مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های اولیه

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اگرچه سامسونگ حدود یک ماه دیگر از گوشی های سری گلکسی S21 خود رونمایی می نماید، اما به لطف خبرها و شایع های مختلف، تقریبا از تمام مشخصات مهم این گوشی ها باخبریم. بنابراین تصمیم گرفتیم به مقایسه گلکسی S21 اولترا به عنوان قدرتمندترین گوشی این سری با آیفون 12 پرو مکس بپردازیم تا ببینیم آیا نماینده سامسونگ می تواند پرقدرت ترین آیفون تاریخ را شکست دهد یا خیر.

مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های اولیه

اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که به نمایشگر عظیم و باکیفیت، باتری پرظرفیت، دوربین های قدرتمند و چیزهایی از این دست اهمیت می دهید و البته از لحاظ بودجه هم در محدودیت قرار ندارید، گلکسی S21 اولترا و آیفون 12 پرو مکس هر دو انتخاب فوق العاده ای محسوب می شوند. اما از آنجایی که کاربر هزینه زیادی برای در اختیار داشتن این دو گوشی انجام می دهد، قطعا اهمیت دارد که کدام یک بتواند به شکل بهتری احتیاج وی را رفع سازد. در ادامه به مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس می پردازیم که تا حدودی ما را به پاسخ این پرسش می رساند.

توجه داشته باشید گوشی گلکسی S21 اولترا هنوز رسما معرفی نشده و این مقایسه در واقع یک نگاه اولیه به تفاوت این محصول با آیفون است که با توجه به اخبار و شایعه ها پیرامون آن اجرا شده. بنابراین بعد از معرفی رسمی این گوشی، در بخش هایی ممکن است شاهد تغییراتی باشیم.

مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس

نمایشگر

نماینده سامسونگ در این بخش دست بالا را دارد. اولین فزونی S21 اولترا، نمایشگر عظیمتر و بدون حاشیه آن است. در واقع اختلاف بین اندازه نمایشگر تنها 0.1 اینچ است، اما جز یک حفره کوچک که در مقابل نمایشگر 6.8 اینچی اصلا به چشم نمی آید، هیچ چیز دیگری نیست که بخشی از نمایشگر را اشغال کند. در طرف مقابل نماینده اپل نه تنها کوچکتر است، بلکه یک ناچ نسبتا عظیم هم در قسمت بالای آن قرار گرفته که محل تعبیه سنسورها و دوربین سلفی است. این ناچ شاید در استفاده عادی مزاحمتی برایتان نداشته باشد اما وجود آن در تماشای فیلم، بازی و کارهایی از این دست شاید آزاردهنده باشد.

در رابطه با وضوح تصویر و رفرش ریت هم گلکسی S21 اولترا بدون شک دست بالا را دارد. چرا که از رفرش رین 120 هرتز دینامیکی بهره می برد. اما اگر سامسونگ وضوح تصویر را در این حالت به +FHD محدود کند، یعنی درست مانند تنظیمات سری S20، بنابراین در این حالت فزونی S21 اولترا بر آیفون 12 پرو مکس، رفرش ریت 120 هرتزی خواهد بود و آیفون کمی شفاف تر به نظر خواهد رسید.

اما در رفرش ریت 60 هرتز که نرخ نهایی نمایشگر آیفون 12 پرو مکس هم هست، S21 اولترا به خاطر وضوح بیشتر، اندکی درخشان تر خواهد بود و به همین خاطر خواندن متون در این محصول آسان تر است. بنابراین به نظر می رسد تحت هر شرایطی، آیفون این بخش را به کهکشانی کره ای واگذار خواهد نمود.

نام گوشیگلکسی S21 اولتراآیفون 12 پرو مکس
اندازه نمایشگر6.8 اینچ6.7 اینچ
فناوریOLEDOLED
وضوح تصویر / چگالی پیکسل ها1400 × 3200 با تراکم پیکسلی 516 پیکسل بر هر اینچ1284 × 2778 با تراکم پیکسلی 458 پیکسل بر هر اینچ
رفرش ریت60 هرتز / 120 هرتز دینامیکی60 هرتز
سایر قابلیت هاپشتیبانی از HDRپشتیبانی از HDR
  • آیفون 12 پرو مکس بهترین نمایشگر را در بین گوشی های هوشمند دارد

عملکرد سخت افزاری

سامسونگ هنوز از پردازنده اگزینوس 2100 رونمایی نکرده. اما گفته می گردد این پردازنده از معماری و چینش هسته مشابه اسنپدراگون 888 بهره می برد. تنها تفاوت بین این دو پردازنده هم گرافیک آن هاست که نماینده کوالکام احتمالا حدود 10 درصد قدرتمندتر خواهد بود. در غیر این صورت، تفاوتی بین آن ها دیده نمی گردد. البته یک نسخه از گلکسی S21 اولترا به همین اسنپدراگون 888 مجهز می گردد. بنابراین در واقع باید هر دو پردازنده را با A14 Bionic، پردازنده 5 نانومتری و قدرتمند اپل مقایسه کنیم.

اسنپدراگون 888 معرفی شده، اما هنوز رسما شاهد رونمایی از محصولی با این پردازنده نیستیم که بخواهیم آن را با آیفون 12 پرو مکس مقایسه کنیم. از طرفی اگزینوس 2100 هم احتمالا هم زمان با نماینده های سامسونگ معرفی می گردد. بنابراین فعلا مقایسه در این بخش را موکول می کنیم به زمانی که رسما شاهد رونمایی از کهکشانی های سامسونگ باشیم. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که چون دو گوشی از دو سیستم عامل متفاوت بهره می برند، مقایسه از لحاظ سخت افزاری آنقدرها معنا دار نخواهد بود چون هر دو در دنیای نرم افزاری خود، بی نظیر هستند.

در نسخه پایه هر دو گوشی، 128 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده اما حافظه رم آیفون 6 گیگابایتی است. در حالی که سامسونگ احتمالا برای نسخه پایه گوشی خود از 8 گیگابایت رم استفاده خواهد نمود. گفتنی است پشتیبانی از اینترنت 5G هم در هر دو محصول با بالاترین سرعت ممکن وجود دارد.

  • اسنپدراگون 888 در برابر A14 و کایرین 9000؛ نبرد تراشه های 5 نانومتری

دوربین

گلکسی S21 اولترا ماژول دوربین بسیار زیبا و متفاوتی از تمام گوشی های اندرویدی و آیفون ها دارد. فریم بالا و سمت چپ این ماژول عظیم، با فریم اصلی گوشی ادغام شده و ظاهر بسیار زیبایی را پدید آورده. فریم دوربین آیفون اما مثل سری قبل یک شکل مربعی داشته که میزبان 3 دوربین اصلی، فوق عریض، تله فوتو و سنسور LiDAR است. گفتنی است از لحاظ ظاهری، هر دو محصول با توجه به سلیقه کاربران، زیبایی خاص خود را دارند.

در ماژول دوربین S21 اولترا اما 4 دوربین و یک سنسور قرار گرفته که شامل دوربین اصلی، فوق عریض، تله فوتو، لنز پریسکوپی و سنسور فوکوس اتوماتیک لیزری (احتمالا) می شوند. به نظر می رسد طبق معمول در بخش عظیم نمایی، آیفون حرفی برای گفتن نداشته باشد. چرا که کهکشانی سامسونگ به نسبت نوت 20 اولترا جهش عظیمی داشته و اکنون به لطف لنز پریسکوپی خود می تواند تا 10 برابر عظیم نمایی داشته باشد. دوربین تله فوتوی 10 مگاپیکسلی هم قابلیت عظیم نمایی 3 برابری داشته و می تواند بسیار بهتر از آیفون 12 پرو مکس، برای عکاسی از مناظر دور دست به یاری کاربر بیاید.

نام گوشیگلکسی S21 اولتراآیفون 12 پرو مکس
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با عظیم نمایی 3 برابری اپتیکال10 مگاپیکسلی با عظیم نمایی 2.5 برابری اپتیکال
سنسور یا دوربین دیگر10 مگاپیکسلی پریسکوپی با عظیم نمایی 10 برابریسنسور LiDAR

در بخش فیلم برداری اما سامسونگ قابلیت فیلم برداری 8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به گوشی خود اضافه خواهد نمود در حالی که آیفون می تواند در وضوح 4K فیلم برداری کند. بنابراین به نظر می رسد وضوح و درخشندگی ویدیو های ثبت شده توسط نماینده سامسونگ بیشتر باشد اما از طرفی پشتیبانی از قابلیت HDR در وضوح 4K برای آیفون هم می تواند فزونی این محصول به نسبت گلکسی S21 اولترا باشد. بنابراین به نظر می رسد هر دو گوشی فزونی هایی به نسبت یکدیگر دارند اما باز هم باید بعد از عرضه رسمی گلکسی S21 اولترا به بازار، به مقایسه دوربین آن ها بپردازیم تا نتیجه درستی حاصل گردد.

  • مشخصات دوربین گلکسی S21 اولترا فاش شد

طول عمر باتری و سرعت شارژ

اما در بخش باتری و نگه داری شارژ، همواره این نماینده های سامسونگ بودند که دست بالا را داشتند و می بینیم که S21 اولترا هم از این قاعده مستثنی نیست. S21 اولترا درست مانند سری قبل، از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. در حالی که آیفون 12 پرو مکس به یک باتری 3687 میلی آمپر ساعتی مجهز شده. این یعنی ظرفیت باتری گلکسی S21 اولترا حدود 50 درصد بیشتر است.

البته این 50 درصد فقط روی کاغذ و در رابطه با ظرفیت باتری هاست، نه عملکرد آن ها. هرچند به صورت کلی باز هم انتظار داریم گلکسی S21 اولترا در نگه داری شارژ عملکرد بهتری از آیفون 12 پرو مکس داشته باشد و این ادعا دلایلی هم دارد که پیش تر به آن پرداختیم.

وقتی به سرعت شارژر می رسیم، باز هم نماینده سامسونگ است که فزونی دارد. اپل محصول خود را با پشتیبانی از شارژر 20 واتی راهی بازار کرد. سامسونگ هم گویا برای نماینده خود، شارژر 25 واتی در نظر گرفته. البته اپل در این سری، شارژری درون جعبه قرار نداد و کاربر باید به صورت مجزا آن را خریداری کند. گلکسی S21 اولترا هم شاید اولین گوشی اندرویدی باشد که شاهد شارژری درون جعبه آن نباشیم اما فعلا خبری رسمی در این رابطه منتشر نشده.

به صورت کلی، به نظر می رسد در صورت خرید هر یک از این گوشی ها، کاربر از پس خرید شارژر آن هم بر خواهد آمد و باید فزونی را در عامل دیگری جست و جو کرد که سرعت شارژر و ماندگاری باتری است. فعلا هم به نظر می رسد S21 اولترا در این بخش پیروز است.

  • مصرف انرژی تراشه اگزینوس 2100 بسیار کمتر از اگزینوس 990 است

قیمت

آخرین عامل تفاوت دو گوشی هم قیمت آن هاست. معمولا پرچم دارها گران قیمت هستند و تفاوت بین آن ها آنقدری زیاد نیست که باعث گردد یکی را بر دیگری ترجیح دهیم. با این حال گفته می گردد سامسونگ می خواهد قیمت پرچم داران این نسل را به نسبت قبل کاهش دهد و این خبر بسیار خوبی است.

اگر به خاطر داشته باشید، گلکسی S20 اولترا با قیمت نجومی 1400 دلار رونمایی شد اما به نظر می رسد برای S21 اولترا، 1250 یا 1300 دلار در نظر گرفته گردد (قیمت پایه). آیفون 12 پرو مکس هم با قیمت 1100 دلار برای مدل پایه رونمایی شده بود. بنابراین به نظر می رسد در نهایت، پرچم دار کره ای ها گران تر باشد.

سامسونگ احتمالا در تاریخ 25 دی ماه از گوشی های جدید خود رونمایی می نماید و 4 روز بعد هم شاهد عرضه رسمی آن ها به بازار خواهیم بود. بنابراین برای مقایسه ای کامل تر و جامع تر باید تا آن موقع منتظر بمانیم.

  • چرا خرید گوشی های آیفون 12 منطقی نیست؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 774

به "مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های اولیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های اولیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید