فرعون بیش از یک اتاق دفن دارد؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: این راهروی نیمه کاره احتمالا برای سرشکن کردن وزن هرم و توزیع فشار وارده روی در ورودی اصلی یا اتاقک دیگری که هنوز کشف نشده ساخته شده است.

فرعون بیش از یک اتاق دفن دارد؟

باستان شناسان می گویند یک دالان 9 متری پنهان را در پشت در ورودی اصلی هرم بزرگ جیزه در مصر کشف کرده اند.

به نقل از یورونیوز، پیدا شدن این دالان به مدد فناوری مدرن اسکن داخل اهرام امکان پذیر شده است. این پروژه تحقیقات دیجیتالی از سال 2015 آغاز به کار کرده است.

مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: این راهروی نیمه کاره احتمالا برای سرشکن کردن وزن هرم و توزیع فشار وارده روی در ورودی اصلی یا اتاقک دیگری که هنوز کشف نشده ساخته شده است.

آقای وزیری که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود اضافه نمود: ما به کاوش خود ادامه خواهیم داد تا ببینیم چه کاری می توانیم انجام دهیم و بفهمیم چه چیزی می توانیم در زیر یا انتهای این دالان پیدا کنیم.

هرم بزرگ جیزه که جزو عجایب هفتگانه جهان به شمار می رود و بزرگترین هرم از مجموعه سه گانه اهرام مصر است، در حدود سال 2560 قبل از میلاد و در زمان پادشاهی فرعون چهارم خوفو یا خئوفس به عنوان یک مقبره تاریخی ساخته شد.

این بنا با ارتفاع 146 متری خود بلندترین سازه ای است که بشر تا 3800 سال بعد و زمان احداث برج ایفل در پاریس در سال 1889 پیروز به ساختنش شده بود. پژوهشگران می گویند ساخت این سازه بزرگ 20 سال طول کشیده است.

در بخش دیگری از هرم جیزه پنج اتاقک در بالای اتاق دفن پادشاه وجود دارد که تصور می شود برای توزیع و سرشکن کردن وزن این سازه بزرگ ساخته شده باشد. رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر اضافه نمود که ممکن است این فرعون بیش از یک اتاق دفن داشته باشد.

پیش تر و در سال 2017 محققان پروژه اسکن اهرام از کشف یک فضای خالی به طول دستکم 30 متر در داخل هرم بزرگ خبر داده بودند. این اولین مورد از کشف یک دالان بزرگ داخلی در درون هرم از قرن نوزدهم به این سو محسوب می شد.

باستان شناسان می گویند راهرو های ورودی و داخلی مقبره بسیار پیچیده و تودرتو هستند و احتمال دارد هنوز دالان های بیشتری در این هرم کشف شود.

منبع: همشهری

منبع: فرادید
انتشار: 14 اسفند 1401 بروزرسانی: 14 اسفند 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1603

به "فرعون بیش از یک اتاق دفن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرعون بیش از یک اتاق دفن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید