9 روش برای حفظ انگیزه هنگام یادگیری زبان

به گزارش بی نهایت اس ام اس، یادگیری زبان به کوشش زیاد، پشتکار و زمان احتیاج دارد. اما نکات و روش هایی هم برای مطالعه زبان وجود دارد که با به کار بستن آنها می توانید در کمترین زمان، بیشترین بازده را داشته باشید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

9 روش برای حفظ انگیزه هنگام یادگیری زبان

هر کسی در هر سنی می تواند هر زبانی را از هر جایی آغاز به یادگیری کند. این نکات نیز به شما یاری می نماید تا به فرآیند یادگیریتان سرعت ببخشید.

1. توصیه های کسانی را که الهام بخش شما هستند بخوانید

گاهی اوقات به شدت مشتاق یادگیری یک زبان تازه هستید، اما پس از چند روز این آتش خاموش می گردد و به دلایل متعددی ناامید می شوید. در این مواقع، برترین کار استفاده از توصیه های افراد پیروز در این زمینه است.

زمانی که احساس می کنید برای ادامه جهت خود انگیزه کافی ندارید، کتاب، مقاله یا پست های وبلاگ یکی از افرادی که در این زمینه الهام بخش شما بوده است را بخوانید. زمانی که تجربیات و داستان های پیروزیت این افراد را مرور می کنید، پیروزیت آنها شما را برای ادامه جهت تشویق می نماید. با خود فکر می کنید: چه چیزی باعث می گردد که من هم نتوانم مثل آنها در این راه به پیروزیت برسم؟ این افراد انسان های عادی هستند، مثل من و شما. تنها تفاوت آنها در این است که توانسته اند هدفی برای خود مشخص نمایند و در راه رسیدن به آن دست از کوشش بر نداشته اند.

فهمیدن این مطلب به شما انگیزه می دهد تا برای رسیدن به اهدافتان، کوشش خود را بدون وقفه ادامه دهید و از شکست ها ناامید نشوید.

2. وقت خود را در اینترنت تلف نکنید

شاید برای شما هم پیش آمده که کاملا مشتاق و آماده یادگیری و تمرین زبان هستید. با اشتیاق تمام کامپیوتر را روشن می کنید. سپس با خود فکر می کنید که فقط چند دقیقه ایمیل هایتان را چک کنید، چند دقیقه ای را هم در فیس بوک دور بزنید تا ببینید جهان دست کیست و چند دقیقه ای هم مطالب سایت مورد علاقه تان را دنبال کنید. پس از مدتی متوجه می شوید که ساعت های متمادی پای کامپیوتر نشسته اید و هیچ کار مفیدی انجام نداده اید. ساعت هایی که می توانستید صرف یادگیری قیدها، تمرین گرامر و تلفظ یا تمرین مکالمه با یک زبان آموز دیگر کنید؛ هر کاری غیر از تلف کردن وقت در فضای مجازی.

با شرایط موجود، کافی است تا اندکی حواسمان به جای دیگری پرت گردد، دیگر تمرکز کردن و ادامه کاری که مد نظر داشتید، سخت می گردد.

بهتر است در چنین شرایطی کمی خوددار باشید. اگر کنترل زمان و انجام کارها برایتان سخت است می توانید از یاری های بیرونی بهره ببرید.

اگر این مسئله برای شما زیاد پیش می آید که زمانی که آنلاین هستید زیاد دچار حواس پرتی و عدم تمرکز می شوید، می توانید از افزونه هایی بهره ببرید که شما را وادار به انجام کارتان می نماید و دسترسی شما را به اینترنت محدود می نماید. یکی از این افزونه ها که برای مرورگر گوگل کروم طراحی شده، StayFocusd است. با نصب این افزونه می توانید با تنظیمات خاص، مدت زمانی را که به سایت های مختلف سر می زنید محدود کنید. به عنوان مثال شما برنامه ریزی نموده اید که در روز فقط ده دقیقه از فیس بوک بهره ببرید. این افزونه پس از طی شدن این زمان، دسترسی شما به فیس بوک را تا انتهای روز قطع خواهد نمود.

اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید، افزونه Leechbox همین کار را برای شما انجام می دهد.

3. از قلم و کاغذ بهره ببرید

گاهی اوقات بهتر است که کامپیوتر را کنار بگذارید و از قلم و کاغذ برای یادگیری بهره ببرید. تحقیقات نشان داده است که نوشتن و به روی کاغذ آوردن اطلاعات، یکی از برترین روش ها برای یادگیری و به خاطر سپردن آنها است.

کارهایی که می توانید با قلم و کاغذ انجام دهید شامل موارد زیر است:

درست کردن فلش کارت

نامه نوشتن برای دوستی که به زبان مورد نظر صحبت می نماید

نوشتن یک متن برای استفاده از آن در مکالمه اسکایپ با دیگر زبان آموزان

یادداشت برداشتن از فیلم هایی که با زبان مقصد می بینید

4. برای خودتان اهداف کوچک واقع بینانه در نظر بگیرید

بسیاری از افراد، یادگیری یک زبان تازه را آغاز می نمایند، اما قبل از اینکه به آن تسلط پیدا نمایند، آن را رها می نمایند. به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟

یکی ار دلایل این دلسردی و ناتمام ماندن یادگیری زبان، نداشتن هدفی واضح و مشخص در جهت یادگیری است. زمانی که هدف نداشته باشید به سادگی یادگیری را کنار می گذارید یا از اول آن را آغاز نمی کنید. گاهی اوقات هم اهدافی که در نظر می گیرید، بزرگ و دست نیافتنی به نظر می رسند؛ مثلا یادگیری زبان فرانسه و انگلیسی به طور کامل تا سال 1400.

بدون هدف آغاز کردن و در نظر گرفتن اهداف بزرگ و دور از دسترس، دو عاملی است که سبب می گردد انگیزه خود را برای مطالعه و کوشش از دست بدهید.

یک خانه با کنار هم قرار دادن هزاران آجر ساخته می گردد. یادگیری زبان نیز به ساختن خانه شباهت دارد. به همین علت است که متخصصان توصیه می نمایند در جهت یادگیری زبان، اهداف کوچک و قابل دسترس تر داشته باشید.

برای خودتان هدفی در نظر بگیرید که تا خاتمه این هفته بتوانید به آن دست پیدا کنید. مثلا:

  • یادگیری روزانه 20 کلمه تازه
  • پیدا کردن یک دوست برای انجام مکالمه آنلاین
  • انجام یک مکالمه درباره غذاهای مورد علاقه

نکته مهم این است که در این مدت، شما هدفی دارید که برای رسیدن به آن کوشش می کنید. هدفی که دور از فکر نیست و مطمئن هستید که در خاتمه زمان در نظر گرفته شده می توانید به آن دست یابید.

اگر می خواهید انگیزه تان برای ادامه کار بیشتر گردد، اهداف کوچکتان را روی کاغذ بنویسید و جلوی دیدتان قرار دهید؛ طوری که هر روز آن را ببینید و برای رسیدن به آن ترغیب شوید.

5. قسمت هایی که کمتر دوست دارید را زودتر یاد بگیرید

یادگیری زبان، جنبه ها و بخش های گوناگونی دارد. قسمت هایی وجود دارد که شما آنها را بیشتر از بقیه دوست دارید که البته برای هر فرد با فرد دیگر فرق دارد. به عنوان مثال بعضی از افراد، خواندن و نوشتن را بیشتر دوست دارند، اما صحبت کردن برایشان عذاب آور است. بعضی دیگر ممکن است مکالمه را دوست داشته باشند و زودتر یاد بگیرند، اما تا زمانی که مجبور نباشند به کتاب دستور زبان دست نمی زنند.

ابتدا قسمت ها و مباحثی که بیشتر و کمتر از بقیه مباحث دوست دارید، مشخص کنید. سپس در مواقعی که یادگیری خود را آغاز می کنید و مشتاق تر و پر انرژی تر هستید، روی بخش هایی کار کنید که کمتر مورد علاقه شما هستند یا فکر می کنید که برایتان سخت تر هستند.

چرا باید این کارها را اول انجام دهیم؟

چون طبیعت انسان به گونه ای است که از انجام کارهای سخت تر و کارهایی که کمتر به آن علاقه دارد، تا حد امکان اجتناب می نماید. نگه داشتن کارهای سخت برای مراحل آخر باعث می گردد که شما از ادامه جهت به کلی ناامید و دلزده شوید.

پس کارهای سخت را زودتر انجام دهید و آنها را کنار بگذارید. با این کار برای انجام کارهای راحت تر و یادگیری بخش های دوست داشتنی تر به مقدار کافی انگیزه و اشتیاق خواهید داشت و یادگیری زبان به کاری لذت بخش برای شما تبدیل خواهد شد.

6. زمانی که عملکرد خوبی دارید، خودتان را تشویق کنید

البته یادگیری زبان خودش یک تشویق و جایزه است. اما گاهی اوقات ما به انگیزه و محرک بیشتری احتیاج داریم.

فرض کنید که کفش های ورزشی شما کهنه شده و دیگر قابل استفاده نیست و قصد دارید یک جفت کفش نو خریداری کنید. می توانید این کار را زمانی انجام دهید که به پیروزیتی در فرایند یادگیری زبان خود دست یافته اید. با خرید کفش نو خودتان را به خاطر این پیروزیت تشویق کنید.

این کار را می توانید برای تک تک مراحل یادگیریتان انجام دهید تا زمانی که به هدف نهایی خود برسید.

7. بیرون بروید و هوای تازه استشمام کنید

ممکن است زمانی که یادگیری زبان را با لپ تاپ و تبلت دنبال می کنید پس از مدتی خسته شوید و احتیاج به هوای تازه پیدا کنید. بهتر است کمی بیرون بروید و هوای تازه استشمام کنید.

ورزش کردن نیز می تواند توانایی حافظه شما را افزایش دهد؛ زیرا عوامل رشد را در مغز افزایش می دهد. بهتر است که همزمان با آغاز یادگیری زبان، کمی ورزش روزانه را هم به برنامه خود اضافه کنید.

به علاوه، زمانی که شما ورزش می کنید انرژی از دست می دهید و این باعث می گردد که هنگام یادگیری زبان، کمتر حواستان پرت گردد و در زمان استراحت بدنتان می توانید به خوبی بر یادگیری خود تمرکز کنید.

8. زبان مورد نظر را در ابعاد مختلف زندگی خود وارد کنید

بدون شک علاقه به یادگیری یک زبان، ریشه در علاقه به فرهنگ کشور مورد نظر دارد. فرهنگ و زبان دو جزء جدانشدنی هستند.

البته زندگی کردن در محیط کشوری که زبان آن را یاد می گیریم بسیار در یادگیری زبان موثر است. البته گاهی این امکان برای زبان آموزان وجود ندارد، اما با روش های دیگری می گردد محیط پیرامون را طوری ترتیب داد که زبان آموز بتواند با زبان مورد نظر زندگی کند.

به عنوان مثال می توانید غذای کشور مورد نظر را بخورید و دستور غذاها را در اینترنت جست و جو کنید. اگر می خواهید بیرون از منزل غذا بخورید، یک رستوران خارجی پیدا کنید که غذای کشور مقصد را سرو می نماید.

در یوتیوب یا سایر رسانه های مرتبط، درباره گروه های هنری یا هنرمندان کشور مقصد جست و جو کنید و آثارشان را گوش کنید.

سریال تلویزیونی مورد علاقه تان را با زیرنویس یا زبان مورد نظرتان ببینید.

چیزهایی که در رابطه با فرهنگ کشور مقصد دوست دارید در اطراف خود قرار دهید. مثل تابلوهای نقاشی و عکس یا کتاب های ادبی و... . همه این ها باعث می گردد که برای یادگیری زبان مورد نظر انگیزه پیدا کنید.

9. برای کارهای خود ضرب الاجل مشخص کنید

اگر در پی یک عامل محرک و انگیزه بخش برای ادامه کارتان هستید، برترین کار مشخص کردن ضرب الاجل برای انجام کارهای گوناگون است. به عنوان مثال آزمونی که قرار است سه ماه آینده برگزار گردد برترین فرصت است برای اینکه بتوانید خودتان را به سطحی از آمادگی برسانید. هر چه اهمیت این آزمون بیشتر باشد شما را برای ادامه جهت بیشتر تشویق می نماید.

اگر قصد شرکت در هیچ آزمونی را ندارید، می توانید از جایگزین های دیگری بهره ببرید.

می توانید با گروهی از زبان آموزان دیگر، زمانی را برای گردهمایی مشخص کنید و همگی کوشش کنید که تا آن موقع به سطحی از آمادگی برسید. اگر تعطیلاتی در پیش دارید و برای شما امکان پذیر است، می توانید برای سفر به کشوری که در حال یادگیری زبانش هستید، برنامه ریزی کنید. درگیر شدن با فرهنگ یک کشور و برقراری ارتباط با اهالی آن، یکی از برترین روش ها برای یادگیری زبان است.

به خاطر داشته باشید، تنها چیزی که شما را از دستیابی به اهداف و رویاهایتان در یادگیری زبان باز می دارد، خود شما هستید. پس با رعایت این نکات، انگیزه و اشتیاق خود را حفظ کنید و یادگیری خود را با کوشش ادامه دهید.

شما برای باانگیزه ماندن و ادامه جهت از چه روش هایی استفاده می کنید؟ تجربیات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: fluentin3months

منبع: کجارو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1313

به "9 روش برای حفظ انگیزه هنگام یادگیری زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش برای حفظ انگیزه هنگام یادگیری زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید