چه کسانی نباید آب درمانی نمایند؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، شاید یکی از در دسترس ترین و راحت ترین روش ها برای برطرف خستگی عضلات در انتهای یک روز پرکار و خسته کننده یا بعد از ورزش سخت، دوش گرفتن و رفتن به استخر باشد. پیشینیان از دیرباز به نقش مهم آب در

چه کسانی نباید آب درمانی نمایند؟

نویسنده: سلمان خدادادی

برخی بیماران از آب درمانی سود می برند و برخی دیگر ممکن است آب درمانی برایشان ضرر داشته باشد.

شاید یکی از در دسترس ترین و راحت ترین روش ها برای رفع خستگی عضلات در انتهای یک روز پرکار و خسته نماینده یا بعد از ورزش سخت، دوش گرفتن و رفتن به استخر باشد. پیشینیان از دیرباز به نقش مهم آب در تمدّد اعصاب و درمان خیلی از بیماری ها پی برده بودند و امروزه هم مزایای آب درمانی بر کسی پوشیده نیست و پزشکان برای تسکین و بهبود سریع تر خیلی از بیماری ها آب درمانی را توصیه می نمایند امّا آب درمانی هم مانند هر ورزش دیگری باید با توجه به شرایط بیمار تجویز گردد چون برخی از بیماران از این روش سود می برند و برای برخی اصلاً لزومی ندارد و ممکن است حتی زیانبار هم باشد.

آب درمانی مانند روش ها بازتوانی مراحل خاصّی دارد و همه توجّهاتی که در ورزش ها دیگر به بیمار می گردد، در این ورزش هم باید در نظر گرفته گردد.

آب درمانی فقط راه رفتن یا تحرّک در آب نیست و برخی از وسایل هم در آن به کار می فرایند؛ مثلاً پدال ها، تردمیل زیر آب، وزنه هایی از جنس اسفنج، دوچرخه زیر آب و... از وسایلی هستند که برای هر بیمار با توجّه به مشکلش تجویز می شوند.

بیشتر بخوانید: ورزش - درمان کمر

مبتلایان به دیسک کمر

در دیسک ها شدید بیشتر از 50 % یا تنگی شدید کانال نخاعی انجام هرگونه فعالیّت آب درمانی با احتیاط باید صورت گیرد، زیرا این نوع ورزش ها موجب افزایش درد و بی حسی اندام ها می گردد. بنابراین این گونه فعالیّت آب درمانی با احتیاط باید صورت گیرد، زیرا این نوع ورزش ها موجب افزایش درد و بی حسی اندام ها می گردد. بنابراین این گونه فعالیّت خودسرانه نه تنها دردی را دوا نمی نماید بلکه دردهای جدیدی به بیمار تحمیل خواهد نمود به طوری که فرد مجبور است برای درمان آن به روش ها دیگر متوسّل گردد. وقتی فردی مشکل گرفتگی عضلانی دارد، باید در دمای بالاتر (مثلاً دمای آب 30 تا 32 درجه) فعالیّت کند چون گرمای آب باعث افزایش جریان خون و کاهش درد و رفع شدن گرفتگی عضلانی خواهد شد. فردی که دیسک کمر دارد، در مراحل اول باید در آب راه برود. این افراد بهتر است برای توازن بدن از پدال ها دستی استفاده نمایند. اگر افراد مبتلا به دیسک کمر موقع راه رفتن در آب به جلو خم شوند، آب درمانی نه تنها دیگر فایده ای نخواهد داشت بلکه می تواند مضر هم باشد. تکنیک ها باید درست آموزش داده شوند و بیمار هم آنها را رعایت کند.

مبتلایان به آرتروز زانو

عضلات فردی که از درد زانو ناشی از آرتروز یا ضربه ها وارده به رباط ها رنج می برد با راه رفتن در آب قوی تر می گردد. عضلات نقش حمایتی از مفاصل دارند. این بیماران نباید فقط به راه رفتن در آب اکتفا نمایند. امروز می توان از وسایلی مانند وزنه هایی در آب یا دوچرخه ها استفاده کرد که قوای عضلانی زانو و پا را سریع تر باز می گرداند.

مبتلایان به ام اس

آب درمانی در افراد مبتلا به ام اس باید کاملاً با احتیاط باشد. کسی که به ام اس مبتلاست، نباید دمای مرکزی بدنش هنگام آب درمانی بیش از یک درجه سانتی گراد بالا رود. برترین دمای آب برای افراد مبتلا به ام اس 27-26 درجه سانتی گراد است.

مبتلایان به نارسایی قلبی

زمان مناسب آب درمانی برای بیماران مبتلا به نارسایی ها قلبی از 5 دقیقه تا نیم ساعت متغیر است. ورزش ها مربوط به آب درمانی برای این بیماران حتماً باید با تجویز پزشک باشد.

افراد دارای وزن بالا

فردی که چاق است، باید زمان بیشتری در آب بماند و بهتر است برای کاهش وزن حداقل 90 دقیقه در آب فعالیّت داشته باشد. اگر دمای آب پایین باشد، فرد نتیجه بهتری می گیرد زیرا دمای پایین آب به مصرف بیشتر کالری یاری می نماید. البته نباید دمای مرکزی بدن بیش از حد پایین بیاید.

بیشتر بخوانید: دست آب شفاست؟!

افراد مبتلا به گرفتگی عضلانی

وقتی فردی مشکل گرفتگی عضلانی دارد، باید در دمای بالاتر (مثلاً دمای آب 30 تا 32 درجه) فعالیّت کند چون گرمای آب باعث افزایش جریان خون و کاهش درد و رفع شدن گرفتگی عضلانی خواهد شد.

منبع مقاله :

خدادادی، سلمان؛ (1395)، آب درمانی، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1224

به "چه کسانی نباید آب درمانی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی نباید آب درمانی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید