چین: برجام الگویی قابل قبول برای حل بحران شبه جزیره کره است

به گزارش بی نهایت اس ام اس، وزیر امور خارجه چین طی سخنانی اعلام نمود که برجام الگویی قابل قبول برای حل بحران شبه جزیره کره است.

چین: برجام الگویی قابل قبول برای حل بحران شبه جزیره کره است

با لیست قیمت تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وانگ یی وزیر امور خارجه چین با انتقاد از رویکرد بعضی کشورها نسبت به تحت فشار قرار دادن بیش از حد به کره شاقتصادی، گفت وگو را تنها راهکار بحران شبه جزیره کره دانست و از برجام به عنوان الگو و نمونه ای شاخص در این زمینه یاد کرد.

وی این سخنان را در حاشیه ملاقات با جولی بیشاب همتای استرالیایی خود که به پکن سفر نموده به خبرنگاران اعلام نمود و گفت که پافشاری بیش از حد بعضی کشورها برای اعمال تحریم های سخت و طاقت فرسا علیه کره شاقتصادی منطقی نیست.

او با انتقاد از فرایند در پیش گرفته شده از سوی این کشورها، از آنها خواست برای حل بحران هسته ای شبه جزیره کره و فعالیت های اتمی پیونگ یانگ، از راهها و روشهای بکار گرفته شده در جریان مذاکرات مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران استفاده نمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین که چندی است کشورش با فشار جبهه مخالف کره شاقتصادی و به ویژه آمریکا برای همراهی با دور جدید تحریم های سنگین علیه پیونگ یانگ روبرو شده، توضیح داد: نباید فراموش کنیم آنچه که موجب به نتیجه رسیدن مسئله هسته ای ایران شد، گفت وگو و توجه به منطق حاکم بر آن بود.

وی در عین حال از فعالیت های اخیر هسته ای کره شاقتصادی انتقاد کرد و یادآور شد: ما به رغم آنکه از صدور قطعنامه جدید درباره کره شاقتصادی حمایت می کنیم، تاکید داریم که هدف از تمام این مسائل، حل و فصل موضوعی است که پیش آمده و در این رابطه مسئله هسته ای ایران الگویی قابل قبول است.

وانگ یی تاکید نمود: در حقیقت آنچه که موجب حل و فصل مسئله هسته ای ایران شد، مذاکرات مناسب و درست 10 ساله قدرت های جهانی با این کشور بود که نهایتا به دستاوردی بزرگ و پایانی خوش منجر گشت.

او همچنین اقدامات اخیر کره شاقتصادی در انجام یک آزمایش اتمی و شلیک موشک بالستیک را نقض صریح و جدی قطعنامه های شورای امنیت توصیف کرد و گفت: به هر حال کره شاقتصادی باید هزینه این اقدامات خود را پرداخت کند، چرا که اقدامات اخیر این کشور، حرکتی جدی در مغایرت با چارچوب های بین المللی بود.

این سخنان در حالی ابراز شده که کاخ سفید روز گذشته - چهارشنبه - اعلام نمود، باراک اوباما تصمیم دارد طرح تحریم های کره شاقتصادی را امضا کند.

دور جدید تحریم ها علیه کره شاقتصادی با هدف جلوگیری از دسترسی بیشتر این کشور به منابع اقتصادی برای ساخت و فراوری کلاهک های اتمی و موشک های دوربرد در دستور کار قرار گرفته است.

براساس این طرح هر فرد، گروه، موسسه و نهادی که به دنبال یاری اقتصادی به کره شاقتصادی باشد در فهرست تحریم ها قرار می گیرد. همچنین موسسات تجاری که با کره شاقتصادی در ارتباط با تجهیزات و تسلیحات، کالاهای لوکس داد و ستد می نمایند، تحریم خواهند شد.

در این طرح همچنین اختصاص مبلغ 50 میلیون دلار در پنج سال آینده برای ارسال تجهیزات ارتباطی و رادیویی به داخل کره شاقتصادی با هدف دسترسی بهتر ساکنان این کشور به رسانه های خبری در نظر گرفته شده است.

این طرح و تحریم های جدید علیه کره شاقتصادی پس از آن مطرح شد که پیونگ یانگ ششم ژانویه سال 2016 (16 دی ماه 94) نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد و متعاقب آن یعنی ششم فوریه (17 بهمن 94) یک موشک دوربرد حامل یک ماهواره را به فضا پرتاب کرد که این اقدام با محکومیت غرب و همسایگان پیونگ یانگ روبرو شد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 65

به "چین: برجام الگویی قابل قبول برای حل بحران شبه جزیره کره است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: برجام الگویی قابل قبول برای حل بحران شبه جزیره کره است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید