ده حقیقتی که همه باید درباره یکی از غول های متفکر قرن بیستم بدانند

به گزارش بی نهایت اس ام اس، به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، کلایو استیپلز لوئیس یکی از غول های متفکر قرن بیستم و یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان دوران خود بود. او تا سال 1954 استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه آکسفورد بود و بعد از آن موقع به عنوان رییس ادبیات قرون وسطی و رنسانس دانشگاه کمبریج انتخاب شد و این صندلی را تا زمان بازنشستگی اش حفظ کرد.

ده حقیقتی که همه باید درباره یکی از غول های متفکر قرن بیستم بدانند

گزارش شده که تنها 30 نفر در مراسم تدفین این نویسنده عظیم شرکت داشتند. مرگ او درست در روز ترور رییس جمهور جان اف کندی یعنی بیست و دوم نوامبر سال 1963 رخ داد و در نتیجه رسانه های جهان، از جمله بریتانیا، همه پر از خبر درگذشت رییس جمهور ایالات متحده شدند و این به این معنی بود که خبر مرگ لوئیس تا بعد از انجام مراسم خاک سپاری اش اعلام نشد.

لویس بیش از 30 کتاب نوشت که به او اجازه می داد با گستره عظیمی از مخاطبان ارتباط برقرار کند و آثار او امروزه هم هنوز هزاران خواننده را هر سال به خود جذب می نمایند. از محبوب ترین و متفاوت ترین آثار او می توان به Mere Christianity، Out of the Silent Planet، The Great Divorce، The Screwtape Letters و مجموعه کلاسیک شناخته شده در سطح بین المللی یعنی داستان های نارنیا اشاره نمود. تا به امروز کتاب های مجموعه نارنیا بیش از 100 میلیون نسخه فروخته اند و تبدیل به سه فیلم سینمایی عظیم شده اند.

دایانا پاولاک گایلر استاد رشته انگلیسی دانشگاه آزوسا پاسیفیک لیستی از حقایق را درباره لویس جمع آوری نموده که همه باید درباره سی اس لوئیس بدانند:

1. لوئیس در شمال ایرلند و خارج از بلفاست به جهان آمد و در تمام طول زندگی اش با اصلیت ایرلندی اش ارتباط نزدیکی داشت.

2. لوئیس خنده ای بلند و حلقه ای عظیم از دوستان داشت. او مردی صمیمی با حس شوخ طبعی گرم بود.

3. او در کالج مگدالن و آکسفورد به تدریس انگلیسی می پرداخت و برخی از بهترین کتاب هایش کتاب های نقد ادبی هستند.

4. یکی از اولین آرزوهای لوئیس تبدیل شدن به یکی از عظیمترین شاعران نسل خود بود و او در نوشتن شعرهایش کوشش بسیار می کرد و برخی از آن ها را حتی بعد از اینکه به چاپ رسیدند، بازنویسی می کرد.

5. بیشتر چیزهایی که لوئیس می نوشت در پاسخ به درخواست یک شخص یا عمل به پیشنهاد یا تشویق فردی دیگر بود.

6. لوئیس عمیقا به مردم اهمیت می داد. او بخش عظیمی از درآمد خود را به مردم نیازمند اعطا می کرد و صدها نامه دست نویس در پاسخ به تمام کسانی که با او ارتباط برقرار می کردند، نوشت. او این کار را تا تنها چند روز پیش از مرگ خود و زمانی که بسیار مریض بود نیز انجام داد.

7. لوئیس محققی عظیم بود. کتاب های آکادمیک او هنوز هم جزو خواندنی های ضروری در آکسفورد و کمبریج هستند. این دسته کتاب های او سخت و شامل بحث های پیچیده و بخش هایی ترجمه نشده از زبان های یونانی، لاتین، انگلیسی قدیمی، اسکاندیناویایی و غیره می شوند.

8. لوئیس ارتباط مردمی نیز داشت. طی جنگ جهانی دوم بی بی سی از او درخواست کرد تا در چندین برنامه رادیویی شرکت کند تا برای تمام مردم بریتانیا شرح دهد که مسیحیت چیست (که این ها بعدا تبدیل به کتاب محبوبش Mere Christianity شدند). او کتاب های فانتزی بچه ها نوشت که هنوز هم توسط پیر و جوان خوانده می شوند و پر از شخصیت هایی هستند که نشانگر دید وسیع لوئیس درباره مردم عادی است.

9. او به عنوان یک معلم هم به شدت محبوب شاگردانش بود. سخنرانی های او در آکسفورد درباره ادبیات قرون وسطی چنان بودند که در سالن تنها جای ایستادن وجود داشت و دانشجویان حتی روی پنجره ها هم می نشستند. اما برخی از استادها از محبوبیت او نفرت داشتند؛ به طور مثال استادان الهیات از اینکه لوئیس وارد حوزه آکادمیک آن ها می شد - آن هم با موفقیت بیشتر - خشنود نبودند. دیدگاه های ارتدوکس مسیحی او هم دوستان زیادی را برایش به ارمغان نیاورد. به همین دلایل بود که لوئیس هیچ وقت یک مقام رسمی آکادمیک در آکسفورد به دست نیاورد، اما این اتفاق بالاخره در کمبریج افتاد.

10. لوئیس خودش را به عنوان یک دایناسور توصیف می کرد. او در رشته فلسفه باستانی تعلیم دیده بود و جهت حرفه ای شغلی خود را در مطالعات قرون وسطی و رنسانس دنبال کرد. او نحوه تفکر کلاسیک را از تمامی جهات برتر از تفکر مدرن می دانست و از هر فرصتی که می توانست برای نشان دادن این مهم استفاده می کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 385

به "ده حقیقتی که همه باید درباره یکی از غول های متفکر قرن بیستم بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده حقیقتی که همه باید درباره یکی از غول های متفکر قرن بیستم بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید