آشنایی با هنر شمع سازی

به گزارش بی نهایت اس ام اس، شمع سازی یکی از هنرهای جذاب و مورد علاقه خانم هاست که برای تزئین به ذوق و خلاقیت خاصی احتیاج دارد.تصاویری از زیباترین مدل شمع تزئینی را ببینید

آشنایی با هنر شمع سازی

شمع های روشن نماد آرامش خاصی هستند و ایرانیان از قدیم تا به امروز در بیشتر مراسم هایشان از شمع استفاده کرده و می نمایند. اگرچه در مراسم های عزاداری از شمع های به رنگ سیاه استفاده می گردد اما در جشن ها باید شمع های با رنگ های شاد و طرح های زیبا استفاده کرد. اگر شما هم به هنر شمع سازی علاقه مند هستید و به دنبال ایده های خوب برای تزیین شمع می گشت ما در این مقاله کلکسیونی از مدل شمع تزئینی را برای شما آماده کرده ایم که می توانید مشاهده کنید. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر با این هنر ابتدا شما را با مواد و تجهیزات لازم در شمع سازی آشنا کرده و نکاتی را یادآور می شویم که دانستن و به کارگیری آن ها طی مراحل شمع سازی لازم است. در خاتمه تصاویری از مدل شمع تزئینی را قرار خواهیم داد.

مواد و ابزار لازم برای شمع سازی

ماده اصلی شمع سازی پارافین است که ماده ای ست سفید و نیمه شفاف که از روغن های سنگین نفتی به دست می آید و در شکل های قالبی ، پولکی ، پودری ، کریستالی ، گلی ، مایع ، ژله ای و … در بازار موجود می باشد. پارافین درجات مختلفی از نظر نقطه ذوب دارد. به عنوان مثال پارافین مورد احتیاج برای ساخت شمع های قالبی باید نقطه ذوبی به میزان 60 تا 63 درجه سانتی گراد داشته باشد.

ماده ای است بی رنگ ، بی بو و بی مزه که جهت یاری به استحکام بیشتر پارافین به آن اضافه می گردد. ضمناً طول مدت سوخت را نیز افزایش می دهد. در شمع های قالبی، میزان اسید استئاریک مورد احتیاج برای 454 گرم پارافین دوتا پنج قاشق غذاخوری است (در واقع برای هر یک کیلوگرم پارافین 100 گرم مورد احتیاج است).

اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد ، شمع حالت صابونی به خود می گیرد.

از موم برای نرم تر و شکل پذیرتر کردن پارافین استفاده می گردد، ضمناً از دود کردن شمع نیز جلوگیری می نماید.

از رنگ مخصوص شمع سازی استفاده می گردد که در رنگ های گوناگون وجود دارد؛ در صورتیکه می خواهید شمع را برای سوزاندن تهیه کنید از رنگ به مقدار کم استفاده نمایید زیرا رنگ زیاد موجب می گردد شمع خوب نسوزد.

فتیله در اندازه های مختلف از نظر ضخامت در بازار یافت می گردد. فتیله انواع مختلف دارد: فتیله قیطانی، سیمی و نخ پرک. جنس فتیله معمولا کتان است که در اندازه ها و ضخامت های گوناگون وجود دارد. اندازه فتیله بستگی به قطر شمع دارد و با نازک و یا ضخیم شدن شمع اندازه فتیله نیز تغییر می نماید. بنابراین هر میزان که شمع عظیم تر باشد به همان نسبت باید از فتیله قطورتری بهره ببرید. به عنوان مثال فتیله های قیطانی برای شمع های باریک با قطر 2 /5 الی 3 سانتی متر و نخ پرک برای شمع های خیلی عظیم مورد استفاده قرار می گیرند. طریقه آماده کردن فتیله به این ترتیب است که فتیله را پنج دقیقه در پارافین ذوب شده قرار داده سپس فتیله را از ظرف خارج کرده و به صورت صاف روی یک کاغذ روغنی یا یک ظرف مسطح بگذارید تا خشک گردد.

عطر برای خوشبو بودن شمع در هنگام سوختن به کار می رود. عطر شمع را هنگامی که می خواهید پارافین ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه کنید. عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد مانند عطرهای مایع، عطرهای طبیعی و موم های جامد معطر که به صورت آماده در بازار به فروش می رسند.

قالب ها انواع مختلف دارند. بیشتر قالب هایی که در بازار یافت می شوند فلزی و از جنس آلومینیوم بوده و استوانه ای شکل هستند. بهترین نوع قالب برای شمع سازی قالب های شیشه ای هستند. شمع هایی که توسط قالب های شیشه ای ساخته می شوند صاف ، صیقلی و شفاف هستند به شرطی که با احتیاط با این قالب ها کار کنید. همچنین شما می توانید از ظروف و لوازمی که در منزل موجود است مانند انوع لیوان ها، شکلات خوری ها و … به جای قالب بهره ببرید.

نکته: از قالبی که دهانه آن باریک تر از قسمت انتهایی ظرف باشد، استفاده نکنید. زیرا شمع پس از سرد شدن از قالب بیرون نخواهد آمد. مگر آن که شمع ها را در همان ظرف روشن کرده و از نمای ظرف به همراه شمع لذت ببرید!

تصاویری از مدل شمع تزئینی بسیار زیبا

مدل شمع تزئینی و زیبا

مدل شمع تزئینی و زیبا

مدل شمع تزئینی و زیبا

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 615

به "آشنایی با هنر شمع سازی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با هنر شمع سازی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هنر شمع سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید