آنالیز چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و آموزش و پرورش

به گزارش بی نهایت اس ام اس، تهران (پانا) - به گفته دبیر اجرایی همایش یادگیری سیار، هدف از برگزاری این همایش ارتقای سطح دانش و آگاهی و توسعه کیفیت یادگیری سیار، ارائه مبانی نظری و یافته های علمی در این حوزه، بحث و آنالیز چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و حوزه آموزش و پرورش کشور و ارائه آخرین نوآوری ها در این زمینه و در نهایت توانمندسازی اساتید، محققان و مشتاقان یادگیری سیار با برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه طراحی دوره و محتوای الکترونیکی جهت فرهنگ سازی و گسترش آن است.

آنالیز چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و آموزش و پرورش

فنّاوری های نوظهور مانند تلفن هوشمند تغییرات چشمگیری را در سبک زندگی بشر ایجاد نموده است که در ابعاد مختلف آموزشی، مالی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر زیادی گذاشته است. یکی از کارنمودهای فنّاوری های نوین، تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری است. موبایل به دلیل ویژگی های منحصربه فرد مانند همه جایی و همه زمانی، سهولت در انتقال، کاربردهای چندگانه داشتن، چندرسانه ای، ضبط و پخش انواع رسانه های صوتی و تصویری، اتصال به شبکه اینترنت و استفاده از برنامه بسیار متنوع و متعدد کاربردی (اپلیکیشن های موبایل)، بازی و دسترسی به سایت ها و شبکه های اجتماعی همگی باعث شده تا آن جز لاینفک زندگی بشر باشد به گونه ای که همراه نبودن آن باعث تشویش کاربران می گردد. یکی از کارنمودهای بسیار مهم موبایل یادگیری در موقعیت است که باعث می گردد یادگیرنده به صورت آنی به هنگام حضور در شرایط واقعی، برای حل مشکل از آن بهره برده و عملاً هدف یادگیری را که حل مسائل زندگی است، تحقق بخشد.

بهره مندی از یادگیری سیار در شرایط ویژه کنونی که بلیه کرونا گریبان گیر جامعه بشری شده، ضرورت دوچندان دارد و اکنون که نظام های آموزشی به سمت مجازی شدن سوق پیدا نموده اند، استفاده از روش های نوین و غیرحضوری در اولویت کاری نظام های آموزشی مدرسه ای و آموزش عالی قرار گیرد. در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که کلاس ها به صورت مجازی برگزار می گردد و یادگیرندگان با استفاده از موبایل در منزل یا خارج از منزل به کلاس پیوسته و در جریان فرایند یاددهی و یادگیری قرار می گیرند.

یادگیری سیار از نظر تا عمل موضوع به تازگی موضوع برگزاری همایشی در سطح ملی شده است که با همکاری مراکز دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. پژوهشگران عرصه تکنولوژی آموزشی و علوم تربیتی طی این رویداد علمی به ارائه تازه ترین یافته های خود در این زمینه می پردازند و ماحصل این یافته ها را طی کارگاه های تخصصی در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. جزئیات بیشتری درباره همایش را در گفت وگوی پانا با محمد جمشیدی مقدم، دبیر اجرایی همایش یادگیری سیار، می خوانید:

یادگیری سیار چیست و چه اهدافی را دنبال می نماید؟

اکنون با ورود تکنولوژی های جدید آموزش و توسعه فناوری های نوین شاهد آموزش فراگیر محور، برای هر فرد در هر زمان و هر مکان هستیم که دستیابی به این هدف نیازمند فراهم آوردن امکانات و تجهیزاتی است که بتواند برای آموزش مجازی مهیا کند. یادگیری سیار آن نوع یادگیری است که می تواند در هرزمان و هر مکان به یاری وسایل رایانه ای و سیار اتفاق بیفتد. یکی از مسائل مهم در یادگیری سیار این است که در یک محیط یادگیری و تدریس سیار، هر زمانی و هر مکانی تعامل داشته باشند. تعامل بین یاد گیرنده و یاد دهنده. که در نتیجه آن یادگیرندگان به دانش بیشتری دست می یابند.

هدف از برگزاری این همایش ارتقای سطح دانش و آگاهی و توسعه کیفیت یادگیری سیار، ارائه مبانی نظری و یافته های علمی در این حوزه، بحث و آنالیز چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و حوزه آموزش و پرورش کشور و ارائه آخرین نوآوری ها در این زمینه و در نهایت توانمندسازی اساتید، محققان و مشتاقان یادگیری سیار با برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه طراحی دوره و محتوای الکترونیکی برای فرهنگ سازی و گسترش آن است.

ضرورت برگزاری همایش یادگیری سیار چیست و این همایش با همکاری چه سازمان ها و نهادهایی برگزار می گردد؟

هسته پژوهشی یادگیری سیار، با هدف انجام پژوهش های برنامه محور در جهت اعتلای صندلی علمی و دستیابی به یافته های نوین علمی و کوشش در کاربردی شدن نتایج پژوهش و بکارگیری آن در جامعه علمی کشور تشکیل شد. هسته پژوهشی یادگیری سیار در راستای فعالیت های پژوهشی خود، با توجه به شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا، ضرورت برگزاری همایش یادگیری سیار را احساس کرد. این همایش به عنوان اولین همایش ملی یادگیری سیار با همکاری گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

با ایجاد بحران پاندمی کووید 19، یادگیری های سیار چه نقشی را در نظام آموزش عمومی و عالی در جهان و ایران ایفا می نماید و از چه جنبه هایی موضوع پژوهش های علمی قرار گرفته است؟

مدارس و دانشگاه ها میزبان دانش آموزان و دانشجویانی است که به اقتضای شرایط کنونی و وجود بیماری کرونا آموزش را به صورت مجازی برگزار می نمایند که این آموزش بیشتر به وسیله وسایل سیار از جمله تلفن همراه ، تبلت، لب تاپ و ..... انجام می گردد و اکنون محیط آموزشی مدارس و دانشگاه ها به منازل سوق پیدا نموده و آموزش بصورت آنلاین برگزار می گردد.

تغییر رویکرد یکباره نظام آموزشی کشور به فضای آموزش مجازی ممکن است مسائلی را برای نظام آموزشی و یادگیرندگان بوجود بیاورد که باید به آنها پرداخته گردد. مسائلی مانند افسردگی بچه ها و نوجوانان، کاهش فعالیت بدنی، محدود شدن تفریحات و از طرفی محدودیت دسترسی همه دانش آموزان به امکانات و تجهیزات و زیرساخت های فناوری آموزشی ممکن است عملکرد تحصیلی یاد گیرندگان را تحت تاثیر دهد.

آیا جایی نیز برای طرح تجربه های عملی یک سال اخیر در نظام آموزش و پرورش کشور در این همایش درنظر گرفته شده است؟

این همایش سعی دارد از تجارب صاحب نظران و مدیران، به خصوص معلمان، برای برطرف مسائل و آسیب های به وجود آمده استفاده کند. بنابراین علاوه بر دریافت مقالات در محورهای مشخص مطرح شده از طرف پژوهشگران، به دریافت تجربیات زیسته معلمان مربیان آموزش وپرورش نیز اقدام خواهد نمود.

کارگاه های تخصصی این همایش از چه جهت برای معلمان کشور مفید و موثر خواهد بود؟

برای افزایش حضور شناختی و حضور اجتماعی یادگیرندگان، معلم می تواند با بهره گیری بهینه از کلاس های آنلاین و مجازی، زمینه یادگیری مشارکتی، پرسش و پاسخ ها و تکالیف و حتی بحث در کلاس را فراهم نموده و بستر مناسبی را برای درگیری شناختی فعال و درگیری هیجانی در یادگیرنده ایجاد کند. این همایش در دو روز برگزار می گردد که روز اول به ارائه ارائه مقالات و تجارب صاحب نظران اختصاص دارد و در روز دوم همایش که کارگاه ها اجرا می گردد، سعی بر این است که این کارگاه کاربردی و در جهت اهداف همایش و برطرف نیازهای معلمان و مربیان برگزار گردد.

همین جا از تمام پژوهشگران، معلمان و صاحب نظران گرامی تقاضا می کنم پژوهش ها، آثار و تجربیات خود را در قالب مقالات و تجربه نگاری به دبیرخانه این همایش ارسال نمایند تا در پشبرد اهداف نظام آموزشی کشور بهره برد.

آیا همایش به صورت حضوری برگزار خواهد شد؟

در دبیرخانه کوشش می کنیم همایش را به صورت حضوری برگزار کنیم، ولی با توجه به شرایط موجود و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، همایش به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

توجه به درخواست کمیته علمی همایش و با تایید معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، زمان برگزاری همایش از 22 و 23 آبان ماه به 29 و 30 بهمن ماه 1399 تغییر یافت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 719

به "آنالیز چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و آموزش و پرورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و آموزش و پرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید