لایه هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین کشف شد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، کیومرث اعظمی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به ماجرا کشف محوطه ای تاریخی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین، اظهار کرد: سال 1390 بدنبال پی کنی یک ساختمان مسکونی در خیابان ساحلی شهر قصرشیرین بقایایی از یک بنای تاریخی به همراه تعدادی مواد فرهنگی کشف شد.

لایه هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین کشف شد

وی شرح داد: بعدها پس از انجام بررسی ها تعیین شد که این بنا در یک محوطه بزرگ تاریخی قرار گرفته که در طول چندین دهه تعداد زیادی واحد مسکونی روی این محوطه ساخته شده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان این که در زلزله بزرگ سال 1396 بخش های دیگری از این بنای تاریخی نمایان شد، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این محوطه تاریخی طی سالهای گذشته پیگیریهایی برای اجرای برنامه کاوش و حدس به منظور تعیین قدمت و عرصه و حریم آن انجام گرفت.

وی شرح داد: سرانجام زمستان سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای انجام یک مرحله کار کاوش و حدس در این محوطه باستانی اختصاص پیدا کرد و حدود یک ماه مانده به پایان سال این عملیات اجرایی شد.

اعظمی بااشاره به اتمام عملیات کاوش و حدس محوطه باستانی شهر قصرشیرین موسوم به خیابان ساحلی، گفت: در این برنامه در 12 نقطه این محوطه حدس انجام گرفت و طی بررسی های بعمل آمده تعیین شد لایه های از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در محوطه خیابان ساحلی وجود دارد. همچنین تعدادی مواد فرهنگی، آجرفرش و دیوارهای سنگی نیز در این محوطه کشف شد.

وی با تاکید براین که اجرا این عملیات بیشتر به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی اجرا شده، اظهار کرد: نتایج کاوش و حدس اجرا شده در محوطه تاریخی خیابان ساحلی بزودی منتشر می شود و پس از آن می توانیم تصمیم درستی را در خصوص چگونگی برخورد با آن بگیریم.

ایسنا نوشت، معاون میراث فرهنگی استان در ادامه اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی و وجود یک رودخانه مرزی در قصرشیرین وجود چنین محوطه های تاریخی در این شهرستان طبیعی به نظر می رسد، چرا که از دیرباز استقرار انسانی در حاشیه آب ها شکل گرفته است.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 959

به "لایه هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایه هایی از دوران پیش از تاریخ در قصرشیرین کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید