پیش فنگ در نقوش باستانی کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است

به گزارش بی نهایت اس ام اس، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، پیش فنگ در نقوش باستانی کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

پیش فنگ در نقوش باستانی کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است

در اصطلاحات نظامی عناوین مختلفی مانند پیش فنگ، پافنگ یا دست فنگ وجود دارد. اگر بخواهیم واژه پیش فنگ را توضیح دهیم، به زبانی ساده میتوان گفت سلام نظامی و ادای احترام طرف سرباز نسبت به افسر که با حرکت دادن تفنگ و نگه داشتن آن در پیش روی خود و به حالت خبردار صورت میگیرد.

در گذشته فکر می کردم که این واژگان در دهه ها یا کمی دورتر در دو قرن اخیر ابداع شده است اما پس از آنکه به نگاره های باستانی با دید عمیق تری پرداختم دیدم که ادای احترام نظامی در سینه کوه های کرمانشاه به حدود 2300 سال پیش از میلاد می رسد یعنی حدود 4300 سال پیش، زمانی که لولوبیان در این سامان حکمرانی می کردند.

در یکی از نقوش استان کرمانشاه بنام نقش آنوبانی نی که در شهر سرپل ذهاب واقع شده، پادشاه آنو در حالی که یک پای خود را بر روی پیکر شکست خورده ای قرار داده است کمانی در یک دست و تبر زینی در دست دیگر دارد که به حالت پیش فنگ در مقابل الهه نی نی ایستاده است. الهه نی نی نیز در حال اهدای حلقه قدرت به پادشاه آنو است و در یک دست حلقه قدرت و در دست دیگر دو اسیر را به بند کشیده است. شش اسیر دیگر نیز در حالی که دستانشان از پشت بسته شده است تخت پادشاه آنو و الهه نی نی را حمل می نمایند، نکته قابل توجه ادای احترام نظامی دراین نقش در 4300 سال پیش در خطه غرب کشور است.

این مهم 2 هزار سال بعد از نقش آنو بانی نی دوباره در دوره هخانشیان در کرمانشاه تکرار می گردد. زمانی که داریوش هخامنشی اقدام به ایجاد کتیبه بیستون می نماید، مجدداً در تصاویر این کتیبه این بار نه تنها داریوش با یک دست کمانش را به حالت پیش فنگ قرار داده است بلکه گوبریاس و اسپچنه (کماندار و نیزه دارشاهی) نیز با ادای احترام نظامی در مقابل فروهر ایستاده اند و گویا در حال اجرا سان نظامی هستند.

کتیبه بیستون که بزرگترین کتیبه دنیا است، از دو بخش نقوش و خطوط تشکیل شده است. در بخش خطوط با خط میخی و زبان فارسی باستان، اکدی و بابلی، داریوش به معرفی خود و نیای خود می پردازد و توضیح فتوحاتش را با یک متن به سه زبان بیان می نماید؛ اما در بخش نقوش، داریوش در حالی که یک پای خود را بر روی دشمن شکست خورده اش (بردیای دروغین) قرار داده با یک دست در حال ادای احترام به فروهر و در دست دیگرش کمانش را به حالت پیش فنگ قرار داده است و همان سلام نظامی امروز را ادا میکند. در مقابلش نیز 9 نفر از سرنموده های شورشیان زمان خود را به بند کشیده و تصویر آنها به همراه نامشان و توضیح فتوحاتشان را در این کتیبه حجاری نموده است.

پس از دوره هخامنشیان در حدود 1100 سال بعد از آن در دوره ساسانیان نیز در نقش طاق بستان در طاق بزرگ، در قسمت بالای انتهای طاق، خسرو پرویز در حال گرفتن حلقه قدرت از اهورامزدا و آناهیتا است، شاه در یک دست حلقه های قدرت را دارد و در دست دیگر، شمشیر خود را به حالت پیش فنگ قرار داده و در اینجا نیز پادشاه در حال ادای احترام و سلام نظامی به ایزدان خود است. مجموعه طاق بستان در شمال شهر کرمانشاه قرار گرفته است و غالب آثار آن مربوط به نیمه دوم دولت ساسانی یعنی حدود 1700 سال پیش تا انتها دولت ساسانی است.

بیشتر بخوانیدطاق بستان | نمایش قدرت تاریخ در کرمانشاهمنبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1467

به "پیش فنگ در نقوش باستانی کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش فنگ در نقوش باستانی کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید