خانه های طرح جهش مسکن چقدر است؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، تهران (پانا) - هنوز تعیین نیست قیمت هر متر مربع مسکن در طرح جهش مسکن رئیسی چقدر است. اما اعداد متفاوتی درباره قیمت تمام شده مسکن عنوان شده است. از متری دو میلیون و 750 هزار تومان تا متری 10 میلیون تومان.

خانه های طرح جهش مسکن چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز، دولت قول مسکن مقرون به صرفه را داده. زمین ساخت خانه در طرح جهش مسکن قرار است از طرف دولت تامین گردد و رایگان باشد. اما هزینه ساخت خانه با مردم است. یا مردم خودشان باید خانه ها را بسازند یا انبوه سازان. برای همین دولت می گوید خانه هایی که در چهار سال آینده تحویل می دهد مقرون به صرفه است. اما چقدر؟

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفته رقم دقیقی برای قیمت مسکن حمایتی برآورد نشده است. او گفته قرار نیست دولت در ساخت مسکن دخالت کند. ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها به وسیله خود متقاضیان انجام می گردد و در شهرهای بزرگ، تعاونی ها و انبوه سازان این واحدها را می سازند.

دولت گفته قیمت مسکن معین نیست. اما اسماعیل حسین زهی، نماینده مجلس پیش از این گفته بود قیمت هر متر مربع خانه در طرح جهش مسکن حدود 2 میلیون و 750 هزار تومان است. با این حساب هزینه ساخت یک مسکن 100 متری حدود 275 میلیون تومان می گردد.

اما کارشناسان مسکن و انبوه سازان می گویند ساخت خانه با چنین قیمتی ممکن نیست. چراکه حداقل هزینه ساخت مسکن در ایران بیش از این رقم است.

ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفته میانگین قیمت ساخت واحدهای مسکونی با مصالح ساختمانی با کیفیت میانه، حدود متری 10 میلیون تومان است. با این حساب قیمت یک مسکن 100متری در این طرح حدود یک میلیارد تومان می گردد.

البته او گفته حتی اگر دولت بتواند تخفیف های دولتی هم دریافت کند، بعید است که قیمت هر متر واحد مسکونی در طرح جهش مسکن کمتر از پنج میلیون تومان باشد. این حساب باید گفت قیمت یک واحد مسکونی 100 متری بین 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است.

البته ایرج رهبر گفته این قیمت مشروط به این است که ساخت واحدها مشمول زمان نگردد. چون قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن هر سه ماه یکبار تعدیل می خورد و با توجه به شرایط تورمی روز و قیمت مصالح ساختمانی، نرخ دستمزد کارگر و … به روز می گردد.

البته رقم 10 میلیون تومان برای ساخت هر متر واحد مسکونی در طرح جهش برای مصالح با کیفیت میانه است و مشروط به آنکه مشمول زمان نگردد. اما چندی پیش وزیر راه و شهرسازی گفته بود حداقل یک سال و نیم زمان می برد که اولین گروه واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن آماده تحویل گردد.

بر این اساس با توجه به افزایش تورم در ایران، احتمال اینکه قیمت خانه ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، زیاد است.

اما نکته مهم درباره این واحدها این است که قرار است اولویت خرید با دهک های اول تا سوم باشد. دولت قرار است نهایتا 350 میلیون تومان وام به خریداران این واحدها بدهد. اما با توجه به اینکه قیمت هر واحد مسکونی بیش از 350 میلیون تومان است، متقاضیان باید خودشان پس انداز و آورده اولیه ای داشته باشند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1248

به "خانه های طرح جهش مسکن چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های طرح جهش مسکن چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید