من راوی غریب نبودم؛ نیرویی بزرگتر مرا راهنمایی می کرد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ محمدحسین لطیفی به بهانه اکران فیلم غریب در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی حاضر شد و پس از اکران جلسه پرسش و پاسخی درباره فیلم و حواشی آن برگزار کرد. وی توضیح داد: خبرنگاران از من می پرسند چرا وقتی در برابر اوج موضع می گیرید، برای اوج فیلم می سازید؟ سازمان اوج دست من را باز گذاشته تا هر چه می خواهم بسازم، نه آنچه که خود می خواهد. بیایید کمی فکر کنیم ما قهرمانانی ملی داریم، چرا من نباید برای اوج بسازم وقتی پول می دهد. اگر من در برابر اوج نظر می دهم چرا نباید برای اوج فیلم بسازم؟ من با شاید با برخی سیاست­های اوج مشکل داشته باشم ولی ذات هنرمند مستقل این است که از هر فرصت برای خلق اثر استفاده کند. من می دانم این فیلم 16 سال قرار بود ساخته گردد و نشد، به دست چند نویسنده و چند کارگردان چرخید و به انتها نرسید، این موقعیت برای من ایجاد شد تا این فیلم را بسازم. نسل نو و نو جامعه شعارزده است و همه جوانان از شعار بیزارند و من باید برای این شخصیت فیلم بسازم و این شخصیت را بشناسانم بدون هیچگونه حرف شعاری، تنها با حرف دل همانگونه که می گویند آن چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

من راوی غریب نبودم؛ نیرویی بزرگتر مرا راهنمایی می کرد

وی اضافه کرد: مثلا می گویند چرا در سکانسی که شهید بروجردی با ماشین از دالان مرگ رد می گردد هزاران تیر به ماشین برخورد می نماید ولی یکی از این تیرها به شهید برخورد نمی نماید، می گویند این شعار است و اغراق. اما من خودم دیدم وقتی دوستم از جبهه برگشت، در مسیر حمل یک مصدوم از خط مقدم 7 تیر به شلوار او برخورد نموده بود و شلوار او از 7 جا سوراخ شده بود ولی یک تیر به پای او نخورده بود.

لطیفی عنوان نمود: درباره آن 23 دقیقه که از فیلم کم شده بود باید بگویم به خواست تهیه کننده صلاح بر این دیده شد که فیلم کوتاه ­تر گردد تا به جشنواره ارسال گردد و نسخه کامل آن بر روی پلتفرم پخش گردد، وی اضافه کرد: باید بگویم که این 32 دقیقه نه ممیزی سازمان سینمایی بود و نه ممیزی اوج. اگر شما بعد این فیلم کتاب مسیح کردستان را بخوانید یک متوجه خواهید شد که این کتاب برای من انگیزه گ ای بود که بتوانم اشتیاق در شما برای خواندن زندگی شهید ایجاد کنم.

کارگردان فیلم غریب توضیح داد: به من میگویند: چرا موضع نمیگیری؟ چرا تحریم نمیکنی؟ اگر قرار باشد من تحت تاثیر اتفاقات قرار نگیرم که هنرمندی بدردنخور هستم، اما اگر باید در مسیر روایت شهدا قدم بگذارم هیچکس نمی تواند جلوی من را بگیرد. شهید بروجردی در جایی می گوید امروز به تپه ­های اوین رفتم، اوین پر است و نباید پرتر گردد. این کلام ایده آل من است و در فیلمم این موضوع را نشان دادم. ولی تحریم کردن را راه ­حل نمی دانم. وی اضافه کرد: بچه­ های عزیز نصیحتی به شما می کنم، همواره سعی کنید حرف حق بزنید، حرف حق زدن به معنای چپ زدن نیست. دو آتیشه چپ و راست همواره در حال تیغ زدن هستند. من هنرمندم و مجبور و مسئولم که حق بگویم چه خوششان بیاید و چه خوششان نیاید. چه برای من در جشنواره خارجی دست بزنند؛ چه دست نزنند.

لطیفی بیان کرد: در کل ساخت فیلم کوشش کردم از خودبینی و خودآگاهی خود فرار کنم و دقت داشتم که موضع نگیرم.

وی اضافه کرد: من فقط به طور خالصانه روایتی از شهید کردم که این روایت به دست من شکل نگرفت بلکه من فردی ناآگاه بودم در سیر مسیری بزرگتر که به سمت هدف راهنمایی می شدم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1622

به "من راوی غریب نبودم؛ نیرویی بزرگتر مرا راهنمایی می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "من راوی غریب نبودم؛ نیرویی بزرگتر مرا راهنمایی می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید