کرونا بازار کدام کسب و کارها را سکه کرد؟
به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران : کنفرانس فناوری Web Summit امسال برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار گشت. اما وب سامیت این دوره تفاوتی اساسی با تمام کنفرانس های پیش از خود داشت و آن هم شیوع بیماری کرونا و اثر آن بر بخش فناوری بود.
به گزارش خبرنگاران به نقل از سی نت، بسیار بعید است که سال 2020 برای ما در آینده به عنوان سالی خوب برای گذراندن زندگی به یاد آورده شود. با شیوع عالمگیر ویروس کرونا، بیش از آنکه رشد کنیم، مجبور به کنار آمدن با شرایط شدیم. اما استثنائاتی نیز در این قاعده وجود دارد. از آنجا که بیشتر از هر زمان دیگری به محصولات و پلتفرم های آنلاین اعتماد کرده ایم، بسکمک از شرکت های فناوری پشت ارائه های خود طی 12 ماه گذشته به طور فعالانه ای پیشرفت کرده و شاید بهترین سال خود را داشته اند.
بیشتر بخوانید؛
حاکمیت استارتاپ ها در کابینه جو بایدن
این چیزی است که هفته گذشته به راحتی در جریان وب سامیت (Web Summit)، بزرگترین کنفرانس فناوری اروپا که برای اولین بار به صورت مجازی برگزار گردید، بیان شد. مدیران عامل، سایر مدیران ارشد، سیاستمداران و حتی تعدادی از سلبریتی ها دور هم جمع شدند تا مشخصا در مورد شرایط فناوری در جهان صحبت کنند، شرکت های فناوری که در این مدت شکوفا شده اند نیز تصویری زنده از رشد در بخش های مختلف خود ترسیم کردند.
کیمو، ویدیویی از سوی سلبریتی مورد علاقه تان
استیون گالانیس، مدیر عامل استارتاپ کیمو (Cameo) هم توصیف کرد که چگونه سلبریتی ها هنگام رویارویی با همه گیری کرونا به اپلیکیشن ارسال ویدیوی پولی برای طرفداران خود روی می آورند. او در این باره گفت: از آنجا که صنعت سرگرمی و سفرهای بین المللی متوقف شده بود، شاید این امر راهی برای درآمدزایی به آن ها می داد، شاید هم برخی از سلبریتی ها صرفا به عنوان اپلیکیشنی تفریحی به آن نگاه می کردند.
بن جفریز، مدیر عامل پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسر (Influencer.com) گفت: استارتاپ کیمو به موفقیت بزرگی دست یافت. او توضیح داد که چگونه سلبریتی ها از این اپلیکیشن برای ارائه ویدیوهای شخصی و پولی به طرفداران شان به عنوان یکی از چندین کانال افزایش درآمد در طول شیوع کرونا و تنوع بخشیدن به جریان درآمد خود، فراتر از مشارکت های تجاری سنتی استفاده کرده اند.
کار و کاسبی یوتیوبرها سکه شد
کاسپار لی، همکار جفریز که خود از یوتیوبر های معروف نیز محسوب می شود می گوید که ساختن محتوا در حین شیوع کووید-19 بسیار مشکل است، زیرا بسکمک از ویدیوهای او در مکان های بیرون از خانه ساخته می شوند. اما به رغم این چالش، او شاهد افزایش چشمگیر واکنش ها به پست های یوتیوب خود بوده است و در این مدت لایک هایش 67 درصد و کامنت های زیر ویدیوهایش 50 درصد افزایش یافته اند.
لی می گوید: اگرچه بازار برای اینفلوئنسر های یوتیوب که ویدیوهای مربوط به مسافرت می ساختند ضعیف شده است، اما افرادی که در حوزه تناسب اندام و محتوای آشپزی تولید محتوا می کنند، رشد چشمگیری داشته اند. او همچنین می گوید دورکاری و کار از خانه باعث ایجاد همکاری آسان تر و بی وقفه ای بین یوتیوبرهایی که در مکان های مختلف زندگی می کنند، شده است.
کرونا بازار وسایل دست دوم و صنایع دستی را سکه کرد
در این میان برخی دیگر از افراد برای کسب درآمدی اندک به پلتفرم های فناورانه ای مانند اتسی (Etsy) و ایبی (Ebay) روی آورده اند. مردم از اتسی برای فروش وسایل دست ساز و صنایع دستی استفاده می کنند ، در حالی که ایبی نیز به مردم کمک کرده تا چیزهایی را که در خانه هایشان جای اضافه اشغال کرده اند را به فروش برسانند.
جیمی ایانونه، مدیرعامل شرکت ایبی، که به تازگی با استفاده از این پلتفرم معامله آنلاین برای دخترش یک ساز خریده است گفت: وقتی به 4 هزار دلار کالاهای عادی که بیشتر مردم در خانه خود دارند فکر می کنید، آن ها کالاهای بسیار متفاوت و جالبی را به موجودی پلتفرم اضافه می کنند. او اضافه کرد: کاهش درآمد و قدرت خرید مردم به این معنی است که آن ها به دنبال خرید چیزهایی هستند که ترجیح می دهند نو نباشند و آن را به صورت دست دوم خریداری کنند.
شرکت ایبی با راه اندازی پروژه ای که به افراد امکان می دهد محصولات نوسازی شده برند های تجاری چون لنوو (Lenovo) را خریداری کنند و به کالاهایی از این دست دو سال گارانتی، امکان مرجوع کردن بدون دردسر 30 روزه کالا و ضمانت بازگشت پول در صورت مرجوع شدن را نیز اضافه کرده است. این پروژه با استقبال شدید کاربران این پلتفرم نیز همراه شده است
افراد همچنین انواع وسایل مورد نیاز خود را که به طور ناگهانی در خانه در طی دوران همه گیری نیاز داشتند را از فروشگاه های آنلاین خریداری می کردند. این خریدها برای ایبی بیشتر شامل مواردی مانند میز کار و تجهیزات بدنسازی در منزل بود. سیلورمن نیز گفت که بیشترین خریدها در اتسی برای ماسک ثبت شده است.
ایانون در این کنفرانس گفت: دندانپزشکم به من گفت که با خرید قطعات مورد نیازش در ایبی طی روزهای خانه نشینی شروع به تعمیر کامیون مدل 1988 خود کرده است، چرا که به ناگاه وقت زیادی را به دست آورده است.
انقلاب زوم
بسکمک از پلتفرم های مرتبط با فناوری رشد بی سابقه ای را در سال جاری تجربه کردند. اما شاید هیچکدام از آن ها به اندازه زوم رشد نکرده باشند. سال جاری اپلیکیشن زوم (Zoom) از یک ابزار کنفرانس ویدیویی که برخی از آن برای کار خود استفاده می کردند، به عضو ثابت تمام خانواده ها و مشاغل تبدیل شده است. واژه زوم در سرتاسر کنفرانس وب سامیت کلمه ای ثابت در تمام سخنرانی ها بود و به نظر می رسید بدون توجه به موضوع مکالمه، زوم برای همه مهم و کلیدی است.
گوئینت پالترو، بازیگر و کارآفرین در پنل خود از خسته کننده بودن زوم گله کرد و در همین حال، لیام پین، خواننده معروف گفت که فکر می کند زوم یک چیز خارق العاده است که به او کمک کرده تا با هم گروه های خود در گروه موسیقی وان دایرکشن ارتباط برقرار کند. او می گوید که زوم ما را به هم نزدیک تر کرد.
لیام پین همچنین با اشاره به اهمیت زوم و نقش مهم تکنولوژی در زندگی اجتماعی انسان ها در عصر کرونا مطرح کرد: قبلا همه نگران این بودیم که فناوری چگونه ما را از هم دور کرده است، دیگر کسی میز شام برایش مهم نیست و همه سرشان در تلفن های هوشمندشان است. اما من فکر می کنم حالا خیلی خنده دار است که در عصر کووید-19 همین تکنولوژی تنها چیزی است که ما را بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک کرده است.
چشم اندازی برای آینده
تا پیش از سال جاری به طور متوسط روزانه 10 میلیون شرکت کننده در تماس های زوم حاضر می شدند که این شرکت به چنین رقمی افتخار می کرد. اما این آمار در ماه آوریل به 300 میلیون شرکت کننده در روز رسیده بود. زوم پیش بینی می کند که تا پایان سال 2020 میزبان 3 هزار میلیارد دقیقه جلسه باشد.
اریک یوان، بنیانگذار و مدیرعامل زوم در این کنفرانس مطرح کرد: تا پیش از همه گیری کرونا، زوم هرگز به رشدی در این حد و اندازه هرگز فکر هم نکرده بود. اما از طرفی بسیار هیجان زده بودیم، چرا که پس از سال ها تلاش احساس می کردیم که رویایمان در حال تحقق است.
وقتی خبر واکسن فایزر منتشر شد، سهام شرکت های زوم، ایبی و اتسی با پیشروی های چشمگیری از ماه مارس به بعد روبرو شده بودند مقداری عقب نشینی کردند. آن چه در حال حاضر برای شرکت هایی که در طول یک سال گذشته رشد کردند، مهم خواهد بود؛ یافتن راه هایی برای جلب توجه بیشتر کاربران و اثبات کارآمدی کسب و کار آن ها حتی در صورت بازگشایی کامل و بازگشت شرایط به حالت عادی است.
منبع: اقتصادنیوز