راهنمای گردشگری در شهرهای سمنان

به گزارش بی نهایت اس ام اس، جاذبه های گردشگری سمنان

سمنان یکی از استان های عظیم ایران است که در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر واقع شده است. این شهر در جهت تهران به خراسان واقع است و جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. استان سمنان از 8 شهرستان تشکیل شده که هر کدام جاذبه های مختلفی دارند و برای گردشگری گزینه ای عالی محسوب می شوند. طبیعت بکر و دست نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستانهای این استان نیز جالب توجه است، به طوریکه با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزاد و مهدیشهر می توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی کمتر از 20 کیلومتر داشت. ما در این مطلب از مجله گردشگری قصد داریم تا درباره جاذبه های گردشگری سمنان به تفکیک شهرستان های این استان صحبت کنیم؛ در ادامه همراه با ما باشید تا سفری به استان سمنان و جاذبه هایی که در آن وجود دارد آشنا شوید.

راهنمای گردشگری در شهرهای سمنان

جاذبه های گردشگری سمنان

دروازه ارگ سمنان: دروازه ارگ با 7 متر ارتفاع یکی از مهمترین و معروف ترین بناهای تاریخی سمنان است که قدمت آن به زمان قاجار برمی گردد و تزئینات آن در حدی ست که حتما هنگام گذر از کنارش، نظرتان را جلب خواهد نمود.

آدرس: سمنان، شهر سمنان، میدان ارگ

مسجد جامع سمنان: یکی از بناهای تاریخی و کهنی که در شهر سمنان می توانید با آن روبرو شوید، مسجد جامع سمنان است. بسیاری براین عقیده اند مسجد جامع سمنان در قرن نخست هجری و بر روی خرابه های آتشکده بنا شده است.

آدرس: سمنان، سمنان، خیابان امام

منار سلجوقی مسجد جامع: یکی از زیباترین مناره های تاریخی که از دوره سلجوقی باقی مانده در گوشه شمال شرقی مسجد جامع سمنان است و در کنار شبستان شرقی واقع شده است و به منار مسجد جامع نیز معروف است.

آدرس: سمنان، خیابان امام، مسجد جامع سمنان

مسجد امام سمنان (مسجد شاه یا سلطانی): یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های تاریخی سمنان مسجد امام است. این مسجد از لحاظ معماری در زمره مسجدهای چهارایوانی است.

آدرس: سمنان، مرکز شهر، ضلع جنوبی خیابان امام، روبه روی میدان تیر انداز

گرمابه پهنه سمنان: گرمابه پهنه سمنان مربوط به دوره صفوی و دوره قاجاریه می باشد که به نام های حمام حضرت یا حمام پهنه هم نیز معروف است. این حمام از بناهای قرن نهم هجری قمری است که در سال 1367 و پس از انجام عملیات بازسازی، به صورت موزه تغییر کاربری داده است.

آدرس: سمنان، سمنان، مجاور مسجد جامع

دیگر جاذبه های این شهر

  • بازار سمنان
  • بازار شیخ علاءالدوله
  • آرامگاه پیر نجم الدین

جاذبه های گردشگری شاهرود

روستای مُجِن: دیگر شهر استان سمنان شاهرود است که جز جاذبه های گردشگری سمنان محسوب می شوند. روستای مجن در شهر شاهرود واقع شده است و عنوان ماسوله کویری ایران را توانسته از آن خود کند. این روستا در 35 کیلومتری شمال غرب شاهرود واقع شده است.

چشمه هفت رنگ مُجِن: یکی از چشمه های نادر و کم نظیری ایران که در فاصله 25 کیلومتری شمال شهر شاهرود واقع شده است چشمه هفت رنگ مجن است. این چشمه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

پارک ملی خارتوران: پارکی در شهر شاهرود وجود دارد که به آفریقای ایران معروف است و نام آن خارتوران است. این پارک طبیعت بکر و منظرهای زیبایی را در خود جای داده است. جالب است بدانید که این پارک لقب دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود به یدک می کشد.

کویر رضا آباد: روستایی به نام رضا آباد در شاهرود وجود دارد که در واقع یک روستای کویری است. تپه های ماسه ای این کویر دارای تپه های رسی بلند است و طرف دیگر دارای دشت برهوت و تپه های ماسه ای است.

روستای قلعه بالا: در همجواری پارک ملی خارتوران روستایی به نام قلعه بالا وجود دارد که از آن به عنوان نگین سبز توران یاد می گردد. معماری این روستا نیز مانند روستای مجن به صورت پلکانی ساخته شده و نظر هر تازه واردی را به خود جلب می نماید.

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش: دشت شقایق از دیگر نقاط زیبا و دیدنی شهر شاهرود است که پیشنهاد می گردد در ماه شهریور برای بازدید از گل های آفتابگردان بروید.

دیگر جاذبه های شاهرود

  • آبشار نکارمن
  • بازار تاریخی شاهرود
  • آبشار و قندیل های یخی آوستا
  • مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت

جاذبه های گردشگری گرمسار

کوه اژدها: کوه هایی در شهرستان گرمسار وجود دارد که با چین خوردگی های عجیب و زمین شناسی که دارد توانسته سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب کند. این کوه نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و درهم تنیده اند که یک ساختار خاص را پدید آورده اند.

آدرس: سمنان، گرمسار

کویر ریگ جن: یکی از کویرهای پر رمز و راز ایران کویر ریگ جن است. پیشنهاد می کنیم اگر خواستید به سمت این کویر بروید همراه خودتان یک افراد حرفه ای را ببرید.

آدرس: کویر مرکزی ایران، جنوب غربی دشت کویر، مرز استان های سمنان و اصفهان

مجموعه سیاهکوه: در دامنه شمالی ارتفاعات سیاه کوه در جنوب گرمسار مجموعه ای به نام سیاهکوه وجود دارد که در راستا باستانی اصفهان، کاشان، خوار و خراسان واقع شده است. مجموعه این بناها تحت عنوان قصرهای عین الرشید، شاه عباس و حرم سرا بوده و نمایانگر اقتدار و عظمت گذشته و شکوه معماری ایران قدیم است.

دشت گرمسار: یکی از مناطق کویری و صحرایی که در شهرستان گرمسار واقع شده است، دشت گرمسار است که طول شرق به غرب آن حدودا 48 کیلومتر است.

روستای قالیباف: یکی از جاذبه های در سفر به گرمسار پیشنهاد می کنیم که از آن دیدن کنید، روستای قالیباف است. این روستا در شهری کویری واقع شده است و آب و هوای بسیار خوبی هم دارد. روستای قالیباف در 34 کیلومتری آرادان و در نزدیکی منطقه شکار ممنوع خنار واقع شده است.

آدرس: سمنان، 34 کیلومتری روستای آرادان، روستای قالیباف

معادن نمک: شهرستان گرمسار دارای تونلی نمکی است که به بزرگترین معدن و تونل نمک در منطقه خاورمیانه معروف است. در حال حاضر 40 تونل نمک را در خود جای داده است و سهم عمده ای از استخراج نمک در کشورمان، در این منطقه صورت می گیرد.

بنه کوه: بنا به قرار گفتن بنه کوه بر سر راه باستانی گرمسار به مازندران این منطقه از نظر تاریخی و نظامی دارای اهمیت ویژه ای می باشد. قلعه باستانی استوناوند، ریگ تپه و قلعه گبری از جاذبه های این منطقه است.

دو جاذبه دیگر در شهر شاهرود که در صورت تمایل می توانید از آن ها هم بازدید کنید، عبارتند از:

  • جاده سنگفرش
  • کارخانه پنبه

جاذبه های گردشگری دامغان

گنبد زنگوله: ساخت گنبد زنگوله که یکی از جاذبه های گردشگری سمنان در دامغان محسوب می گردد به دوره ایلخانان می رسد. بعضی دیگر معتقد هستند، این جا آرامگاه منوچهری دامغانی شاعر مسمط گوی ایرانی است.

مسجد جامع دامغان: مسجد جامع دامغان، مسجدی تاریخی است که در شمال شرقی شهر دامغان احداث شده است. این مسجد در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 هجری شمسی با شماره ثبت 81 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

برج طغرل: برجی به نام طغرل که یکی از آن را در شهر ری تهران هم داریم. این برج با نام برج معصوم زاده نیز شناخته می گردد. گنبد اصلی آن فرو ریخته است و بر پایه نوشته های سنگ نبشته آن به خط کوفی تاریخ این برج به سال 490 قمری و در دوره سلجوقیان است.

برج چهل دختران دامغان: یکی از معروف ترین بناهای تاریخی شهر دامغان که در لیست جاذبه های گردشگری سمنان قرار می گرد، برج چهال ختران است. تاریخ ساخت این بنا به سال 446 هجری قمری و 1054 بعد از میلاد مسیح باز می گردد.

غار شیربند: از دیگر جاذبه های گردشگری سمنان که در دامغان واقع شده است، غار شیربند است که زمین شناسان قدمت سنگ های آن را به حدود 136 تا 900 میلیون سال پیش تخمین زده اند. این غار تقریبا 900 کیلومتر طول دارد و هوای داخل آن کاملا خنک و مرطوب است.

آرامگاه پیر علمدار: آرامگاه متعلق به محمد بن ابراهیم پدر ابو حرب بختیار ملقب به پیر علمدار، حاکم ایالت قومس به سلطنت محمد غزنوی می باشد و در داخل آن کتیبه ای به خط کوفی نیز وجود دارد.

دریاچه نمک: در جنوب شهر دامغان دریاچه نمکی وجود دارد که در نزدیکی روستای حسن آباد قرار گرفته است. در طول راستای که برای رسیدن به این دریاچه می گذرانید قلعه ها و یخچال های گلی بسیاری را هم خواهید دید.

تپه های مریخی: در جنوب شهر دامغان تپه هایی مریخی وجود دارند که فضانوردان روسی و اروکراینی آن را شبیه به نقاطی در کره مریخ دانسته اند. در سفرتان به دامغان پیشنهاد می کنیم که این تپه ها را نباید فراموش کنید چرا که یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری سمنان محسوب می شوند.

چشمه انگورستانی: در شمالی ترین قسمت دره های سرسبز تویه دروار چشمه ای به نام انگورستان واقع شده است. آب این چشمه به دلیل اینکه از کوه ها سرچشمه می گیرد، بسیار گوارا و قابل شرب است.

دیگر جاذبه های گردشگری دامغان

  • چشمه علی
  • کویر حاج علی قلی
  • سد شاهچراغی
  • بازار دامغان
  • کاروانسرای سپه سالار امیریه
  • محوطه تاریخی تپه حصار
  • مسجد تاریخانه
منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 363

به "راهنمای گردشگری در شهرهای سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گردشگری در شهرهای سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید