خواهرخواندگی یزد با شهری در مجارستان

به گزارش بی نهایت اس ام اس، گاهی شنیده ایم که شهرهایی در گوشه ای از دنیا با شهرهایی دیگر در سرزمین هایی دورتر، با هم خواهرخوانده هستند. این شهرهای تاریخی دنیا برای حفظ و حراست از زمینه های تاریخی و فرهنگی مشترک، اقدام به ایجاد یک رابطه غیرمتمرکز به وسیله انعقاد قراردادی موسوم به خواهرخواندگی می نمایند و کوشش دارند با اعزام گروه های کارشناسی از تجربیات یکدیگر استفاده نمایند و در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و... با یکدیگر همکاری نمایند تا زمینه برای تعمیق روابط میان آنان فراهم گردد. با خبرنگاران همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

خواهرخواندگی یزد با شهری در مجارستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان مجارستان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست را ببینید.

خواهرخواندگی پیمان همکاری بلندمدت و رسمی میان سران مملکتی یا سران دو شهر و شهرداران شهرهای مختلف است که برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می گردد. این واژه اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال 1920 بعد از جنگ دنیای اول این قرارداد شکل گرفت. هدف از این قرارداد، پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند. مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی، مالی، بازرگانی را شامل می گردد.

p اصفهان خواهرخوانده شهر فلورانس ایتالیا است

در ادبیات اروپایی، خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می گردد اما در کشورهای آسیایی و آمریکایی اصطلاح خواهرخواندگی رواج بیشتری دارد و در روسیه و بلوک شرق به این کار برادرخواندگی گفته می گردد. علت به کارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در خیلی از زبان های دنیا که مذکر و مؤنث دارند، واژه شهر، مؤنث است.

تبریز خواهرخوانده باکو است

معمولا دو شهر برای خواهرخواندگی باید دارای مشترکاتی باشند مثلا دو شهر تاریخی، دو شهر مذهبی، دو شهر علمی یا دانشگاهی، دو بندر و یا حتی دو نماد مشترک باشند. این مشترکات دربردارنده وسعت جغرافیایی، جمعیتی، صندلی سیاسی، تجاری و فرهنگی هم می گردد و نام گذاری متقابل نام خیابان هایی به نام شهر خواهرخوانده ازجمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرها است. این پیوند با انتها جنگ دنیای دوم در سال 1945 میلادی، برای نخستین بار در بین شهرهای کشورهای اروپایی شکل گرفت. مدتی بعد و در سال 1956 میلادی، رییس جمهوری وقت امریکا یعنی ژنرال آیزنهاور در ارائه برنامه مردم به مردم خود در شکل گیری پیمان های خواهرخواندگی بین شهرهای امریکا با شهرهای دنیا تأکید کرد و بدین ترتیب حرکتی دنیای برای این موضوع شروع شد.

p

شهر رشت، خواهرخوانده دره ای سرسبز با همین نام در تاجیکستان است

هدف آیزنهاور از تأکید روی این طرح، درگیر کردن افراد و سازمان دهی گروه ها در تمامی سطوح جامعه برای کاهش درگیری ها در سطح دنیا با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بود. ایجاد روابط خواهرخواندگی با پرورش تفاهم و دوستی و اعتماد در سطح بین المللی و تبادل برنامه های آموزشی، فرهنگی و ورزشی به توسعه گردشگری و تجارت یاری می نماید. بنابراین روابط خواهرخواندگی کاتالیزور بی نظیری برای رشد مالی است.

p شهر تبریز خواهرخوانده استانبول است

امروزه شهرهای خواهرخوانده یا خواهرشهرها، شبکه غیرانتفاعی و غیردولتی گسترده ای از شهروندان و همکاران بین المللی را تشکیل می دهند.

فواید خواهرخواندگی شهرها

پیمان خواهرخواندگی ظرفیت لازم را برای مشارکت شهرها فراهم می نماید. طرح های مشارکتی در بین این شهرها در راستای برنامه نشست دنیای سال 2002 میلادی سازمان ملل است. اهداف توسعه هزاره که مورد تأکید سازمان ملل است در امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی بین شهرهای دنیا موردتوجه قرار می گیرد. پیمان خواهرخواندگی اهداف بشردوستانه را بین شهرها دنبال می نماید و آن ها را درراه رساندن پیغام صلح به سراسر دنیا پیش می برد. پیمان خواهرخواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهرخوانده و تبادل فرهنگ ها نقش بسزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهرخوانده هرساله با برگزاری مسابقه ها و نمایشگاه های مختلف به پیشبرد این هدف یاری بسیاری می نمایند.

خواهرخوانده های شهری چه می نمایند؟

برنامه های شهرهای خواهرخوانده شامل نوع منحصربه فردی از همکاری و مشارکت در سه بخش اصلی یک جامعه زنده و پویا یعنی حکومت محلی، تجارت و بخش های خصوصی می گردد. این برنامه بیش از هر برنامه بین المللی دربرگیرنده فعالیت ها و پروژه ها و تبادلات متنوع و گسترده هستند. تقریباً هر نوع فعالیتی که در یک اجتماع انجام می گردد، برای مثال بهداشت و مراقبت های پزشکی، محیط زیست، هنر، آموزش، توسعه مالی و تجاری، امنیت عمومی، آموزش های شهری، جوانان و... هریک می توانند موضوع یکی از پروژه های شهرهای خواهرخوانده شوند.

یاسبرنی (Jaszbereny) خواهر خوانده شهر یزد

پشت برخی از این خواهرخواندگی ها داستان هایی هست؛ مثلا دو شهر یزد ایران و یاسبرنی در مجارستان که از سال 1375 خواهرخوانده اند. خود این دو شهر رابطه تاریخی ای با هم ندارند، اما داستانی، مردمان آن شهر را به ایرانیان ربط می دهد. یاسبرنی در صد کیلومتری شرق بوداپست، پایتخت مجارستان واقع است.

حدود 800 سال پیش قومی ایرانی تبار که در بخش هایی از قفقاز زندگی می کردند به دلیل حمله مغول ها از آن سرزمین به شرق مجارستان کنونی مهاجرت کردند. در دوره اول ایشان قبایل چادرنشین، دامدار و رزمجو بودند که جنگجویان حرفه ای در اختیار شاهنشاهی اشکانی و ساسانی و امپراتوران رومی قرار می داند. از جمله سواره نظام ایشان بسیار پرآوازه بودند. در شاهنامه هم اشاره ای به قوم الانان شده گروهی از آلانان به زبان آسی یکی از زبان های ایرانی از شاخه زبان های هند و ایرانی سخن می گفتند . فردوسی در شاهنامه اشاره به این موضوع می نماید که قوم الانان پس از یکجانشینی قومی جنگجو بودند که خاک سرزمین ایران برایشان خیلی اهمیتی نداشت. گاهی ایشان از دروازه الانها وارد ایران شده و پس از آن تا آذربایجان آمده کشتار و غارت می کردند . در آن موقع انوشیروان بزرگان آنان را خواست و پس از به اصطلاح گوشمالی کردن آن قوم، آنان را متوجه اشتباه خود نموده و در سر جای خودشان نشانده است و اقدام به ساخت شارستان کردند و از آن پس آنان زیر نظر پادشاهی ایران زمین زندگی نموده اند تا زمان حمله مغول که سرزمینشان با خاک یکسان شدند و باقی مانده هایشان گروهی در قفقاز و به (مجارستان) و اروپا رفتند و گروهی به شرق آسیا مهاجرت کردند.

در تاریخ نامه های روسی و مجار از این قوم با عنوان آس و یا یاس نام برده شده است. قوم آس ها بعد از مهاجرت به مجارستان، جایی کنار رودخانه زاجوا مستقر شدند. گفته می گردد که این قوم تا قرن 15 میلادی زبان و فرهنگ اجدادشان را حفظ کردند و به مرور زمان تحت تأثیر زبان مجاری قرار گرفتند. شهر یاسبرنی که 8 قرن میزبان این قوم بوده، در سال 1375 به خواهرخواندگی شهر یزد در ایران درآمد. مردم یاسبرنی معتقدند که ایرانی الاصل هستند. این مسئله حتی در کتاب های درسی هم آمده و بچه ها از سنین پائین در مدرسه با آن آشنا می شوند. نماد این شهر شیپور لهل، فاتح مشهور مجاری است که از آن در موزه شهر نگهداری می گردد. تندیسی از این شیپور مهرماه سال پیش به شهر یزد هدیه و در میدان آزادی این شهر نصب شد. در هشتم آذرماه سال 1386 رئیس و اعضای شورای شهر یاسبرنی در دیداری که از مجتمع علوم دانشگاه یزد در ایران داشتند از هم ریشگی نام های یاس و یزد سخن گفته و درخواست خواهرخواندگی این دو شهر را دادند که این امر انجام شد و این دو شهر هم اینک خواهرخوانده هستند. نماینده مجلس و همچنین شهردار شهر یاسبرنی از انتشار تمبری به این مناسبت هم در مجارستان اطلاع داد. [ca

ption id=attachment-37394 align=aligncenter width=750] شیپور لهل نماد شهر یاسبرنی

[ca

ption id=attachment-36862 align=aligncenter width=557] نماد بادگیر دولت آباد یزد در میدان شهر یاسبرنی

تهیه شده در خبرنگاران

منبع: کجارو
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 148

به "خواهرخواندگی یزد با شهری در مجارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواهرخواندگی یزد با شهری در مجارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید