آلودگی هوای تهران طی پنج روز درمردادماه، کاهش تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که کیفیت هوای تهران در مرداد ماه سال جاری پنج روز در شرایط آلوده قرار داشت و آلاینده شاخص طی این روزها ازن بود.

آلودگی هوای تهران طی پنج روز درمردادماه، کاهش تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، کیفیت هوای تهران طی مرداد ماه امسال 26 روز در شرایط قابل قبول و 5 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

بالاترین شاخص میانگین آلودگی هوای ثبت شده طی مردادماه امسال مربوط به 5 مرداد بود که شاخص آلاینده ازن 142 و در محدوده ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

آمار شرکت کنترل کیفیت هوا تهران نشان می دهد کیفیت هوای تهران طی مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد روز های آلوده کمتری را داشت چراکه کیفیت هوای تهران طی مرداد سال گذشته 17 روز قابل قبول، 13 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه ها بود.

آلاینده ازن طی مرداد ماه سال 1398 هم هوای تهران را طی پنج روز آلوده کرد و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داد.

براساس این گزارش کیفیت هوای مرکز از ابتدای امسال تا انتها مردادماه 2 روز پاک، 124 روز قابل قبول، 28 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه ها بود این در حالیست که طی مدت مشابه سال گذشته هوای مرکز 15 روز در شرایط پاک، 100 روز در شرایط قابل قبول، 38 روز ناسالم در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز در شرایط ناسالم ناسالم برای همه گروه ها قرار داشت یعنی هوای مرکز طی 5 ماه نخست سال گذشته 40 روز و امسال 29 روز آلوده بود.

ازن آلاینده ثانویه ای است که پیش ساز های آن VOC ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را فراوری می نمایند. خودرو های دیزلی، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز های ازن هستند بعلاوه استفاده از سوخت های غیر استاندارد در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

علاوه بر این آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی می گردد. ازن در مرگ ومیر زودرس هم تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می گردد. بر اساس این تقسیم بندی از عدد صفر تا 50 هوا پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول (سالم) یا میانه، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه های حساس، از 151 تا 200 هوا ناسالم برای همه گروه ها، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1155

به "آلودگی هوای تهران طی پنج روز درمردادماه، کاهش تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوای تهران طی پنج روز درمردادماه، کاهش تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید