پرورش نخل پاندانوس

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اگر به منطقه ها استوایی سفر نموده اید حتما با پاندانوس آشنا هستید. این گیاه (نخل پاندانوس) به وفور در شهرهای ساحلی و مرطوب دیده می گردد. دوست دارید گیاهی استوایی و مقاوم در خانه داشته باشید؟

پرورش نخل پاندانوس

ساقه پاندانوس ضخیم و مارپیچ است و برگ ها هم می توانند بسیار بلند شوند. در برخی گونه ها برگ ها نوارهایی بر روی خود دارند و یا رنگارنگ هستند. به علاوه، برگ های پاندانوس مجهز به تیغ هایی تیز و دردناک هستند، پس حواستان باشد آنها را با احتیاط لمس کنید یا از خیر دست زدن به آنها بگذرید.

در زادگاه طبیعی اش، پاندانوس، می تواند به میزان یک درخت گردد و تا ارتفاع 4.5 تا 6 متر هم درآید و در حدود 6 متر یا بیشتر عریض گردد! شاید با شنیدن سایزشان از پرورش آنها صرف نظر کنید اما باید بدانید این گیاه بسیار مقاوم و سر سخت است و می تواند شرایط خشک را به خوبی تحمل کند. به علاوه که گیاهی زیبارو و استوایی هم هست!

شرایط رشد

- نور

پاندانوس شرایط نوری نور لکه دار، تا نور مستقیم را تحمل می نماید. البته باید به این نکته توجه کنید که اگر گیاه تان به نور مستقیم عادت ندارند نباید آن را در فصل تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، در غیر این صورت برگ های گیاه می سوزند. در فصل زمستان، تا جایی که ممکن است برای گیاه نور فراهم کنید.

- آبیاری

نخل پاندانوس می تواند بسیار به خشکی مقاوم باشد، به خصوص زمانی که گیاه پیرتر می گردد.

با این حال گیاهانی که آبیاری منظمی دارد سالم تر می مانند، برگ هایی خوشرنگ تر فراوری می نمایند و در کل سر سخت تر هستند. در فصل زمستان، زمانی که گیاه به دوره استراحت خود وارد می گردد، بهتر است به تدریج آبیاری را کاهش دهید.

- خاک

خاکی غنی، با پایه پیت و زهکشی عالی، برترین خاک برای پرورش نخل پاندانوس است. این گیاه در خاک شنی هم به خوبی رشد می نماید.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. در فصل زمستان تغذیه را به یک بار در ماه، یا کمتر، کاهش دهید.

تکثیر

نخل های پاندانوس در محیط طبیعی خود به صورت چند بوته در کنار هم می رویند. بعد از گذشت مدتی از رشد گیاه، گیاه بالغ شروع به فراوری گیاهچه، از پایه خود، می نماید. اگر می خواهید پاندانوسی که در گلدان دارید پر پشت و شلوغ باشد، این گیاهچه ها را به حال خود بگذارید. اما اگر می خواهید گیاه را تکثیر کنید، ابتدا صبر کنید تا گیاهچه ها به میزان 15 سانتی متر درآیند، سپس با استفاده از تیغ یا چاقویی تیز و استریل گیاهچه ها را با احتیاط از گیاه مادری جدا کنید. برای جدا کردن گیاهچه ها، برش ها را تا جایی که می توانید از نزدیک پایه گیاه مادر بزنید تا بیشترین میزان ریشه را برای هر گیاهچه ببرید. برای افزایش شانس موفقیت گیاهچه ها، میزانی هورمون رشد به آنها بزنید. سپس آنها را در گلدان کوچکی که از قبل با خاک تازه پر نموده بودید، بکارید و در مکانی گرم قرار دهید.

تعویض گلدان

بهتر است گلدان گیاه را در ابتدای فصل بهار، زمانی که فصل رشد تازه در حال شروع شدن است، عوض کنید. در کل چون نمی خواهید گیاه تان به هیولایی غول آسا تبدیل گردد و تمام فضای خانه را بگیرد، بهتر است تا زمانی که واقعا به تعویض گلدان احتیاج نشده گلدان آن را عوض نکنید. شاید هر دو سال یا هر سه سال یک بار کافی باشد. در هنگام تعویض گلدان گیاه بسیار مراقب باشید چرا که تیغ های تیزی که بر سطح برگ هستند می توانند پوست تان را زخمی نمایند.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گیاه را در گلدانی بزرگ تر قرار دهید، رشد بیشتری هم خواهد داشت.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1501

به "پرورش نخل پاندانوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش نخل پاندانوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید