روسیه از پیمان آسمان های باز خارج می گردد

به گزارش بی نهایت اس ام اس، وزارت خارجه روسیه امروز (آدینه) در بیانیه ای خاطرنشان کرد که خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز آن را تحت الشعاع قرار داده و از این رو قصد خروج از این پیمان را دارد.

روسیه از پیمان آسمان های باز خارج می گردد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

دولت دونالد ترامپ در تاریخ 22 نوامبر 2020 در بیانیه ای از خروج رسمی آمریکا از پیمان آسمان های باز اطلاع داد، اما روسیه اعلام نمود که در این پیمان که 34 کشور عضو آن هستند، باقی می ماند.

به نوشته اسپوتنیک وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که خروج آمریکا از این پیمان به دلایل واهی اجرا شده و توازن منافع کشورهای عضو در پیمان را بر هم زده و کارایی آن را به شدت مختل نموده است و دیگر نمی توان از این پیمان به عنوان ساز و کاری برای توسعه امنیت و اعتماد میان اعضاء بهره برد.

مسکو همچنین گفت که در راستای نجات پیمان فوق از فروپاشی و عدم کارایی، پیشنهادات مبنایی به اعضای همپیمان آمریکا داده، اما با بی توجه این اعضاء روبرو شده است.

وزارت خارجه روسیه اضافه نمود: بنابراین در نبود هیچ گونه پیشرفتی برای از میان بردن موانع پیش روی پیمان، وزارت خارجه اعلام می نماید که اقدامات داخلی در راستای خروج روسیه از پیمان آسمان های باز را شروع نموده و پس از تکمیل این اقدامات، به طور رسمی خروج از آن را اطلاع رسانی خواهد نمود.

معاهده آسمان های باز به کشورهای عضو اجازه می دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده نمایند. این معاهده بین 34 کشور دنیا منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضانماینده در مورد تحرکات و فعالیت های نظامی احتمالاً نگران نماینده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده ای که در سال 1992 امضا شد و از اول ژانویه 2002 اجرایی شد.

جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته فکری خواند و گفته بود، این اقدام تنش ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می دهد.

فارس

منبع: گردشبان
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 818

به "روسیه از پیمان آسمان های باز خارج می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه از پیمان آسمان های باز خارج می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید