بهشت کتابخوان ها اینجاست

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خیلی ها باغ کتاب تهران را بهشت کتابخوان ها می دانند، چرا که در کنار فعالیت های فرهنگی و آموزشی اش، 2 فضای ویژه به کتاب اختصاص داده که در آن افراد با هر سلیقه و گروه سنی می توانند کتاب مورد علاقه شان را بیابند، مطالعه کنند و درصورت نیاز بخرند.

بهشت کتابخوان ها اینجاست

خبرنگاران- مریم باقرپور: باغ کتاب محلی برای برپایی رویدادهای فرهنگی با حضور ناشران، نویسندگان و فرهنگیان هم هست و این فعالیت ها زیرنظر معاونت انتشارات این مجموعه انجام می شود. علیرضا محبی مدیر سروستان و دکتر سیمین پناهی فرد مدیر تولید انتشارات باغ کتاب به عنوان واحدهای زیرمجموعه معاونت انتشارات راهنمای ما در معرفی این خدمات هستند.

هدف تنها فروش کتاب نیست

یکی از بخش های مجذوب کننده باغ کتاب را می توان کتابفروشی های آن دانست که در بخش هایی با نام های سروستان و ماه پیشونی، خدماتی را به مراجعه کنندگان ارائه می دهند. در سروستان بیش از 90 هزار عنوان کتاب برای بزرگسالان وجود دارد و ماه پیشونی، محلی برای بچه ها با 24 هزار عنوان کتاب است. به گفته محبی، هدف اصلی باغ کتاب از راه اندازی این کتابفروشی ها بیش از هر چیز، افزایش کتابخوانی و مطالعه است. بخش هایی که افراد بتوانند در آنجا بدون آنکه مجبور باشند کتاب بخرند و ساعت ها مطالعه کنند.

عرضه کتاب های روز دنیا

چاپ کتاب از طریق واحد انتشارات باغ کتاب باعث شده تا سرفصلی نو برای خدمت رسانی به علاقه مندان در حوزه کتاب باز شود. به گفته پناهی فرد، این واحد در سال های گذشته چندان فعال نبود، اما اکنون جان تازه ای گرفته و تولید و انتشار کتاب های روز و پرفروش دنیا را در دستور کار قرار داده است. نمونه اش تولید و انتشار 25 عنوان از مجموعه کتاب های در 30 ثانیه است که چهارعنوان از آنها به نام های روم باستان در 30 ثانیه، اختراعات بزرگ در 30 ثانیه، اسطوره شناسی در 30 ثانیه و سیاست در 30 ثانیه در 2 ماه اخیر تولید و آماده چاپ شده­اند و 10 عنوان دیگر در مراحل آماده سازی پیش از چاپ قرار دارند. 11 عنوان دیگر هم قبلا منتشر شده اند و بدین ترتیب نشر شهربه عنوان تنها ناشری است که تولید و انتشار مجموعه کامل پرفروش در 30 ثانیه را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین در دو ماه اخیر 10 عنوان از کتاب های پرفروش قدیمی مؤسسه نشر شهرکه در دهه 80 و 90 شمسی منتشر شده بودند، پس از بررسی در واحد تولید تنو چاپ و روانه بازار کتاب شده اند.

بچه ها هم بی نصیب نیستند

از دیگر فعالیت های این واحد، برنامه ریزی برای تولید وآماده سازی کتابهای نو در حوزه مسائل شهری و آموزش مفاهیم شهروندی برای گروه های سنی کودک و نوجوان است که باعث احیای دوباره نشر شهر به عنوان ناشر ویژه تولید کتاب در حوزه شهری به ویژه مسائل مربوط به شهر تهران است. پناهی فرد می گوید: در حوزه بازآفرینی ادبیات کهن هم قرار است تولیدات نوی برای کودک ونوجوان داشته باشیم که در حال انجام هستند. البته بزرگترین مزیت باغ کتاب این است که تمامی کتاب های منتشر شده اش را می توان در کتابفروشی باغ کتاب به راحتی تهیه کرد.

پیشکش طرفداران زبان خارجی

یکی دیگر از مجذوب کننده ترین قسمت های مجموعه باغ کتاب برای علاقه مندان به کتاب به ویژه گردشگران و طرفداران تهیه کتاب های خارجی، بخش زبان های خارجی آن است. در این بخش می توان صدها عنوان کتاب در زمینه رمان، روانشناسی، فرهنگی و... را به زبان های ایتالیایی، ترکی، روسی، فرانسوی، ژاپنی، انگلیسی، عربی، چینی، کره ای، آلمانی، فنلاندی و... پیدا کرد. البته بخشی از این کتاب ها از طریق واحد تولید و انتشارات به چاپ رسیده اند. چون به گفته دکتر پناهی فرد مدیر تولید باغ کتاب هر ماه 20 عنوان کتاب پرفروش و تازه منتشر شده در دنیا از طریق واحد تولید باغ کتاب بررسی، انتخاب، آماده­سازی و چاپ می­شوند و در کتابفروشی باغ کتاب دردسترس علاقمندان قرار می گیرند.

دورهمی های کتاب دوستان

بلکه اعضا به انجام کارهای فرهنگی هم مشغولند که برگزاری رویدادهای مختلف ازجمله آنهاست. این رویدادها مستقیم یا غیرمستقیم به کتاب اختصاص دارد و گاه با حضور ناشران و گاهی نویسندگان و در برخی مواقع حتی خوانندگان برپا می شود که کتابی را نقد یا معرفی کنند. در هفته، به طور میانگین 4 رویداد برگزار می شود که شرکت در این رویدادها برای همه آزاد است. برای اطلاع از آنها کافی است صفحه های اختصاصی باغ کتاب در شبکه های مجازی را دنبال یا به پایگاه خبری اش مراجعه کنید.

فعالیت معاونت انتشارات به اینها محدود نیست، بلکه اعضا به انجام کارهای فرهنگی هم مشغولند که برگزاری رویدادهای مختلف ازجمله آنهاست. این رویدادها مستقیم یا غیرمستقیم به کتاب اختصاص دارد و گاه با حضور ناشران و گاهی نویسندگان و در برخی مواقع حتی خوانندگان برپا می شود که کتابی را نقد یا معرفی کنند. در هفته، به طور میانگین 4 رویداد برگزار می شود که شرکت در این رویدادها برای همه آزاد است. برای اطلاع از آنها کافی است صفحه های اختصاصی باغ کتاب در شبکه های مجازی را دنبال یا به پایگاه خبری اش مراجعه کنید.

خبرهای ویژه

علاوه بر خبرهای خوب در زمینه چاپ کتب نو دو رویداد مهم ادبی هم در باغ کتاب برگزار خواهد شد. پناهی فرد می گوید: مراسمی در سالروز درگذشت جلال آل احمد با عنوان نقش جلال آل احمد در فرهنگ و ادب معاصر در 19 شهریور ماه با حضور جناب آقای محمدحسین دانایی، خواهر زاده مرحوم آل احمد برگزار می شود. همچنین چند سخنران دیگر همراه با رونمایی از سه عنوان کتابی که در چند ماه گذشته در مورد آل احمد منتشر شده­اند، برگزار خواهد شد. رویداد دوم هم رونمایی از کتاب مثنوی مینویی سروده دکتر قدمعلی سرامی شاهنامه پژوه بزرگ و از استادان زبان و ادبیات فارسی است که در هفته اول مهرماه برگزارخواهد شد. شرکت در این دو رویداد برای عموم آزاد است و همه علاقمندان می توانند در آنها شرکت کنند.

عددی ها

200 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود که نیمی از آن را می توان در کتابفروشی های باغ کتاب یافت. در واقع از هر 2 عنوان کتابی که در کشور منتشر می شود، یک عنوان در باغ کتاب هست.

16 هزار عنوان کتاب ادبیات فارسی، رمان، داستان و... به عنوان پرطرفدارترین کتاب های باغ کتاب در سروستان وجود دارد.

13 هزار عنوان کتاب روان شناسی را می توان از کتابفروشی بزرگسان به عنوان دومین بخش پرطرفدار تهیه کرد.

2000 ناشر مسئولیت تأمین کتاب های سروستان را به عهده دارند.

800 تأمین کننده با کتابفروشی بزرگسالان برای تهیه کتاب های مورد نیاز قرارداد دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1670

به "بهشت کتابخوان ها اینجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشت کتابخوان ها اینجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید