوان علت کم بودن سرعت اینترنت کشور نشانه عدم صداقت و سیاسی کاری دانست و اضافه نمود: با واگذاری فرکانس های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره برداری از آن خریداری و راه اندازی گردد و هزینه زیادی هم خواهد داشت.

علیدادی اضافه نمود: طرح چنین موضوعی فقط برای ماهیگیری از آب گل آلود و پرهیز از پاسخگویی به عدم انجام مسئولیت ها از یک سو، تاختن به یکی از نهادهای فعال در زمینه مدیریت افکار عمومی کشور از دیگر سوست.

او توضیح داد: اگر شبکه دیتا خوب کار نمی کند، مسئول مربوطه باید بیاید پاسخ دهد در این چند سال برای اینکه مردم بتوانند ارسال و دریافت اطلاعات را در فضای مجازی به درستی و با سرعت بالا انجام دهند، چه کاری صورت گرفته است؟ روت کردن اینترنت خارجی در شبکه فرسوده ملی که هنر نیست!

وی تاکید نمود: پس از سه سال بهانه های مختلف، اکنون به دلیل مسائل شبکه، با عدم ارائه سرویس درست اینترنت ثابت و گاهی سیار، به طور سهوی که امیدواریم عمدی نباشد، موضوع به یکباره به فرکانس های سازمان ربط داده می گردد.

علیدادی گفت: مردم عزیز باید بدانند این دعوایی که دوستان پرسر و صدا مطرح می نمایند، دعوا برای پول دریافت از آن هاست. این در حالی است که در دیگر کشورها شاهدیم با همین فرکانس ها، به 270 میلیون تلفن هوشمند خدمات ارائه می دهند، ولی در ایران نتوانسته اند به 50 تا 60 میلیون تلفن همراه و 10 درصد خط ثابت خدمات ارائه دهندغ البته از میان 50 تا 60 میلیون تلفن همراه نیز خیلی ها هستند که از اینترنت همراه استفاده نمی نمایند.

معاون توسعه و فناوری صداوسیما همچنین در بخشی از صحبت های خود تاکید نموده است که صداوسیما برای ادامه کار خود و بالا بردن کیفیت شبکه ها به این فضا و بیش از آن نیازمند است و به واقع درخواست وزارت ارتباطات به معنی حذف بخشی از خدماتی است که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می گردد.

وی اعلام نموده است: در حال حاضر برنامه ریزی برای پخش شبکه های HD و 4K در حال اجرا است و به زودی بعضی از پروژه هایی که اتمام یافته، افتتاح خواهند شد. با راه اندازی پروژه های HD و 4K سازمان، حتی فرکانس های فعلی امکان پاسخگویی به خدمات موجود را ندارند. بنابراین با احتساب نیازهای فعلی و طرح های در دست اقدام به هیچ عنوان امکان تخلیه باند وجود ندارد و باید فرستنده های جدیدی در تمام باندها نصب و راه اندازی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 344

به "چالش صداوسیما و وزارت ارتباطات ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش صداوسیما و وزارت ارتباطات ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید