اعداد سمت راست کیبورد کامپیوترها از کجا آمدند؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اگر تا به حال از کامپیوتر استفاده نموده اید، احتمالا کلیدهای اعداد در سمت راست کیبورد روبه رو شده اید. به این بخش صفحه کلید عددی یا ماشین حسابی هم گفته می گردد اما این مشخصه چطور به کیبوردها راه پیدا نموده است؟ در ادامه به تاریخچه این بخش از کیبوردها می پردازیم.

اعداد سمت راست کیبورد کامپیوترها از کجا آمدند؟

ساده تر شدن ورود اعداد

این بخش از کیبورد ثبت داده های تکراری را بسیار ساده تر می نمایند. این کلیدها به کاربران اجازه می دهند که تنها با یک دست عملیات ریاضی را با سرعت انجام دهند. این مشخصه چندین دهه قدمت دارد که بیشتر این تحولات بیش از 100 سال قبل اتفاق افتاده است.

ریشه این اعداد تعبیه شده در کیبورد به دیوید ساندسترند برمی گردد که شرکت این شخص در سال 1914 اولین کیبورد عددی را عرضه کرد. در طرح آقای ساندسترند می توانید 9 عدد ابتدایی را در سه ردیف مشاهده کنید که عدد صفر زیرا آن ها تعبیه شده است. مانند کیبوردهای فعلی، در این صفحه کلید قدیمی هم اعداد 1 تا 9 در سه ردیف 3 در 3 تعبیه شده و ترتیب آن ها هم از سمت چپ بخش پایینی آغاز شده است.

برای مقایسه می توانیم به صفحه کلید تلفن ها مقایسه کنیم که در آن ها عدد 1 در سمت چپ بخش فوقانی تعبیه شده است. چینش اعداد در صفحه کلید تلفن ها به تحقیقات آزمایشگاه بل در سال 1960 برمی گردد که به این نتیجه رسیدند چینش موردنظر بهترین کاربرد را دارد.

شرکت ساندسترند در سال 1914 پتنت مربوط به این طرح را ثبت کرد و آن را به عنوان یک جایگزین ساده تر و آسان تر برای کیبورد رقیب تبلیغ کرد. بعد از منقضی شدن این پتنت، بسیاری از شرکت ها آغاز به کپی برداری از طرح ساندسترند کردند. تا دهه 1950، این نوع صفحه کلید عددی به یک ویژگی مشترک در محصولات حسابداری تبدیل شد.

نسل های مختلفی از کارکنان برای حسابداری از این نوع کیبوردها استفاده می کردند و بنابراین زمانی که کامپیوترها ارائه شدند، شرکت ها برای وارد کردن اعداد از همین طرح بهره بردند.

اعداد در کیبورد کامپیوترهای اولیه

یکی از اولین کامپیوترهای تجاری در سال 1951 با نام UNIVAC I عرضه شد که در سمت راست کیبورد آن یک بخش مختص به اعداد تعبیه شده بود. در اواسط دهه 1970 هم نوبت انقلاب کامپیوترهای شخصی شد که کیبورد این کامپیوترها از بخش جداگانه ای برای اعداد بهره می بردند. تعدادی از نخستین کامپیوترهای شخصی مانند theSol-20، CompuColor 8001 و Commodore PET همراه با کیبوردهای دارای صفحه کلید عددی عرضه شدند. روی هم رفته هر چقدر یک کامپیوتر بیشتر کسب وکار محور بود، احتمال تعبیه صفحه کلید عددی در کیبورد بیشتر می شد.

زمانی که IBM کامپیوتر شخصی ساخت خود را در سال 1981 عرضه کرد، در سمت راست کیبورد آن بخش جداگانه برای اعداد تعبیه شده بود. همچنین IBM برای صفحه کلید عددی خود علائم ریاضی و کلید مربوط به غیرفعال کردن اعداد موسوم به Num Lock را تعبیه کرد.

از کامپیوترهای شخصی به همه جا

در سال 1984 شرکت IBM از کیبوردی رونمایی کرد که حالا به عنوان Model M شناخته می گردد و طبیعی است که در سمت راست آن هم بخش اعداد دیده می گردد.

این کیبورد 101 کلیدی خیلی زود به یک کیبورد استاندارد در بین کامپیوترهای شخصی تبدیل شد و در نهایت کامپیوترهای مک هم از چینش این کیبورد الگوبرداری کردند. با کپی برداری شرکت های مختلف از طرح IBM، طی دهه های 80، 90 و 2000 انواع و اقسام کیبوردها با بخش جداگانه برای اعداد راهی بازار شدند.

باید خاطرنشان کنیم اگرچه در کیبوردها بخش اعداد در سمت راست قرار گرفته، اما مثلا در سال 1989 کامپیوتر مکینتاش پرتابل به کاربران اجازه می داد که صفحه کلید عددی را سمت راست یا چپ کیبورد قرار دهند و به یک استثنای نادر در این زمینه تبدیل شد.

همچنین بعضی کیبوردها و لپ تاپ ها حاوی بخش جداگانه برای اعداد نیستند. در بعضی از این کیبوردها به غیر از اعداد تعبیه شده در بخش فوقانی، کاربران می توانند وجود صفحه کلید عددی جداگانه را شبیه سازی نمایند. به عنوان مثال بعضی لپ تاپ ها این امکان را ارائه می دهند که با فشردن کلید Num Lock، کلیدهای مربوط به حروف به عنوان کلیدهای اعداد انجام وظیفه نمایند.

همان طور که گفتیم در تمام کیبوردها بخش اعداد در بخش فوقانی آن ها تعبیه شده ولی اگر در سمت راست کیبورد بخش جداگانه ای برای اعداد دیده نمی گردد، می توانید صفحه کلید عددی اکسترنال خریداری کنید که به وسیله USB به سیستم شما وصل می گردد. این صفحه کلیدهای عددی مستقل هم سابقه زیادی دارند و قدمت آن ها به حداقل 1979 برمی گردد.

با توجه به اینکه میلیون ها کاربر در سرتاسر دنیا برای انجام کارهای مختلف باید با سرعت زیادی اعداد را وارد سیستم نمایند، این بخش از کیبورد ماندگار خواهد بود زیرا بالاخره ریاضی هیچ وقت از رده خارج نمی گردد.

  • با ویندوز 1.0 آشنا شوید؛ سیستم عامل مایکروسافت 35 ساله شد

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 917

به "اعداد سمت راست کیبورد کامپیوترها از کجا آمدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعداد سمت راست کیبورد کامپیوترها از کجا آمدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید