احتمال تشدید عرضه ها در بورس

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران: شاخص سازها امروز ممکن است برخلاف روز قبل، مانع رشد دوباره شاخص شود زیرا که تشدید عرضه ها به گوش میرسد.

احتمال تشدید عرضه ها در بورس

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، بازار سهام همچنان در تب و تاب اعتماد کردن و اعتماد نکردن است؛ روز سه شنبه سیاست گذاران تصمیم گرفتند یک بسته حمایتی 10 ماده ای را به اجماع برسانند که 7 مورد آن ها به نظر مثبت سران سه قوا بستگی دارد و سه بند آن نیز به تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رسید.

اگرچه جلسه امروز دولت را تحلیلگران و کارشناسان به فال نیک گرفتند اما بورس بازان و آماتورها همچنان نسبت به قول و قرار دولتی ها بی اعتماد هستند و نمیتوانند باور کنند این اقدامات میتواند مرهم دردها و زخم هایشان باشد. رفتار سال گذشته دولت در فریفتن سرمایه گذاران و ترغیب آنان به بازار و خالی کردن پشت آنان تجربه تلخی است که از نگاه بورس بازان و آماتورهای بازار، اطمینان آنان را کم رنگ کرده است. در تایید این گزاره باید به رفتار امروز حقوقی ها اشاره کرد که با وجود تقویت سمت تقاضاها، صف های فروش امروز هم در ساعات پایانی پابرجاماند.

از دید فعالان بازار فردا به احتمال زیاد عرضه ها به دلیل روز پایانی هفته ممکن است تشدید یابد و ورود شاخص به کانال 1.2 میلیون واحد از امروز دوباره متوقف گردد. با این وصف بازار ظرف روزهای آینده ممکن است دستخوش اتفاقات دیگری گردد.

همه چیز به رفتار بورس بازان و واکنش آنان به تصمیمات سیاست گذاران بستگی دارد، چرا که سیاستگذار تاکید کرده اراده برداشتن محدودیت ها در سمت تقاضا را ضروری میداند و در این راستا گام بر میدارد.

از دید سیاست گذار گام های جدی تر در راهند، اما نباید فراموش کرد هر اشتباه سیاست گذار میتواند بی اعتمادی به بورس را ریشه ای تر کند. از این رویکرد و نگاه، سیاست گذار نباید دچار خطای محاسباتی در آستانه انتخابات باشد و بهتر است بازار در مسیری گام بردارد که اعتمادها دوباره به بازار برگردد.

چرا ممکن است بی اعتمادی به بورس عمیق تر گردد؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل به لطف صف خرید و سبزپوشی برخی نمادهای شاخص ساز توانست رشد بیش از یک درصدی را به ثبت برساند و بار دیگر به کانال 1.2 میلیون واحد باز گردد. حجم و ارزش معاملات هم نسبت به روزهای گذشته افزایش یافت، به گونه ای که حجم معاملات خساپا دوباره از مرز یک میلیارد سهم فراتر رفت.

با این حال بعد از اعلام تصمیمات ده گانه ای که در شورای هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شد، حجم عرضه ها افزایش یافت. این مسئله بار دیگر نشان از بی اعتمادی سهامداران به تصمیمات و اقداماتی است که فقط جنبه رسانه ای پیدا می کند. برای مثال از شهریور ماه سال گذشته تا کنون بارها تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار وعده داده شده است و حالا در اردیبهشت 1400 بار دیگر این وعده تکرار می گردد.

در این شرایط بازار همچنان باور ندارد که اجماعی بر سر حمایت از بازار اجرا شده و پایداری صف فروش روی بیش از 400 نماد، موید این مطلب است. برای این که اعتماد سهامداران جلب گردد باید در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش ارزش معاملات و بهبود ضریب نقدشوندگی بازار باشیم. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، بی اعتمادی در بورس عمیق تر خواهد شد.

امروز عرضه ها شدیدتر میگردد؟

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بازار روز سه شنبه با افزایش حجم معاملات و قیمت سهم های شاخص ساز همراه بود. شاخص کل با افزایش 15،600 واحدی به لبه کانال 1میلیون 200هزار واحد برگشت. طبق روال 2-3 ماه اخیر تحرکات مثبت سهم ها بیش از 2-3 روز دوام نداشته و به سرعت با افزایش عرضه ها سرکوب می شوند که یکی از علل این اتفاق را می توان وجود دامنه نوسان نامتقارن دانست.

افزایش تقاضایی که از روز دوشنبه در نمادهای شاخص ساز شکل گرفت روز سه شنبه با عرضه های زیادی مخصوصا از سوی حقوقی ها رو به رو شد تا جایی که بخشی از فروش ها در نمادهای فولاد، فملی، وبملت و شپنا ابطال شدند. پیش بینی می گردد عرضه ها در بازار فردا شدیدتر گردد.

دیروز 10 مصوبه از سمت هیات دولت در جهت حمایت از بازار سرمایه توسط ریاست سازمان بورس اعلام شد که 7 مصوبه آن قرار است در جلسه مشترک سران سه قوه که دوشنبه هفته آینده برگزار می گردد جهت بحث و موافقت مطرح شوند.

هر زمان حداقل به مدت یک هفته سهم های شاخص ساز بتوانند به صورت روان و متعادل با حجم هایی بالاتر از میانگین ماهیانه خود معامله شوند، می توان امیدوار بود که صفوف فروش سایر نمادها نیز برچیده شده و بازار به حالت عادی بازگردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1010

به "احتمال تشدید عرضه ها در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تشدید عرضه ها در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید