پیش بینیِ دنیای تکنولوژی در 2021

به گزارش بی نهایت اس ام اس، بلندگو های هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی در سال 2020 به 100 میلیارد فرمان صوتی پاسخ دادند که این رقم افزایشی 75 درصدی نسبت به سال 2019 نشان می دهد و انتظار می رود در سال 2021 رشدی بسیار بیشتر داشته باشد.

پیش بینیِ دنیای تکنولوژی در 2021

میترا جلیلی| در سال 2020 زورآزمایی بشر با کووید 19 نشان داد که انسان هرگز بدون یاری تکنولوژی نمی تواند از پس مسائل خود بربیاید.

فناوری های مختلف از ساعت های هوشمند گرفته تا روبات ها و کامپیوتر های کوانتومی مورد استفاده برای پردازش سریع اطلاعات به منظور ساخت واکسن کرونا و... به مردم دنیا یاری کرد تا بتوانند راحت تر با این بحران مقابله نمایند و میزان تلفات تا حد امکان کاهش یابد.

با ورود به سال 2021 طبق روال معمول، مؤسسات پژوهشی مختلف پیش بینی هایی برای آینده دنیا تکنولوژیک ارائه نموده اند که نشان می دهد فناوری تا چه حد می تواند بر اقتصاد دنیا و فراوری ناخالص داخلی کشور ها تأثیرگذار باشد، یکی از آن ها مؤسسه ARK Invest Big Ideas است.

مؤسسه ARK Invest Big Ideas از سال 2017 تا به امروز هرسال با ارائه گزارش های سالانه، برترین تکنولوژی ها را معرفی می نماید و به نوعی یک نقشه راه را در اختیار فعالان این عرصه، دولتمردان و اقتصاددانان قرار می دهد تا برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال و همچنین بهبود شرایط مالی کشور های خود از این اطلاعات بهره بگیرند.

ARK انتشار ایده های بزرگ را در سال 2017 شروع کرد و این گزارش های تحقیقاتی سالانه سعی دارند تا آخرین تحولات نوآوری را برجسته نموده و بعضی از مهم ترین نتایج تحقیقات خود را ارائه دهند.

این مؤسسه تحقیقاتی در جدید ترین گزارش خود تازه ترین پیشرفت ها در نوآوری را پررنگ نموده و فناوری هایی که بیش از بقیه می توانند در سال 2021 دنیا را تغییر دهند معرفی نموده و یادآور شده است که پاندمی کرونا فرایند توسعه این فناوری ها را در سال 2020 سرعت بخشید و شاهد ادامه این سرعت در 2021 نیز خواهیم بود.

از این تکنولوژی ها می توان به فناوری یادگیری عمیق (Deep Learning)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، اتوماسیون، ارز های دیجیتال، کیف پول دیجیتال و... اشاره نمود.

یکی از بیشترین بخش های این گزارش به یادگیری عمیق (Deep Learning) اختصاص دارد. اما این فناوری چیست؟ در فناوری یادگیری عمیق درواقع یک نرم افزار است که با یاری هوش مصنوعی (AI) برنامه ریزی می گردد و احتیاج به قدرت محاسباتی بی حد و حصر دارد.

یادگیری عمیق درواقع یک روش یادگیری ماشینی است که برای آموزش کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند همه واکنش ها و رفتار های انسان را به صورت اتوماتیک و بدون احتیاج به یک اپراتور انسانی به صورت صحیح انجام دهند. این کامپیوتر می تواند یک روبات ویژه نگهداری از کودک یا سالمند، یک جاروبرقی روباتیک یا در موارد پیچیده تر یک خودروی خودران باشد.

روبات ها می توانند با استفاده از این فناوری کاملاً از احتیاج های کودک یا فرد سالمند آگاه شوند، دارو های سالمند را درست و بموقع در اختیار وی قرار دهند، وی را سرگرم نمایند و مانع افسردگی اش شوند.

خودرو های خودران که به فناوری یادگیری عمیق تجهیز شوند هم می توانند براحتی یک علامت توقف، میزان سرعت مجاز، سبقت ممنوع و... را درک نمایند و همچنین با تشخیص درست عابران پیاده، از تصادفات احتمالی پیشگیری گردد، البته لازم به ذکر است که این فناوری به داده های بسیار زیادی احتیاج دارد، به عنوان مثال حرکت کردن یک خودروی خودران در جاده به میلیون ها تصویر و هزاران ساعت فیلم احتیاج دارد.

طبق این گزارش انتظار می رود که این فناوری، انقلابی جدی در خودرو های خودران دنیا ایجاد کند، البته تا به امروز خودرو های خودران کمپانی Waymo بیش از 20 میلیون مایل رانندگی در دنیای واقعی در 25 شهر از جمله سانفرانسیسکو، دیترویت و فونیکس داشته اند که رقم قابل توجهی است و انتظار می رود در سال 2021 این رقم بسیار بالاتر برود.

اما استفاده از این فناوری تنها محدود به این خودرو های مدرن و فناورانه نمی گردد و می توان رد پای آن را در موارد پزشکی (برای تشخیص و شناسایی دقیق سلول های سرطانی در بدن)، اتوماسیون صنعتی (بهبود ایمنی کارگران کارخانه ها)، خانه های هوشمند (دستیار های صوتی و اسپیکر های هوشمند)، هوا-فضا (شناسایی مناطق امن برای سربازان در جبهه های جنگ) و... نیز مشاهده کرد.

لازم به ذکر است که درحال حاضر دستیار صوتی الکسا آمازون و همچنین فناوری Google Nest نمونه های واقعی و عینی از استفاده از فناوری یادگیری عمیق به شمار می فرایند. بلندگو های هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی در سال 2020 به 100 میلیارد فرمان صوتی پاسخ دادند که این رقم افزایشی 75 درصدی نسبت به سال 2019 نشان می دهد و انتظار می رود در سال 2021 رشدی بسیار بیشتر داشته باشد.

همچنین بعضی اپلیکیشن ها از این فناوری استفاده مناسبی نموده اند که از آن ها می توان به تیک تاک اشاره نمود که برای پیشنهاد ها و توصیه های ویدیویی به کاربران از فناوری یادگیری عمیق استفاده می نماید.

این اپلیکیشن تا به امروز بسیار پیروز تر از اپلیکیشن های اسنپ چت و پینترست عمل نموده و با یاری این فناوری توانسته است تعداد زیادی از کاربرانش را به ویدیو های مورد نظرشان هدایت کند که این موضوع تأثیر زیادی در جذب تعداد کاربر بیشتر داشته است.

شاید بزرگ ترین برآورد جسورانه در گزارش مؤسسه ARK، این باشد که یادگیری عمیق می تواند ارزش مالی بیشتری را نسبت به آنچه اینترنت تا به امروز انجام داه است ایجاد کند.

طبق این گزارش، اینترنت در طول 2 دهه حدود 13 تریلیون دلار به سرمایه بازار سهام اضافه نموده است، درحالی که از سال 2020 تا به امروز فناوری یادگیری عمیق پیروز به افزایش 2 تریلیون دلاری میزان سرمایه بازار سهام دنیا شده است؛ بنابراین انتظار می رود که این فناوری بسیار فراتر از اینترنت عمل کند و می توان شاهد پیشرفت های بزرگ مالی و فناوری در دنیا با یاری این تکنولوژی در دهه پیش رو بود.

گزارش مؤسسه ARK نشان می دهد که یادگیری عمیق می تواند مهم ترین پیشرفت نرم افزاری در دهه پیش رو باشد و محققان این مؤسسه اعتقاد دارند که فناوری یادگیری عمیق طی 15 تا 20 سال آینده، 30 تریلیون دلار به سرمایه دنیای بازار سهام اضافه خواهد نمود.

طبق تازه ترین گزارش مؤسسه ARK، فناوری یادگیری عمیق همچنین رونق تراشه های هوش مصنوعی را به همراه خواهد داشت؛ در این گزارش تخمین زده شده است که هزینه مرکز داده برای پردازنده های هوش مصنوعی طی 5 سال آینده بیش از 4 برابر گردد، یعنی از 5 میلیارد دلار امروز به 22 میلیارد دلار در سال 2025 برسد.

این گزارش ها خاطرنشان می نماید که سال 2020 بهترین سال دستیابی به هوش مصنوعی مکالمه بوده است، چراکه برای نخستین بار سیستم های هوش مصنوعی توانسته اند زبان را با دقت انسانی درک نمایند، هرچند هنوز راه درازی در پیش دارند.

در بخش دیگری از این گزارش به توسعه و پیشرفت خودرو های الکتریکی در سال 2021 اشاره شده و از آن به عنوان یکی از فناوری های برتر این سال یاد شده است. در این گزارش آمده است:

2021 سال خودرو های الکتریکی است و در طراحی باتری های این خودرو ها هزینه کمتر و افزایش فاصله بین شارژ های الکتریکی آن ها مورد توجه قرار گرفته است؛ درواقع هزینه بالا و تعدد دفعات شارژ این خودرو های الکتریکی از موانع اصلی فراوری انبوه آن ها در دنیا محسوب می شد و همه خودروسازان دنیا به آن روی خوش نشان نمی دادند، اما طبق گزارش این مؤسسه، انتظار می رود با برطرف این مسائل اوضاع به گونه ای پیش برود که میزان فروش خودرو های EV از 2.2 میلیون دستگاه در سال 2020 به 40 میلیون در سال 2025 برسد.

در این گزارش از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم به عنوان فناوری هایی یاد شده است که انتظار می رود در سال 2021 و در دهه پیش رو دنیا را متحول کند. طبق این گزارش میزان درآمد دنیای مجازی (AR و VR) سالانه 17 درصد افزایش می یابد و تا سال 2025 از 180 میلیارد دلار فعلی به 390 میلیارد دلار در دنیا خواهد رسید.

همچنین پیش بینی شده است تا سال 2030 بخش عمده فناوری واقعیت مجازی (VR) به هدست هایی مربوط می گردد که در کلاس های درس مدرسه و دانشگاه مورد استفاده دانش آموزان و دانشجویان قرار می گیرد.

طبق پیش بینی این گزارش، اتوماسیون و روبات ها نیز در 2021 و دهه پیش رو فعالیتی چشمگیر خواهند یافت که بخش زیادی از این توسعه در نتیجه شیوع کرونا و احتیاج بیشتر به استفاده از روبات ها اجرا شده است؛ در این گزارش آمده است که تعداد زیادی از شغل های مرتبط با ارسال و تهیه غذا، تمیزکاری وخرید به روبات ها سپرده می گردد.

طبق این گزارش، اتوماسیون در 5 سال آینده حدود 5 درصد یا 1.2 تریلیون دلار را به فراوری ناخالص داخلی امریکا اضافه خواهد نمود که رقمی قابل تأمل است.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 894

به "پیش بینیِ دنیای تکنولوژی در 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینیِ دنیای تکنولوژی در 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید