مرمت بخش زیادی از بناهای تاریخی نیازمند 1000میلیارد ریال اعتبار است

به گزارش بی نهایت اس ام اس، معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به آنکه مرمت بناهای تاریخی آسیب دیده براثر بارندگی بیش تر از حدی است که فقط از عهده میراث فرهنگی برآید گفت: اگر 1000میلیارد ریال اختصاص یافته بود، بسیاری از بناهای تاریخی سامان می یافت.

مرمت بخش زیادی از بناهای تاریخی نیازمند 1000میلیارد ریال اعتبار است

جهت دریافت خدمات بازسازی مطب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، محمدحسن طالبیان با اعلام این خبر اضافه نمود: اگر 1000میلیارد ریالی که سال گذشته به عنوان خسارت وارده سیل به میراث فرهنگی اعلام نموده بودیم اختصاص یافته بود بسیاری از بناهای تاریخی سروسامان می یافتند. حال منتظر هستیم این اتفاق بیفتد.

او اضافه نمود: در این میان مرمت تعدادی از پل های تاریخی مانند پل کشکان، گاومیشان، قلعه فلک الأفلاک و ... را به صورت اضطراری انجام دادیم و این امر سبب شد تا در سیل اخیر اتفاقی برایشان نیافتد. البته این بدان معنا نیست که هیچ اتفاقی برای این آثار نمی افتد چراکه ممکن است در آینده با حوادثی روبه رو شویم که خطرآفرین باشد. منتظر هستیم 1000 میلیاردی که تصویب شد به میراث فرهنگی اختصاص یابد.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به آنکه در سیل و بارندگی های سال های گذشته و اخیر شاهد آسیب و تخریب بعضی از خانه ها و بناهای تاریخی بودیم که مالک خصوصی دارند، در این خصوص نیز گفت: هزینه مرمت خانه های تاریخی که مالک خصوصی دارند توسط مالک باید تأمین گردد. مالکان باید کارهای نگهداری و رسیدگی به بنا را انجام دهند. در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مانند نمک روی آش است و به لحاظ مهندسی و در بعضی مواقع مشارکت های اندک، وارد عمل می گردد.

اوادامه داد: اما اگر مالکان خصوصی برای مرمت بنای خود مشارکت ننمایند، قطعاً کار معاونت میراث سخت خواهد شد. در این میان بعضی از خانه ها ریخته اند و توقع دارند معاونت میراث تمام کار مرمت و بازسازی بنا را انجام دهد. البته بعضی از خانه ها نیز در بافت تاریخی قرار دارند و ممکن است ثبت هم نباشند اما بسیاری از بودجه های بافت های تاریخی در حوزه وزارت راه قرار می گیرد و در زمره بودجه های ما نیست.

طالبیان ادامه داد: عمران بهسازی، شهرداری، مالک و معاون میراث باید بتوانند باهم توافق نمایند تا کار مرمت آثار پیش برود. بااین وجود همکاران ما در میراث فرهنگی استان ها تا جایی که کاری از دستشان برآمده از معرفی استادکار و در اختیار قرار دادن مصالح گرفته تا... را انجام داده اند اما مقیاس تخریب ها بالاتر از حدی است که فقط از عهده میراث فرهنگی برآید به طور مثال ممکن است مجموعه ای نشست نموده باشد. در این میان باید مذاکراتی در این خصوص انجام گردد و سایر نهادها و ارگان ها نیز وارد عمل شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 314

به "مرمت بخش زیادی از بناهای تاریخی نیازمند 1000میلیارد ریال اعتبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت بخش زیادی از بناهای تاریخی نیازمند 1000میلیارد ریال اعتبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید