هفت خوان رسیدن به آموزش مجازی ، کرونا، سنگ محکی برای شناخت اساتید نمونه

به گزارش بی نهایت اس ام اس، شیوع ویروس کرونا باعث جدی دریافت آموزش مجازی شده است؛ آموزشی که بی نقص نبوده و برای آغاز با مشکلاتی همراه بود. مشکلاتی که بعضی حل شده و بعضی دیگر در انتظار بهبودی است.

هفت خوان رسیدن به آموزش مجازی ، کرونا، سنگ محکی برای شناخت اساتید نمونه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران؛ سارا سلیمی- هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که ویروسی کوچک این چنین دنیا را متلاطم نموده و حتی روابط جزیی انسان ها را نیز تحت الشعاع قرار دهد؛ ویروسی که کشور به کشور تاخت و رنگ زندگی را برای همگان عوض کرد.

با شیوع این ویروس کشور ها برای ادامه فرایند تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، آموزش مجازی را در پیش گرفتند که ایران نیز یکی از این کشور ها بود. معضلاتی، اما با همین روش در بیشتر کشور ها پیش آمد؛ از جمله در ایران. مسائلی که برای هر کشور متفاوت بود. از این دست مسائل آموزش مجازی در ایران کم نبود و تقریبا تا آخر ترم تحصیلی، دانشجویان، دانش آموزان و حتی اساتید با آن ها دست و پنجه نرم می کردند.

هفت خوان آموزش مجازی

شرط لازم برای آموزش مجازی دسترسی به اینترنت با سرعت مطلوب است؛ دو شرط اصلی که در این موضوع به چشم می آید همین دسترسی به اینترنت و چگونگی دسترسی به آن است. مسئله نبود اینترنت و عدم آنتن دهی در برخی از مناطق روستایی کشور مانع ادامه فرایند آموزشی به صورت مجازی در این مناطق بود که هنوز هم این مشکل، در حالی که تا شروع ترم تحصیلی جدید فرصت زیادی باقی نمانده، حل نشده است. برای این موضوع می توان مثال های متعددی از دانش آموز مدرسه ای شبانه روزی در استان قزوین که به دلیل نبود اینترنت در روستای خود، از دبیرانش نمره نیاورد تا دانش آموزان دیگری که در روستا های دور، محکوم به نبود اینترنت و در نتیجه جا ماندن از سِیر آموزش مجازی بودند، گفت. در برخی مناطق دیگر نیز مسئله وجود اینترنت حل شده بود و با چالش بعدی اینترنتی رو به رو بودند؛ سرعتی به مراتب همسان با سرعت قطعی نت!

متاسفانه تعداد این روستا ها کم و قابل چشم پوشی نیست و البته عقب ماندن از تحصیل حتی برای یک نفر مسئله ای نیست که قابل چشم پوشی باشد. در برخی از شهر ها نیز سرعت نت، تعریف چندانی نداشت؛ بدیهی است که چنین مسائلی برای محصلان آزار دهنده خواهد بود. مسائلی که برای از بین بردن نیمی از انرژی و تمرکز هر محصلی کافی است.

می رسیم به شرط دیگر بسترسازی آموزش مجازی یعنی چگونگی دسترسی به اینترنت؛ وجود ابزار های ارتباطی که بتواند حجم درسی و آموزش مجازی را تحمل کند؛ برخی از خانواده ها به سیستم هوشمند برای تامین این احتیاج دسترسی نداشتند و برخی دیگر نیز گوشی همراهشان کفاف چنین کاری را نمی داد و حتما لازم بود که سیستم خود را ارتقا دهند که برای هر دو گروه هزینه دار و از توان اقتصادی خانوار ها خارج بود؛ این مسائل متاسفانه با وجود خوان گسترده تکنولوژی و فناوری هنوز حل نشده است و دانش آموزانی به دلیل مسائل اقتصادی از آموزش مجازی بی بهره بوده اند.

گفتنی است محرک اصلی برای به وجود آمدن آموزش مجازی در دنیا، ایجاد عدالت آموزشی و رفع محرومیت برای دانش آموزان در مناطق با امکانات محدود و کم بوده است؛ در مناطقی که تراکم جمعیت پایین بوده، آموزش مجازی بهترین گزینه برای ادامه فرایند تحصیلی دانش آموزان بوده است. اما گویا این امر، نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز به طور کامل محقق نشده است. مسئله ای که قطعا باید جزو اولویت های آموزش مجازی برای هر کشوری باشد.

از مسائل دیگر این امر، قیمت بسته های اینترنتی بود که هر محصل مجبور به پرداخت آن در شرایط رکود اقتصاد دنیای، به دلیل کرونا، بود؛ پس از مدتی قیمت بسته های اینترنتی که از سوی اپراتور ها عرضه می شد بالا رفت و وعده اینترنت رایگان برای دانش آموزان، که چندی پس از تعطیلی مدارس به گوش می رسید، هم چنان در مرحله وعده باقی ماند. هنوز هم تعرفه اینترنت برای دانشجویان و اساتید همانی است که قبل از کرونا بود.

شاد

کرونا پای اپلیکیشنی را هم به میان دانش آموزان و مدارس کشور کشاند؛ برنامه ای که وظیفه آموزش مجازی را به دوش می کشید و حکم مدرسه و کلاس درس را برای دانش آموزان دارد. برنامه ای که هر دانش آموز برای ورود به آن ضروری است تا از خوان احراز هویت بگذرد؛ برای برخی از دانش آموزان، مرحله احراز هویت بسیار آسان و معمولی بوده است، اما برای برخی دیگر این مرحله تبدیل به یک مسئله شد. در خرداد ماه امسال طبق گفته معاون مرکز ملی فضای مجازی کشور، برخی از مسائلی که مربوط به فرآیند احراز هویت دانش آموزان بود، مطلقا رفع شده است. در طی اقدامی جدید، استفاده از این برنامه برای دانش آموزان با تعرفه یک سوم قیمت محاسبه خواهد شد.

خوان بعدی محتوای مجازی است؛ طبیعی است در شرایط اضطراری تعطیلی مدارس و شیوع ویروس کرونا، زیر ساخت های لازم در تمامی کشور ها به بهترین حالت ممکن آماده نباشد؛ اما این نکته نیز قابل چشم پوشی نیست که محتوای مجازی باید به حدی برسد که برای محصلان جذابیت های لازم را داشته باشد و خلأ آموزش های قبلی را پر نموده و حتی از آن ها پیشی بگیرد؛ نه اینکه طوری ارائه گردد که محصل روزی هزار بار آرزوی برگشتن به کلاس های درسی گذشته را کند. (فارغ از ارتباط با دوستان و برگشتن به شرایط قبل از کرونا)

سنگ محکی برای مدرسان

آموزش مجازی محکی است تا افرادی که بهتر برای آموزش دادن دانش آموزان و دانشجویان کوشش می نمایند، تعیین شوند؛ برخی از معلم ها برای آماده کردن محتوای درسی خود به صورت مجازی ساعت ها زحمت می کشیدند و برخی دیگر فقط با پیدا کردن اولین فیلم آموزشی هر شخصی (کیفیت آموزشی آن فیلم تنها گزینه ای بوده که گویا مورد توجه قرار نمی گرفته است.) برای دانش آموزان ارسال می کردند؛ دانش آموزانی که با روش یک معلم برای یک کتاب درسی پیش می رفتند حالا برای هر مبحث از یک درس، با انواعی از متد های آموزشی رو به رو شده اند. آنالیز فرایند تدریس مجازی هر معلم و استاد و ارزیابی واقعی آن ها موردی است که تاثیر بسیاری در پیشرفت دانشجویان و دانش آموزان دارد.

به گفته برخی از دانشجو ها کرونا باعث شد تا اساتید دلسوز و زحمتکش و اساتیدی که هیچگونه انصافی ندارند را شناخته و تفاوتشان را بهتر درک نمایند. از استادی که یک درس محاسباتی و سخت را بسیار بهتر از زمانی که در کلاس های حضوری بوده اند، تدریس نموده تا استادی که حتی زحمت آمدن به سایت آموزش الکترونیکی دانشگاه را نیز به خود نداده است و یک درس کاملا سخت و وقت گیر را فقط با ایجاد یک گروه در پیغام رسان ها کار خود را آسان نموده است؛ هر چقدر هم که استاد، همچون سال های اولیه شروع آموزش مجازی و مکاتبه ای در دنیا، با عکس و صوت تدریس مسائل پیچیده خود را، در پیغام رسان ها پیش ببرد، نمی تواند از وظیفه خود یعنی تدریس در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه سر باز بزند؛ عدم آشنایی برخی از اساتید با سامانه های آموزش الکترونیکی دانشگاه برای دانشجویان آزاردهنده بوده است.

قطع و وصل شدن سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه ها هنگام تدریس و برخی مواقع، برای برخی از دانشجویان به سختی وارد شدن به سامانه، از خوان های دیگر هفت خوان آموزش مجازی بود. تغییر ساعات کلاس درس بدون اطلاع رسانی درست و سایر ایرادات دیگر سامانه که برخی از آن ها به مرور بهتر می شدند از سختی های آموزش مجازی برای دانشجویان بود. چندی بعد نیم سال جدید تحصیلی شروع می گردد و باید دید که این مسائل و سایر مسائل دیگر آموزش مجازی تا کجا و چه حدی حل و کنترل شده اند تا محصلان و اساتید با مسائل به مراتب کمتری نسبت سال تحصیلی گذشته رو به رو شوند و با فراغت به تحصیل مجازی خود بپردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 583

به "هفت خوان رسیدن به آموزش مجازی ، کرونا، سنگ محکی برای شناخت اساتید نمونه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت خوان رسیدن به آموزش مجازی ، کرونا، سنگ محکی برای شناخت اساتید نمونه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید