حقوق مسافر در پروازهای داخلی

به گزارش بی نهایت اس ام اس، حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می نماید و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایتشان و منزلت مسافران در فرایند مسافرت های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو مصوب 1354/3/31 مجلس شورای اسلامی برای کلیه شرکت های هواپیمایی الزامی است.

حقوق مسافر در پروازهای داخلی

حقوق مسافر بطور کلی ناظر بر موارد مشروحه ذیل است:

عدم تبعیض

کلیه مسافرین بصورت یکسان از خدمات شرکت های هواپیمایی بهره مند هستند.

ممانعت از سفر

در صورتی که به رغم داشتن بلیت تأیید شده، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت های شرکت حمل نماینده اعم از بازرگانی، فنی و یا عملیاتی امتناع کند، در این صورت شرکت حمل نماینده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ جهت و کلاس پروازی است.

تبصره 1: ارائه بلیت مشابه (از لحاظ جهت و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوائی، این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

ابطال پرواز توسط شرکت حمل نماینده

اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل نماینده موظف به استرداد کامل وجه بلیت است.

تأخیرات پرواز

در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر، اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی انجام گردد. بلیط تهران استانبول | بلیط استانبول تهران

اقدامات عمومی

نماینده شرکت هواپیمائی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تأخیر پرواز اقدام می نمایند.

شرکت هواپیمائی نسبت به اطلاع رسانی ازطریق سیستم اطلاعات پرواز بصورت مستمر اقدام می نماید.

اقدامات اختصاصی

الف- تأخیر بیش از یک ساعت و تا دو ساعت: درصورت تأخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت، از مسافران پذیرائی نوع اول بعمل خواهد آمد. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است.

ب- تأخیر بیش از دو ساعت و تا 4 ساعت: انجام پذیرائی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمائی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان جهت و یا انتقال به مقصد نهائی به وسیله جهتهای جایگزین (به غیر از جهت درج شده دربلیت)، استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز

تبصره 1: در خصوص پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا فورس ماژور فرودگاه مبداء، مقصد و جهت دچار تأخیر و یا ابطال می شوند، شرکتهای هواپیمائی با رعایت مقررات پذیرائی از مسافرین صرفاً موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین هستند.

تبصره 2: در صورتی که پرواز بر اساس ساعت مندرج در بلیت مسافر حرکت (Taxi) کند و بدلایل فنی و یا عملیاتی به رمپ بازگردد، در این حال میزان تأخیر تا پرواز مجدد، از زمان بازگشت به ترمینال محاسبه خواهد شد.

تغییر جهت اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز

در صورتی که پرواز در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت)، توقف کند، شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روش های زیر منتقل کند.

الف- انتقال مسافر به مبدأ توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت گردد.

ب- در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، ...)، این انتقال ضمن فراهم کردن شرایط لازم و پرداخت هزینه های آن توسط شرکت حامل صورت می گیرد.

فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان

در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه، شرکت حمل نماینده بر اساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و یا جبران خسارت خود (وفق پیمان ورشو که عیناً در تاریخ 1364/8/19 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تأمین رضایت مسافران است.

مسافر در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) فهرست آن را به شرکت حمل نماینده ارائه کند.

در صورت تأخیر در تحویل جامه دان و بار همراه، لازم است مسافر حداکثر ظرف مدت 21 روز نسبت به اعلام مراتب به صورت کتبی (برابر فرم ذیربط) به شرکت حمل نماینده اقدام کند.

مسافرین توانخواه

به منظور تأمین تسهیلات، رفاه و ایمنی مسافر توانخواه، شرکت های حمل نماینده در چارچوب دستورالعمل های تخصصی ذیربط اقدامات لازم را در ارائه خدمات مناسب و رایگان معمول خواهند کرد.

شرایط خاص مسافران توانخواه می بایست در زمان خرید بلیت و حداکثر تا 48 ساعت قبل از پرواز به شرکت حمل نماینده اعلام گردد.

لازم است مسافر جهت آگاهی از چگونگی این خدمات با دفتر شرکت حمل نماینده تماس بگیرند.

مسافر بیمار در دوره پس از عمل جراحی و یا دوران نقاهت از قاعده مسافرین توانخواه مستثنی است و تابع مقررات حمل بیمار شرکت حمل نماینده خواهند بود.

منبع: دور و نزدیک
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 253

به "حقوق مسافر در پروازهای داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق مسافر در پروازهای داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید