بارداری خانم های سیگاری ممنوع

به گزارش بی نهایت اس ام اس، وجود تمام اخطارهایی که پزشکان درباره خطرهای ناشی از استعمال دخانیات به مردم می دهند، متاسفانه هر روز بر تعداد زنانی که سیگاری می شوند، افزوده می گردد. بسیاری از پزشکان معتقدند شاید این افراد برای سلامت خود ارزش چندانی قایل نیستند اما آیا این زنان به آسانی می توانند از سلامت جنین یا نوزاد خود هم بگذرند؟

بارداری خانم های سیگاری ممنوع

بارداری خانم های سیگاری ممنوع

وجود تمام اخطارهایی که پزشکان درباره خطرهای ناشی از استعمال دخانیات به مردم می دهند، متاسفانه هر روز بر تعداد زنانی که سیگاری می شوند، افزوده می گردد. بسیاری از پزشکان معتقدند شاید این افراد برای سلامت خود ارزش چندانی قایل نیستند اما آیا این زنان به آسانی می توانند از سلامت جنین یا نوزاد خود هم بگذرند؟

مطالعات متعدد نشان داده اند مصرف سیگار در خانم های باردار یا شیرده با عوارض بسیار نامطلوبی روی بدن جنین یا نوزاد همراه است و جالب اینکه بسیاری از این عوارض سال ها طول می کشد تا خود را در بدن این فرزند بی گناه نشان دهد.

یک مطالعه تازه

یک مطالعه تازه از مرکز تحقیقات مونل نشان می دهد که نیکوتین در شیر مادران شیرده وارد می گردد و از این طریق عوارضی همانند اختلال خواب و به هم ریختن چرخه طبیعی خواب و بیداری را در بدن شیرخوار ایجاد می نماید. این اختلالات علاوه بر آثار نامطلوب جسمی و روانی روی بدن شیرخوار، آسایش و آرامش مادر را هم به هم می ریزد. دکتر جولی مانلا، از روان پزشکان مرکز تحقیقاتی مونل در این باره گفت: شیرخواران مادرانی که پیش از شیردهی سیگار می کشند، در مجموع مدت زمان کمتری را در خواب سپری می نمایند و زودتر از معمول بیدار می شوند. وی ادامه داد: ما بسیار خوشحالیم که به علت آموزش های گسترده بارداری که طی دوران بارداری به زنان داده ایم و به علت افزایش سطح آگاهی ها، بسیاری از خانم ها طی دوران بارداری سیگار کشیدن را قطع می نمایند اما متاسفانه هنوز پیروز نشده ایم که آنها را متوجه خطرات سیگار کشیدن در دوران شیردهی کنیم. آنها احساس می نمایند که پس از اتمام بارداری دیگر استعمال دخانیات برای کودک آنها خطری در بر نخواهد داشت و بنابراین اندازه و نرخ مصرف سیگار پس از اتمام بارداری دوباره بالارفته و در اصل سیگار کشیدن عود می نماید.

دکتر مانلا معتقد است نیکوتین داروی محرک مغزی است و آثار بلندمدت رفتاری و آموزشی بر مغز بچه ها بر جای می گذارد. به همین علت به خانواده ها و به ویژه مادران توصیه می نماید به هر شکل ممکن کوشش نمایند بچه ها به اندازه کمتری با این ماده خطرناک روبرو شوند. این مساله باعث می گردد چرخه خواب و بیداری کودک به هم بریزد و از این طریق آرامش خانواده هم بیشتر حفظ گردد.

در مطالعه پژوهشگران دانشگاه مونل مادران در دو مرحله مورد آنالیز قرار گرفتند. در مرحله اول مادران برای یک روز به طور کامل از استعمال سیگار منع شدند تا سطح نیکوتین در خون آنها به طور قابل توجهی افت کند. سپس به شیرخوار، شیر می دادند و او را می خواباندند. در روز دوم به مادران اجازه داده می شد تا مانند حالات معمول سیگار بکشند و در فواصل، کودک خود را هم از سینه تغذیه نمایند. سپس پژوهشگران اندازه ساعات خواب و هم الگوی خواب و بیداری کودک را میان این دو روز مقایسه کردند. در این مقایسه معین شد طول مدت زمان خواب کودک در روزهایی که مادر شیرده سیگار می کشد، حدود 37 درصد کاهش پیدا می نماید به طوری که هر روزه خواب کودک از 84 دقیقه به 53 دقیقه می رسد. ضمناً در میان دوره های خواب هم بچه ها به شدت بی تاب و بی قرار می شدند و تمام این مسایل به طور مستقیم آرامش روحی مادر را از بین می برد و موجب عصبی شدن و ناراحتی وی می گردد. جالب تر اینکه در روزهایی که مادران سیگار می کشیدند، بچه ها حتی در حین خواب هم بی قراری و سر و صدای زیادی را از خود نشان می دادند و خواب آرام و مطلوبی را سپری نمی کردند.

دکتر مانلا می گوید: حتی اگر نگران شرایط روانی شیرخوار خود نیستید حداقل به علت آرامش و آسایش خودتان هم که شده در دوران شیردهی سیگار نکشید. ضمناً اگر کودکتان را دوست دارید و می خواهید خواب آرامی داشته باشد و از نظر روحی و روانی و هم توانایی های یادگیری در آینده با مشکل روبه رو نگردد، از سیگار کشیدن خودداری کنید. مصرف نکردن سیگار همان قدر که در دوران بارداری با اهمیت است، در دوران شیردهی هم مهم تلقی می گردد و به عبارت ساده تر باید بگویم مادرشدن و وظیفه مادری با استعمال دخانیات در تناقض است. اگر برای سلامت کودک و فرزند خود و هم حفظ آرامش کلی خانواده نگران هستید، اولین قدم شما را باید ترک سیگار تشکیل دهد و از این راه نه تنها به خودتان بلکه به تمام اعضای خانواده یاری نموده اید.

سیگار علیه شیردهی

دکتر مانلا ادامه داد: من سال هاست روی این مسایل تحقیق می کنم. در یکی از مطالعات قدیمی مان متوجه شدیم افراد مزه هایی را که در دوران شیرخوارگی به وسیله شیر مادر چشیده اند، در نوجوانی و بزرگسالی بیشتر دوست دارند. نیکوتین هم به اندازه قابل توجه به درون شیر مادر وارد می گردد و حتی ممکن است مزه آن را تغییر دهد. به همین علت این خطر وجود دارد که فرزندان مادران سیگاری در آینده بیش از افراد دیگر تمایل به سیگاری شدن داشته باشند. پس اگر می خواهید فرزندانتان در آینده با مشکل استعمال دخانیات روبه رو نشوند سعی کنید طعم سیگار را در دورن شیرخوارگی نچشند. وی به پزشکان هم توصیه کرد زنان را بیشتر با خطرات مصرف سیگار در دوران شیردهی آشنا نمایند و اجازه ندهند پس از اتمام بارداری دوباره سیگاری شوند.

یک مطالعه دیگر در کشور آمریکا هم خطرهای سیگارکشیدن در دوران بارداری را گوشزد نموده است. در این مطالعه معین شده است از هر 10 زن سیگاری باردار، یکی به افسردگی شدید مبتلا می گردد و این خطر به مراتب بیشتر از خطر افسردگی در زنان غیرسیگاری است. دکتر جان بالوک از دانشگاه تگزاس گفت: ما همواره می گوییم به خاطر فرزندتان که شده، سیگار را کنار بگذارید اما این بار باید بگوییم به خاطر خودتان هم که شده سیگار نکشید. وی ادامه داد: به طور طبیعی بعضی از خانم ها در دوران بارداری به افسردگی دچار می شوند اما سیگارکشیدن این خطر را چند برابر افزایش می دهد و در صورت ابتلا به افسردگی، شدت آن را هم چند برابر می نماید. این افسردگی شدید، خود باعث می گردد که فرد بیشتر سیگار بکشد و اوضاع بدتر گردد.

دکتر رنه گودوین، یکی دیگر از همکاران این طرح درباره ویژگی های این تحقیق گفت: ما در این مطالعه 1500 زن باردار را مورد آنالیز و پایش قرار دادیم. در این مطالعه معین شد حدود 22 درصد از زنان در دوره هایی از طول بارداری شان سیگار می کشند و 12 درصد از آنها هم به طور کلی وابسته به سیگار هستند و در تمام بارداری ، سیگارکشیدن را به طور منظم ادامه می دهند. وی تاکید نمود که به وضوح تمام این خانم ها از عوارض جدی و نامطلوب سیگار روی سلامت جنین و هم بدن خودشان بااطلاع هستند اما با تعجب اعلام می نمایند که واقعا نمی داند چرا با این وجود آنها به سیگارکشیدن شان ادامه می دهند.

دکتر گودوین می گوید: تا حدود 30 درصد از زنان باردار سیگاری به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا بوده یا می شوند که این رقم به مراتب بیش از اندازه این اختلالات در زنان باردار غیرسیگاری است. در واقع شیوع بیماری های روانی در دوران بارداری در صورت سیگاری بودن زن، سه برابر می گردد و این زنان تنها راه نجات خود را مصرف بیشتر سیگار می دانند. این مساله باعث وخامت اوضاع می گردد و عوارض بسیارنامطلوبی را هم روی جنین ایجاد می نماید، به طوری که این جنین به طور معمول کمتر از اندازه طبیعی رشد می نماید، وزنش کمتر است، حرکات و فعالیت های جسمانی اش ناکامل و اندک بوده و از نظر ضریب هوشی و توانایی های ذهنی هم نسبت به همتایان خود به طور قابل توجهی ضعیف تر است. این پژوهشگران تاکید می نمایند باید کوشش های بیشتری درباره مقابله با استعمال دخانیات در دوران بارداری و شیردهی صورت گیرد چرا که عوارض سیگارکشیدن در دوران بارداری تنها گریبانگیر خود فرد سیگاری نمی گردد بلکه تمام اعضای خانواده را درگیر می نماید و می تواند سرنوشت خانواده را دچار تغییر و تحولات نامطلوب کند.

یک پژوهش دیگر در کشور ژاپن هم از مضرات سیگارکشیدن در دوران بارداری خبر می دهد. این مطالعه که روی 19386 زن باردار ژاپنی در توکیو طی سال های 2002 تا 2006 انجام شده، نشان می دهد استعمال سیگار در دوران بارداری باعث بروز اختلالات خواب در مادر می گردد. زنان باردار سیگاری شب ها چند بار از خواب بیدار می شوند، روزها خواب آلود هستند و از خواب خود احساس رضایت نمی نمایند. دکتر تاکاشی اوهیدا، از اساتید دانشگاه توکیو درباره تحقیق خود گفت: حتی اگر همسر زن باردار سیگاری باشد هم ممکن است این عوارض برای او ایجاد گردد و وقوع اختلالات خواب ناشی از سیگار لزوما احتیاج به سیگاری بودن خود زن باردار ندارد. به همین علت ما توصیه می کنیم که نه تنها زنان باردار بلکه شوهران آنها هم طی دوران بارداری سیگار کشیدن را کنار بگذارند تا این دوره پراسترس را راحت تر طی نمایند. وی ادامه داد: زنان باردار سیگاری بیش از زنان غیرسیگاری در طول خواب خروپف می نمایند که این نشانه ای از آثار نامطلوب سیگار روی بدن آنهاست.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1186

به "بارداری خانم های سیگاری ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارداری خانم های سیگاری ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید