اقلید راه ندارد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران/فارس شهرستان اقلید علی رغم تمام پتانسیل هایی که در بخش های مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری دارد، از داشتن راه ایمن، محروم است و این محرومیت آن را در بن بست قرار داده تا کمتر رشد کند و همیشه شاهد وقوع حوادث دلخراشی در زمینه تصادفات جاده ای باشد.

اقلید راه ندارد

به گزارش خبرنگاران، به اعتقاد مردم اقلید، مسئولان این شهرستان هنوز نتوانسته اند جوابگوی مطالبات شهروندانی باشند که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی، خصوصا گندم، چغندرقند، حبوبات و ... استان فارس و کشور را تامین می نمایند.

محمدحسین سالاری، یکی از فرهنگیان شهرستان اقلید تاکید دارد که اگر این شهرستان راه دسترسی مناسبی داشت، به حتم و به دلیل برخورداری از آب و هوایی مناسب و طبیعتی بکر و زیبا، خصوصا در فصول گرم سال، پذیرای گردشگرانی بی شمار بود.

او با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تا به امروز، راه های دسترسی مناسبی برای این شهرستان احداث نشده است، از تداوم این شرایط ابراز نگرانی و بر لزوم چاره اندیشی مسئولان تاکید نمود.

حسین حیدربیگی، دیگر شهروند اقلیدی است که از شرایط نابسامان راه های دسترسی این شهرستان گلایه دارد.

حیدربیگی با اشاره به وقوع حوادث متعدد در جاده های ارتباطی شهرستان اقلید طی سال، گفت: قرار بود جهتی تحت عنوان طریق الرضا ایجاد شده و استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و یزد را از جهت اقلید متصل کند.

او با بیان اینکه این پروژه سال هاست تکمیل نشده است، بر لزوم اصلاح محورهای ارتباطی شهرستان اقلید و ایمن سازی این جهت تاکید نمود.

به گزارش خبرنگاران، یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان اقلید از مسئولان، بهبود راه ارتباطی و ایمن سازی آن در محورهای مختلف است. راه هایی که طی روزهای اخیر، جان یکی از پزشکان بیمارستان ولی عصر(عج) اقلید را گرفت و شامگاه سه شنبه 18 آبان، قتلگاه زائران اربعین شد.

وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در محور اقلید به یاسوج، اولین حادثه در این محور نیست اما به دلیل ابعاد وسیع انسانی آن، مد نظر قرار گرفته و به تیتر یک بسیاری از رسانه ها تبدیل شده است.

از ابتدای ورودی اقلید از محور جاده شیراز اصفهان، تا انتهای حوزه استحفاظی این شهرستان، هیچ یک از راه های مواصلاتی، حداقل های استاندارد تردد را ندارد. راه هایی که در قسمت هایی به نقاط مهم گردشگری و کشاورزی استان فارس و شهرستان اقلید ختم می گردد.

جاده باریک، کوهستانی که فاقد پائین ترین معیارها در زمینه علائم هشدار دهنده، گاردریل ها، شانه های خاکی و ... است. جاده ای که شامگاه سه شنبه، حادثه ای خونین را رقم زد تا مسئولان با دلسوزی بیشتری مطالبات مردم شهرستان اقلید در حوزه راه را دنبال نمایند.

به گزارش خبرنگاران، یکی از مسائل موجود در محورهای مواصلاتی شهرستان اقلید، نبود تعداد کافی و مناسب از پایگاه های امداد جاده ای و مجهز نبودن بیمارستان این شهرستان به تمام امکانات لازم برای پذیرش مصدومان حوادث رانندگی است.

همین کمبود امکانات پزشکی در ابعاد تجهیزاتی و نیروی انسانی، یکی از عواملی بود که اورژانس مجبور شد تنها 6 مصدوم را به بیمارستان اقلید اعزام کند.

سرپرست بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) شهرستان اقلید هم امکانات این بیمارستان را متناسب با جمعیت شهرستان نمی داند.

شهرستانی که پرجمعیت ترین شهرستان شمالی فارس محسوب می گردد اما در تناسب با این جمعیت، امکانات درمانی کافی خصوصا در حوزه اورژانس در اختیار ندارد.

دکتر سجاد شرافت در عین حال معتقد است که پرسنل بیمارستان اقلید علی رغم تمام محدودیت های امکاناتی، بیشترین و مناسب ترین خدمت رسانی را به مصدومین انجام داد .

سرپرست بیمارستان ولی عصر(ع) اقلید همچنین با اشاره به اینکه ساختمان پایگاه امداد جاده ای روستای جمال بیگ تکمیل شده است، گفت: این پایگاه هنوز تجهیز و راه اندازی نشده است.

شرافت معتقد است که شاید اگر این پایگاه تجهیز و راه اندازی شده بود، به دلیل نزدیکی به محل وقوع حادثه، امدادرسانی به مصدومان مطلوب تر انجام می شد.

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: اعتبار خاصی برای بهبود محورهای مواصلاتی این شهرستان پیش بینی نشده است اما موضوع جاده دسترسی اقلید به یاسوج را در جلسه کمیسیون عمران مجلس مطرح نموده ام و امیدوارم با توجه به حادثه دلخراش اخیر، در این موضوع بازنگری انجام گردد.

دکتر سیدحسین افضلی در مورد متوقف ماندن بزرگراه طریق الرضا در استان فارس و شهرستان اقلید نیز گفت: در استان فارس که از مهمترین استان های کشور تلقی می گردد، هنوز یک متر هم آزادراه وجود ندارد و پروژه طریق الرضا عملا پیشرفتی نداشته است که برای برطرف این مشکل هماهنگی هایی با نمایندگانی که درگیر این قضیه هستند اجرا شده و در جلسه ای که به زودی با وزیر راه خواهیم داشت با تخصیص اعتبار امید می رود پیشرفت پروژه سرعت بیشتری بگیرد .

افضلی در مورد لزوم تجهیز مراکز درمانی شهرستان اقلید نیز توضیح داد: علاوه بر فاکتور جمعیت و سرانه پزشکی، موضوع دیگری که مهم بوده و شاید بیشتر از بحث جمعیت اهمیت داشته باشد ترافیک جدیدی ایجاد شده در جهت اقلید یاسوج است.

وی ادامه داد: مثلا سال گذشته بیش از هزار اتوبوس مسافربری از این جهت تردد نموده و این عدد نسبت به توان و ظرفیت جهت حجم بالایی رانشان می دهد که می طلبد پیش بینی های لازم برای مدیریت حوادث و بهبود خدمت رسانی به حادثه دیده گان جهت که از نقاط مختلف کشور در این راه تردد می نمایند انجام گردد و این احتیاجمند ایجاد حداقل سه پایگاه امداد جاده ای دیگر در این جهت است و اقداماتی هم در این راستا اجرا شده و پیگیری ها هنوز هم ادامه دارد و امیدوارم به زودی اجرایی گردد .

افضلی با اشاره به حضور به موقع و خدمت رسانی در لحظات اولیه حوادث نیز گفت: پیش بینی 4 دستگاه آمبولانس جدید برای مراکز درمانی با هدف افزایش ظرفیت حمل مصدومان لحاظ خواهد شد.

این نماینده مجلس به اهمیت سردخانه در بیمارستان ها اشاره و اضافه نمود: با توجه به حادثه اخیر افزایش ظرفیت سردخانه در بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) اقلید لازم به نظر می رسد که احتیاجمند اخذ اعتبار بوده و در دستور قرار گرفته است .

افضلی با اشاره به کمبود نیروی متخصص پزشکی در بخش بهداشت و درمان شهرستان نیز گفت: ظرفیت فعلی متخصص در شهرستان به هیچ عنوان جوابگوی احتیاج امروز مردم نیست و با اضافه شدن چنین حوادثی این کمبودها بیشتر نمایان می گردد. وجود متخصص و جراح و تجهیزات کافی سبب ارائه خدمات بهتر و سریع تر به احتیاجمندان و کاهش عوارض اعزام بیماران به سایر شهرها خواهد بود.

نماینده مردم شهرستان اقلید و سرحد چهاردانگه، با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات پیشرفته و به روز MRI در شهرستان موجود است اما متخصص رادیولوژی برای بهره برداری از این امکانات وجود ندارد، این مسئله را خسران دانست و با قدردانی از کوشش های رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به واسطه تحقق 95 درصد از مصوبات بخش بهداشت و درمان این شهرستان، تاکید نمود که اقلید تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 201

به "اقلید راه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقلید راه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید