خسارت 44 هزار میلیارد تومانی پدیده مونسون در سیل های اخیر

به گزارش بی نهایت اس ام اس، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه سیلاب ناشی از پدیده مونسون 24 استان در کشور را درگیر کرد، گفت: طبق برآورده های اولیه خسارت ناشی از سیلاب اخیر در کشور بیش از 44 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

خسارت 44 هزار میلیارد تومانی پدیده مونسون در سیل های اخیر

به گزارش ایرنا، محمدحسن نامی روز آدینه پس از بازدید از منطقه ها سیل زده گزنک شهرستان آمل در نشستی که در فرمانداری آمل برگزار گردید، اضافه کرد: سیلاب های ناشی از پدیده مونسون از اول مردادماه 24 استان کشور شامل 133 شهرستان و یک هزار و 344 روستا را در بر گرفت.

وی با بیان اینکه بر اثر سیلاب اخیر، تعداد زیادی از روستا ها به طور کامل از بین رفت، گفت:در اثر سیلاب اخیر چهار هزار و 151 خانه روستایی به طور کامل تخریب و ساکنان بیش از 60 روستا در پناهگاه های موقت اسکان داده شدند.

رییس سازمان مدیریت بحران بیان نمود:علاوه بر حجم بالای خسارت در روستا های کشور، یک هزارو 141 خانه شهری نیز تخریب شدند و بیش از هفت هزار خانه احتیاج به بازسازی دارند.

نامی اضافه کرد: با توجه به اینکه خسارت قابل توجهی به اراضی و باغات کشاورزی، شالیزارها، مزارع پرورش ماهی، فعالیت های زنبورداری و زیرساخت هایی نظیر راه و ابنیه زیربنایی مثل آب، برق و گاز وارد شده است، باید خسارت ها به صورت دقیق ارزیابی و کارشناسی گردد.

وی با بیان اینکه برآورد ما از اندازه خسارت 44 هزار میلیارد تومان می باشد، اظهارکرد: تا به امروز طبق برآورد های اولیه مبلغ یک هزار میلیارد تومان اعتبار بین استان ها برای جبران خسارت سیل تقسیم شده است که به استان مازندران 90 میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه تعلق گرفت.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اندازه دقیق خسارت باید پس از جمع بندی کارشناسان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی بیان گردد، گفت: جمع بندی خسارت های ناشی از سیل اخیر هفته آینده تقدیم هیات دولت می گردد و نسبت به نحوه پرداخت آن تصمیم گیری خواهد شد.

جان باختن 82 نفر در سیلاب

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه توده مونسون دارای رفتار غیرقابل پیش بینی و چرخشی می باشد، اضافه کرد: پیش از وقوع سیلاب اطلاع رسانی بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و به عنوان مثال بیش از 7.5 میلیون پیامک هشدار به مردم استان چهار محال بختیاری ارسال شد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تنها به اطلاع رسانی به وسیله پیامک اکتفا نکرد یادآور شد: در بسیاری از شهر ها استانداران فرمانداران و مسئولان شهری از 10 روز قبل از آغاز سیلاب از منطقه ها بازدید کردند و مردم را با خواهش و حتی گا ها با اجبار از منازل خارج کردند.

نامی بیان نمود: متاسفانه با وجود تمامی هشدار ها و ممنوعیت ورود به بعضی از تفرجگاه ها و جهت ها،82 نفر از هموطنان جان خود را در این سیلاب از دست دادند که اتفاقی تلخ بوده است.

وی با بیان اینکه حتی از دست رفتن جان یک انسان نیز ناگوار و تلخ است، شرح داد: 2 ماه قبل از پدیده مانسون، سیلاب در کشور های المان و بلژیک با وجود اینکه حجم نزولات کمتر بوده است، 184 نفر کشته و یک هزار و 500نفر مفقود بر جای گذاشت و این نشان می دهد که کشور ما به خوبی توانست بحران سیل را مدیریت کند.

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: باوجود عملکرد خوب احتیاج است برای پیشگیری مدیریت بهتری انجام گردد وتمام کوشش ما این است که نواقص موجود رفع گردد.

مونسون (Monsoon) برگرفته از واژه موسم از زبان عربی به معنای فصل است (نامی برای باد های فصلی)؛ تعریف سنتی مونسون تابستانه هند به بارش ماه های ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر گفته می گردد.

دلیل اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در منطقه ها بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس های همسایه است.

ناحیه اقیانوسی حاره ای، به ویژه دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهمترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن برروی شبه قاره هند را فراهم می نماید.

سیل ناشی از پدیده مونسون در مردادماه به زیر ساخت های آب، برق، گاز، راه های اصلی و روستایی، واحد های مسکونی، اراضی کشاورزی پنج شهرستان تنکابن، نور، آمل، سوادکوه و چالوس استان مازندران خسارت زیادی زد که طبق اعلام مدیریت بحران استانداری مازندران سیلاب چهار هزار میلیارد تومان در برآورد های اولیه به این استان خسارت وارد کرد و طبق اعلام پزشکی قانونی این سیل، 11 فوتی در غرب مازندران برجای گذاشت.

منبع: فرارو
انتشار: 6 شهریور 1401 بروزرسانی: 6 شهریور 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1512

به "خسارت 44 هزار میلیارد تومانی پدیده مونسون در سیل های اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 44 هزار میلیارد تومانی پدیده مونسون در سیل های اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید