ضربه بزرگ و تازه گوگل به کسب و کارهای دیجتال ایران !

به گزارش بی نهایت اس ام اس، دیجیاتو نوشت: سیاست نو گوگل برای راهنمایی های تبلیغاتی سرویس گوگل ادز به تارنمایی که سال ها پیش در ایران فیلتر شده، کسب وکارهای ایرانی را به دردسر انداخته است.

ضربه بزرگ و تازه گوگل به کسب و کارهای دیجتال ایران !

در روزهایی که با محدودیت های اینترنت، بنگاه های مالی با مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم می نمایند، یک تغییر در گوگل باعث شده تا فروش و بازاریابی کسب وکارهای ایرانی با چالشی جدی روبرو گردد.

Google Ads یک بستر تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است که کسب وکارها می توانند برای معرفی خود به مشتریان از آن استفاده نمایند. اگرچه ساخت پنل در گوگل ادز برای ایرانی ها تحریم بوده اما امکان استفاده از سرویس تبلیغات گوگل برای کسب وکارهای ایرانی فراهم است.

در این نوع همکاری، اگر کاربر کلمات مرتبط با حوزه فعالیت کسب وکار تبلیغ دهنده را در گوگل جستجو کند، وبسایت تبلیغ نماینده با برچسب Ad و در ابتدای نتایج جستجو نمایش داده می گردد. به ازای هر کلیک نیز تبلیغ نماینده بایستی مبلغی را به گوگل پرداخت کند.

اما از ابتدای هفته این سرویس در ایران مختل شده و کسب وکارها را پس از فیلتر اینستاگرام و واتس اپ، با دردسری تازه روبرو نموده است. در بعضی ISPها به هیچ عنوان تبلیغات گوگل نمایش داده نمی شوند، در بعضی دیگر نیز با وجود نمایش تبلیغ، امکان ورود به سایت وجود ندارد. یعنی کاربر با کلیک روی تبلیغ، وارد سایت مقصد نمی گردد.

موضوعی که ضمن آسیب به عایدی و بازاریابی بنگاه های مالی، آن ها را نسبت به پرداخت هزینه تبلیغات بدون بازده نگران نموده است.

فیلتر یا اختلال؟

امیر آذری مدیرعامل افراک که یکی از حوزه های فعالیت آن ها بحث تبلیغات در گوگل است، در پاسخ به سوال دیجیاتو که مشکل پیش آمده برای سرویس گوگل ادز از جنس اختلال است یا فیلتر، گفت:از روز یکشنبه تمامی های گوگل ادز با تمامی آی پی ها برای تِرَک شدن به googleadservices.com راهنمایی می شوند، ی که نه به تازگی بلکه چندین سال است که فیلتر است. در واقع تا پیش از این، 90 درصد از های گوگل ادز به دامنه اصلی گوگل و تنها 10 درصد به googleadservices ری دایرکت می شدند و به همین علت آن تعداد محدود به چشم مشتریان نمی آمد. اما اکنون با این تغییر و فیلتر تارنمای یاد شده، تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده شده اما کاربران نمی توانند پس از کلیک به سایت مورد نظر منتقل شوند از همین رو نرخ کلیک کاهش یافته است.

اگر به درگاه خدمات الکترونیک کارگروه معین مصادیق محتوای مجرمانه مراجعه و درخواست برطرف فیلتر این سایت را ثبت کنید با پیام درخواست برطرف فیلتر سایت موردنظر شما سابقا 3 مرتبه در کارگروه معین مصادیق مطرح و با این درخواست مخالفت شده است. لذا شما امکان ثبت مجدد درخواست برطرف فیلتر را ندارید رو به رو خواهید شد.

موضوعی که نیز آذری به آن اشاره نموده و از رایزنی با کارگروه معین مصادیق محتوای مجرمانه اطلاع داد که فعلا به نتیجه نرسیده است. به گفته وی تنها دو راه برای حل این مشکل وجود دارد، همکاری وزارت ارتباطات یا گوگل که البته دومی را محتمل تر می داند:یا بایستی فیلتر دامنه از سمت ایران برداشته گردد یا اینکه گوگل تنظیمات این سرویس را به حالت قبل بازگرداند. تحقق هر دو راه چاره موجود سخت بوده اما نسبت به اینکه گوگل تغییر رویه دهد، امیدوارتریم. بیشتر آژانس های تبلیغاتی از امارات و ترکیه خدمات می گیرند و این شرکت ها کاهش عایدی خود در پی تغییرات اخیر را به گوگل گزارش خواهند کرد؛ در کنار این موضوع با گزارش از سمت ایران نیز می توان امیدوار به تغییر در تصمیم گوگل بود اگرچه خیلی نباید خوشبین باشیم.

با توجه به سیستم عایدیزایی گوگل از هر کلیک روی آیا کسب وکارها بایستی بابت این تبلیغات ناموفق، هزینه ای پرداخت نمایند؟ مدیرعامل شرکت افراک در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت با توجه این که پس از کلیک کاربر، تقاضا به سرور نمی رسد، پولی هم از حساب تبلیغ دهنده کسر نمی گردد چرا که اصلا کلیکی شمرده نمی گردد.

او در انتها با بیان اینکه شاید یک سری کسب وکارهای خدماتی با درج شماره تلفن در متای گوگل بتوانند تا حدودی مشکل اخیر را پوشش دهند اما به صورت کلی مشکل پیش آمده به حجم تبلیغات و بازدهی ها لطمه وارد می نماید.

فیلترینگی که به تازگی رخ نداده است

سارا بخشنده کارشناس گوگل ادز شرکت ادنیک با تایید اینکه گوگل به تازگی های تبلیغاتی را به googleadservices ری دایرکت می نماید گفت این تارنما پیش از این نیز فیلتر بوده است.

اما طی یکی دو ماه اخیر با اختلال های مختلفی از سمت گوگل رو به رو بودیم، از ماجرای ارسال نوتیفیکیشن گرفته تا دانلود از گوگل پلی؛ موضوعاتی که با همکاری یکی از مدیران ایرانی گوگل حل شدند؛ آیا می توان امیدوار به حل این چالش نیز باشیم؟ بخشنده در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:متاسفانه نمی گردد مشکل را به راحتی به گوگل گزارش کرد. اما کاربران عادی می توانند این موضوع را به گوگل گزارش دهند که روی دامنه اصلی، تجربه کاربری بهتری داشتند. اگرچه جامعه ایران کوچک نیست اما در برابر خیل عظیمی از کاربران گوگل شاید نتوانیم فشار خاصی برای تغییر این رویه وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گوگل ادز یکی از برترین و پربازده ترین کانال های تبلیغاتی بوده است، اعتقاد دارد مشکل اخیر کسب وکارها را تحت تاثیر قرار می دهد و آن ها که جامعه هدفشان فقط ایران بوده بایستی به سمت کانال های بازاریابی دیگر حرکت نموده یا حتی جامعه هدفشان را تغییر دهند.

گوگل هزینه ای بابت کلیک روی ها کسر نخواهد نمود

رضا شیرازی، متخصص بازاریابی اینترنتی نیز اظهار داشت های مرتبط با گوگل ادز از 17 مهر ماه امسال از سوی ایران فیلتر شده است. او به دیجیاتو گفت که آدرس googleadservice.com فیلتر شده و به همین علت با کلیک روی تبلیغات، کاربر با خطای TimeOut روبه رو می گردد.

شیرازی بعلاوه خیال کسب وکارها را تا حدودی راحت کرد و گفت که بابت هر کلیک روی تبلیغات، هزینه ای از تبلیغ دهنده کسر نخواهد شد:با توجه به اینکه هزینه ای که گوگل از کاربر دریافت می نماید براساس کلیک محاسبه می گردد، اگر درخواست به سرور گوگل نرسد، گوگل نیز هزینه ای کم نخواهد نمود. به هر حال تاثیر منفی خود را خواهد داشت به این علت که در فاکتور Quality score گوگل، نرخ کلیک کاربران نقش تاثیرگذاری دارد.

این متخصص بازاریابی با تاکید بر اینکه کسب وکارهای بسیاری از گوگل ادز برای فروش استفاده می نمایند، باور دارد فیلتر شدن این سرویس می تواند به طور مستقیم روی فروش و بازاریابی بنگاه های مالی اثر منفی بگذارد:گوگل ادز و سئو به این علت که کاربران را از پایین قیف فروش به سمت کسب وکارها راهنمایی می نمایند، به طور مستقیم بر روی فروش تاثیر دارند. حال از بین رفتن کانال گوگل ادز در ایران، فروش فروشگاه ها، کسب وکارهای گردشگری و خدماتی بسیاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فیلتر گوگل ادز غیرمنطقی است

علیرضا اشکان، فعال حوزه مارکتینگ و بازاریابی نیز با تایید اختلال در سرویس گوگل ادز گفت در حال آنالیز بیشتر این موضوع است: تبلیغات در حال حاضر نمایش داده می گردد اما کانورژنی برای تبلیغات ندارد. به نظر می رسد آدرس googleadsservice.com فیلتر شده است چرا که با استفاده از ابزارهای تغییر آی پی، مشکل یاد شده حل می گردد.

وی با غیرمنطقی دانستن فیلتر این سرویس، ابراز امیدواری کرد طی روزهای آینده مشکل پیش آمده حل گردد.

اشکان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه مشکل پیش آمده چه تاثیری بر کسب وکارها خواهد داشت، گفت: کسب وکارها ترجیح می دهند جلب توجهی از سمت اینستاگرام نداشته باشند و برای اینکه در معرض دید مشتری قرار گیرند در جایی حضور یابند که مشتری انتظار تبلیغ دارد. اما اکنون اگر این کانال هم بسته گردد، دیگر جز سایت خود کسب وکار، هیچ راهی برای برقراری ارتباط با کاربران و مشتریان وجود نخواهد داشت که به رکود منجر می گردد.

علی کشفی هم بنیان گذار فلایتیو نیز در تبادل نظر با دیجیاتو گفت از روز یکشنبه هفته جاری ورودی شان از گوگل ادز روندی کاهشی داشته است.

کشفی با بیان اینکه گوگل اد سرویس طی سال های اخیر چند بار فیلتر و برطرف فیلتر شده از فیلتر سرویسی که صرفا برای تبلیغات استفاده می گردد، ابراز تعجب کرد که به گفته وی هیچگاه هم علت آن رسما اعلام نشده است.

هم بنیان گذار فلایتیو با تاکید بر اینکه فیلترینگ و محدودیت های اخیر اینترنت به کسب وکارها آسیب زده که به راحتی هم قابل جبران نیست گفت مشکل اخیر تمام کسب وکارهایی که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از این سرویس برای نصب اپ، ورود به سایت، تبلیغات ویدئویی و... استفاده می کردند را متاثر خواهد نمود.

کانال های تبلیغاتی همانند اینستاگرام در حال حاضر فیلتر بوده و هیچ مقام رسمی، زمان مشخصی برای برطرف فیلتر اعلام نمی نماید. به همین دلیل و برای حمایت از کسب وکارها به نظر می رسد کارگروه فیلترینگ بایستی این فیلتر قدیمی را برداشته تا فشار وارد شده به بنگاه های مالی دو چندان نگردد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1536

به "ضربه بزرگ و تازه گوگل به کسب و کارهای دیجتال ایران !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه بزرگ و تازه گوگل به کسب و کارهای دیجتال ایران !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید