نامه خطرناک فیفا

به گزارش بی نهایت اس ام اس، روزنامه شرق نوشت: بیست و سومین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران قرار است از روز چهارشنبه با تأخیری حدودا یک هفته ای برگزار گردد. این مسابقات پیش از این قرار بود روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار گردد، ولی شدت گرمای هوا و تعطیلی 48 ساعته در سراسر ایران، برترین فرصت را در اختیار فدراسیون فوتبال ایران گذاشت تا از احتمال محرومیت، موقتا هم که شده جان سالم به در ببرد.

نامه خطرناک فیفا

ماجرا بسیار واضح و شفاف است: فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه هایی مجزا به فدراسیون فوتبال ایران، خط و نشان کشیده اند که اگر در این دوره از رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران هم اجازه حضور زنان در استادیوم ها صادر نگردد، باید منتظر عواقب سختی باشند. لحن این نامه ها به قدری جدی است که مسئولان ورزشی ایران را بر آن داشته تا نه تنها اجازه حضور زنان در استادیوم آزادی را صادر نمایند بلکه به تیم های شهرستانی هم برای اولین بار اجازه دهند در های استادیوم را به روی زنان علاقه مند به تماشای فوتبال بگشایند.

البته که این موضوع چندان ساده نیست، چون همان طور که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران پیش از این اعلام کرده، شورای امنیت مجوز حضور زنان در استادیوم ها را صادر کرده، ولی این مورد به تنهایی کافی نیست و باید پنج نهاد دیگر هم چراغ سبزشان را برای ورود زنان به استادیوم نشان دهند. این مورد دوم در روز های اخیر به بن بست رسیده بود و شرایط برای حضور زنان در استادیوم های ایران مساعد نشد. به همین علت بود که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به هر دری زدند که بازی های هفته اول لیگ به تعویق بیفتد به این امید که بتوانند با رایزنی های متعدد این مشکل را تا حدودی برطرف و رجوع نمایند.

برای اولین بار، اوایل مرداد بود که انتشار نامه سرپرست سازمان لیگ خطاب به مهدی تاج، پرده از سختگیری نهاد های بین المللی برای ورود زنان به استادیوم برداشت. در رسانه ها، تصویری از نامه محمدرضا کشوری فرد، سرپرست سازمان لیگ فوتبال ایران به مهدی تاج منتشر شد که نشان از تهدید جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت. در بخشی از این نامه این طور عنوان شده بود که همان طور که مستحضرید، ورود بانوان حتی به صورت محدود از مواردی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اعتباربخشی مسابقات رسمی الزام کرده است و مراتب را در تاریخ 6/7/2023 به فدراسیون فوتبال اعلام کرده است. اگر چنین نگردد باعث بی اعتباری مسابقات رسمی داخلی و حتی ایجاد مسائلی برای تیم های ملی خواهد بود....

در این نامه به طور بسیار واضحی عنوان شده که اگر در های استادیوم در بازی های لیگ به روی زنان گگردده نگردد، مسابقات فوتبال در ایران از درجه اعتبار ساقط خواهد بود؛ فوتبالی که همین روز ها با مسائل عدیده ای دست وپنجه نرم می نماید، بدیهی است که توان تحمل یک ضربه کاری دیگر را ندشته باشد.

البته که این موضوع سرانجام ماجرا نیست، چون به غیر از کنفدراسیون فوتبال آسیا، فیفا هم نامه ای خطرناک به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده و رسما تهدید کرده که اگر مشکل ورود زنان به همه استادیوم های ایران حل وفصل نگردد، فدراسیون فوتبال باید منتظر عواقبش باشد. همین نامه باعث شده بود تا مهدی تاج به فکر پیدا کردن راهی برای تعویق شروع رقابت های لیگ برتر باشد. او قریب به دو هفته قبل دراین باره گفته بود: ورود بانوان مسیر خودش را طی می نماید و مصوبه های لازم گرفته شده است. درحال حاضر در پی استادیوم های مناسب هستیم که آمادگی لازم را داشته باشند. شاید شروع لیگ یکی، دو روز به خاطر این موضوع عقب بیفتد. به هرحال باید این مسائل برطرف شوند.

اگرچه مهدی تاج در آن روز بخصوص از نامه تهدیدآمیز فیفا اسمی نبرده بود، ولی سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به وضوح، علت تعویق بازی های لیگ برتر ایران را حل وفصل نکردن موضوع ورود زنان به استادیوم ها دانست و در ادامه از نامه فیفا هم نام برد. با توجه به اینکه از طرف سخنگوی دولت تعطیلی اعلام شد و هم زمان به علت آماده نشدن زیرساخت های استادیوم برای حضور بانوان، دیدیم اگر مسابقات با تأخیر یک هفته ای برگزار گردد و هر دو مورد برآورده گردد و شرایط حضور بانوان که موضوع اصلی فدراسیون و سازمان لیگ است محقق می گردد. سازمان لیگ درباره تعویق مسابقات از سوی تیم ها بر سر حرف خود بود تا زمانی که دیدیم زیرساخت ها آماده نیست و از طرف دیگر نامه فیفا برای فوتبال ایران خوشایند نبود و نگرانی هایی ایجاد کرد و به محض اینکه بحث گرمای هوا پیش آمد، فرصت را مغتنم شمردیم.

فدراسیون فوتبال به طور تعیین عنوان نکرده جزئیات نامه دریافتی از فیفا چیست، ولی ناخوشایند و نگران نماینده بودن آن امری است که در اظهارات آن ها کاملا تعیین شده است. ولی اتفاق عجیب در این زمینه اینکه با وجود چنین نامه ای به نظر می رسد فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته مجوز لازم برای ورود زنان به همه استادیوم ها را بگیرد. پیش از این مهدی تاج گفته بود که چهار استادیوم در سه شهر، می توانند پذیرای ورود زنان باشند که در خبری عجیب، اسمی از استادیوم آزادی در آن بین دیده نمی شد. دو استادیوم شهر اصفهان، استادیوم گل گهر و استادیوم فولاد در زمره استادیوم هایی بودند که قبلا مجوز را گرفته بودند، ولی حالا در آستانه شروع رقابت های لیگ برتر این چهار استادیوم دوباره آب رفته و فقط به یکی رسیده است. آن طورکه سهیل مهدی گفته فقط گل گهر سیرجان در هفته نخست می تواند میزبان زنان تماشاگر باشد.

نامه تهدیدآمیز فیفا در شرایطی به فدراسیون فوتبال ایران رسیده که پیش از این هم در چند نوبت این کار را کرده بود. مهم ترین آن ها حوالی سال 98 بود که رسما از مسئولان فوتبال ایران خواسته شده بود تا به غیر از بازی های ملی، زمینه برای ورود تماشاگران در بازی های لیگ هم فراهم گردد. پیش تر و زمانی که حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشت، جانی اینفانتیو، رئیس فیفا، در بخش سی آی پی فرودگاه امام با روحانی ملاقات کرد و از او قول گرفت تا زنان وارد استادیوم ها شوند. دولت به فیفا قول مساعدت داد، ولی آن قول فقط در بازی های ملی و فقط در شهر تهران اجرا شد. هرچند آن هم به صورت کامل و همیشگی نبود.

بعد ها فیفا با ارسال نامه ای دیگر خواست تا به غیر از بازی های ملی، بازی های باشگاهی هم با حضور زنان برگزار گردد. فصل گذشته چند بازی در ابتدای فصل چنین شد و بعد با شروع التهابات پرونده حضور زنان در استادیوم دوباره بسته شد. این بار فیفا نه تن ها خواسته تا زنان دوباره به استادیوم برگردند بلکه هشدار داده که این اتفاق باید در تمامی استادیوم های ایران رخ دهد. اینکه بند تهدیدآمیز این نامه دقیقا چه چیزی باشد تعیین نیست، ولی لحن مسئولان فدراسیون فوتبال نشان از نگران نماینده بودن آن دارد. فدراسیون فوتبال پیش از این بار ها به این مورد اشاره کرده که درباره ورود زنان به استادیوم به تنهایی تصمیم گیر نیست و باید سایر نهاد ها هم چراغ سبز نشان دهند؛ چراغی که فعلا فقط به کرمان و شهر سیرجان نشان داده شده است. آیا انجام فقط یک بازی با حضور تماشاگران زن، برای مسئولان فیفا قابل قبول خواهد بود؟

منبع: فرارو
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1663

به "نامه خطرناک فیفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه خطرناک فیفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید