طرح چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، همه جور طرح وجود دارد طرحهایی هستند که محصولات نو فراوری می نمایند یک برنامه بازاریابی را پیاده می نمایند.

یک ساختمان اداری بزرگ می سازند ، مدل یک خانه را تغییر می دهند چمن کاری و محوطه سازی می نمایند، واکسن نو می سازند با توجه به تنوع بی خاتمه طرحها ، مدیریت طرح تقریباً تخصصی جامع و فراگیر است متداولترین تعریف پذیرفته شده طرح ذیلاً بیان میشود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

طرح چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد؟

طرح کاری است برای یک باربا مقاطع آغازوخاتمه تعیین اهداف.محدوده و(معمولاً)بوسیله تعیین روشن.

واژگان مهم این تعریف عبارتند ازبرای یک بار،مقا طع آغازوخاتمه تعیین ،بوسیله واهداف ومحدوده با این حساب،طرح ازفعا لیتهای مکررهمچون فراوری،نظم وسازمان بخشی،امثال اینها متناسب است

تعریفی که آقای دکترجی.م.جوران کارشناس کیفیت ارایًه شده است به اعتقاد اوطرح مساًله ای است که حل آن موقع بندی می خواهداین بدان معناست که هدف ازاجرای طرح همیشه آن است که مشکل ومساًای رابرای سازمان موردنظرحل کند اهمیت این تعریف درآن است که ما را مجبورمیکند به حل مسائل ومسایًل اذعان کنیم.

مدیریت طرح چیست؟

مدیریت طرح عبارت است از برنامه ریزی ، زمان بندی ، کنترل فعالیتهای طرح برای تحقق اهداف عملکرد ، هزینه و زمان ، در محدوده کاری تعیین با استفاده کار آمد و سودمند از منابع به این اهداف pet که مخفف کلمه Time و Performance می گویند به اهداف فوق معمولاً اهداف خوب و سریع و مقرون به صرفه هم می گویند .

این واژه های رنگین و شوق انگیز همان طور که در شکل بالا نشان داده شده است عصاره آنچه را باید مدیر طرح به آن نائل گردد نشان می دهند .

آخرین جمله تعریف فوق واقعاً پر بار است . سه هدف مورد نظر باید با استفاده کار آمدوسودمندازمنابع تحقق یابند نکته مهمی در مدیریت طرح است که در عین حال اغلب اوقات نادیده گرفته می گردد هر سازمانی منابعی محدود دارد و اگر مدیر طرح با مسا له اختصاصی منابع به نحوی پیروزیت آمیز نپردازد آن سازمان پیروز نخواهد بود . تجربه نشان داده است که در بسیاری موارد ناتوانی در تمشیت و مدیریت مناسب و مقتضی منابع یکی از متداولترین علل شکست طرح است .

خوب ، سریع ، مقرون به صرفه - دو تا را انتخاب کنید .

رابطه بین این چهار متغییر در معادله زیر ارائه می گردد :

(S , T ,P) =C

به عبارتی معادله می گوید که هزینه تابعی است از عملکرد ، زمان و محدوده در شرایط مطلوب می توان معادله ای واقعی نوشت که روابط ملموس را دقیقاً تعیین کند .عملاً ما هرگز آن رابطه دقیق را نمی دانیم نا گزیر هستیم که زمانها و هزینه ها را حدس بزنیم و بر آورد کنیم .

اکنون باید دید که در یک معدله چهار متغیره چه تعداد از این متغییرهارامی توان در اختیار گرفت ؟ طبیعتاً پاسخ سه است . نمی توان بر هر چهار متغییر استیلا داشت . (با هر احتمالی) این چهار متغییر حقیقتاً با هم نمی خوانند وقتی سه متغییر را انتخاب می کنید متغییر چهارم چیزی خواهد بود که معادله می خواهد باشد{ نه آن چیزی که شمت می خواهید} درست آن است که متغییر چهارم تخمین زده می گردد و اجازه داده گردد که آن تخمین خود یک هدف باشد .

به رغم این استنباط هنوز مدیران ارشدی را می بینیم که می کوشندهمه متغییر ها را در اختیارداشته باشند یکی از ده علت متداول شکست طرح آن است که مدیران ارشد واقعیت را نمی پذیرند . در بسیاری موارد وضعی پیش می آید که طرح با هزینه ای بیش از آنچه مدیران تصور می نموده اند به خاتمه می رسد .

آنالیز رابطه مستقیمی بین هزینه و زمان موضوع جالبی است . توجه گردد که نوعی دوره بهینه برای طرح وجود دارد که در آن دوره هزینه ها در کمترین مقدار هستند با افزایش این دوره به علت کم بازدهی ، هزینه ها کم افزایش می یابند با کاهش این دوره (که به آن فشردگی طرح می گوییم) هزینه ها افزایش می یابند زیرا معمولاً باید برای کم کردن زمان ، دستمزد های اضافی پرداخت ، وبه نقطه ای از باز ده های نزولی هم رسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1394

به "طرح چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید