خطری که شما را تهدید می نماید!

به گزارش بی نهایت اس ام اس، مواد شیمیایی بیشتری که به وسیله پلاستیک بازیافتی منتشر می گردد می تواند نشان دهنده احتیاج به فرآیند بازیافت فوق العاده تمیز باشد.

خطری که شما را تهدید می نماید!

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، محققان هشدار داده اند که نوعی بطری پلاستیکی بازیافتی که به طور گسترده استفاده می گردد مواد شیمیایی بالقوه مضر بیشتری را نسبت به بطری های تازه فراوری شده وارد محتویات خود می نماید.

محققان دانشگاه برونل لندن 150 ماده شیمیایی را پیدا کردند که از بطری های پلاستیکی بازیافتی به نوشیدنی ها نفوذ می کردند که 18 مورد از این مواد شیمیایی در سطوحی فراتر از سطح استاندارد مشخص و تنظیم شده بودند.

پژوهشگران دریافتند که نوشیدنی های درون بطری فراوری شده با پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی (PET) می توانند حاوی غلظت بیشتری از مواد شیمیایی نسبت به نوشیدنی های بطری شده با پلی اتیلن ترفتالات نو باشند که خود نشان می دهد مسائل در فرآیند بازیافت ممکن است باعث آلودگی محتویات درون آن گردد. آنان خواهان روش های بازیافت دقیق تر برای حذف مواد شیمیایی بالقوه مضر هستند.

ترموپلاستیک پلی اتیلن ترفتالات سومین نوع پلاستیک پرمصرف در بسته بندی مواد غذایی است که یکی از محبوب ترین کاربردهای نهایی آن در بطری های نوشیدنی یکبار مصرف است. چنین بطری هایی هم چنین یکی از رایج ترین اشکال زباله های پلاستیکی هستند که منجر به تعدادی از ابتکار عمل ها برای افزایش سطح بازیافت پلی اتیلن ترفتالات می گردد. در دستورالعمل تازه از سوی اتحادیه اروپا خواسته شده تا بطری های پلی اتیلن ترفتالات تا سال 2030 میلادی دست کم 30 درصد محتوای بازیافتی داشته باشند.

پلی اتیلن ترفتالات هم چنین به عنوان منبع تعدادی از آلاینده های شیمیایی بالقوه از جمله اختلالات غدد درون ریز مانند بیسفنول A شناخته شده است که می تواند باعث بروز اختلالات در فراوری مثل، مسائل قلبی عروقی و سرطان در میان سایر پیامدهای نامطلوب گردد.

پژوهشگران 91 مطالعه را از سراسر دنیا در خصوص آلودگی شیمیایی ناشی از بطری های پلاستیکی را مورد آنالیز قرار دادند. دکتر النی لاکوویدو مدرس مرکز تحقیقات و سیاستگذاری آلودگی برونل که این مطالعه را رهبری کرد می گوید: ما دریافتیم که این مواد شیمیایی می توانند از منابع مختلفی مانند کاتالیزورها و افزودنی های مورد استفاده طی فراوری و تجزیه در فرایند فراوری پلی اتیلن ترفتالات و تخریب آن به دست آیند فرایندی که می تواند در طول چرخه زندگی یک بطری رخ دهد.

براساس نتایج مقاله منتشر شده در مجله مواد خطرناک در بطری های پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی بسیاری از آلاینده های یافت شده در نتیجه آلودگی مواد اولیه از جمله برچسب ها به وجود آمده اند. پژوهشگرانی که در نگارش این مقاله نقش داشته اند می گوید: این شواهد نشان می دهند که محصولات بسیار قابل بازیافت مانند بطری های نوشیدنی پلی اتیلن ترفتالات در صورت طراحی ضعیف می توانند برای بازیافت مناسب نباشند که خود نشان دهنده احتیاج به پذیرش بیش تر اصول طراحی برای بازیافت و بهبود سطح زیرساخت مدیریتی در زباله ها است.

این مطالعه به طور خاص نشان می دهد که برای کاهش تعداد مواد شیمیایی موجود در نوشیدنی های درون بطری می توان از فناوری موسوم به فرآیند پاکسازی فوق العاده استفاده کرد که از یک فرآیند سه مرحله ای برای تمیز کردن پلاستیک های قدیمی پیش از بازیافت استفاده می نماید فرایندی شامل شستشو با دمای بالا، شستشوی گاز و شستشوی شیمیایی. اقداماتی، چون تمیز کردن بطری ها پیش از تبدیل آن به مواد خام ثانویه برای استفاده می تواند به بهبود فرایند بازیافت یاری کند.

ما با سرمایه گذاری در فناوری های با سطح بالای تمیزکنندگی می توانیم احتمال آلودگی زدایی پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی را تا سطوحی مشابه پلی اتیلن ترفتالات بکر به مقدار حداکثری افزایش دهیم.

لاکوویدو می گوید: مانند همواره راهکار نهایی مشکل این است که جامعه به طور کلی به استفاده از پلی اتیلن ترفتالات انتها دهد. همه ما مسئولیت داریم. ما باید در خصوص چگونگی جلوگیری از استفاده از بطری های پلی اتیلن ترفتالات در خانه های مان با سرمایه گذاری به عنوان مثال بر روی فیلترهای آب و یادگیری نحوه دفع صحیح زباله های پلاستیکی خود فکر کنیم. اگر مصرف پلی اتیلن ترفتالات را کاهش دهیم تغییرات بیش تری را در سیستم ایجاد خواهیم کرد. تقاضای کمتر در وهله اول برابر با فراوری کمتر است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1427

به "خطری که شما را تهدید می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطری که شما را تهدید می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید