زانتیا آنالیز شد ، این گوی و این هندلینگ!

به گزارش بی نهایت اس ام اس، زانتیا به وسیله خبرنگاران آنالیز شد. این خودرو همچنان رکورد دار آزمایش هندلینگ در جهان است. اما این خودرو هندلینگ فوق العاده و سواری عالی اش را مدیون چیست؟

زانتیا آنالیز شد ، این گوی و این هندلینگ!
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: سیتروئن زانتیا بررشی شد. این خودرو پس از گذشت 31 سال از عمرش، همچنان رکورد دار تست گوزن (پایداری) با سرعت 85 کیلومتر بر ساعت در جهان است!

جالب است بدانید رکورد بعدی متعلق به مک لارن 675 مدل 2017 با سرعت 83 کیلومتر است. سیستم تعلیق شگفت انگیز و انحصاری هیدروپنوماتیک این خودرو باعث می گردد تا خودرو یک سواری بسیار نرم در کنار پایداری مثال زدنی داشته باشد.

اما شتاب خودرو چگونه است و سیستم تعلیق عجیب و منحصر به فرد این خودرو چگونه عمل می نماید؟

شتاب دور از انتظار!

سیتروئن زانتیا از پیشرانه دو لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی کد XU10 استفاده می نماید یعنی همان سری موتوری که ما با کد XU7 آن آشنا هستیم. هر چقدر پیشرانه های XU7 با واشر زدن های مداوم مالکانش را رنجاند، موتور XU10 عملکرد و دوام عالی دارد.

این پیشرانه قادر است 135 اسب بخار قدرت و 187 نیوتون متر گشتاور فراوری کند. جالب است بدانید گیربکس خودرو نیز از همان سری پنج دنده دستی BE پژو با تغییر در ضرایب دنده ها است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

هر چند توان فراوریی این پیشرانه در این روزها اصلا زیاد به نظر نمی رسد اما هماهنگی موتور و گیربکس و برنامه نویسی ECU آن قدر عالی است که شما را شگفت زده می نماید! در برنامه نویسی ECU بوش این خودرو هیچ خبری از تاخیر و نا هماهنگی نیست و همه تنظیمات در بالاترین حالت ممکن قرار دارند.

دنده یک به نرمی و بدون صدا و در یک مسیر کاملا تعیین در جای خود قرار می گیرد و با اندکی فشردن پدال گاز، کله خودرو بلند می گردد و یک شتاب گیری عالی شروع می گردد. صدای پیشرانه نیز بسیار زیبا و بَم است. نکته جالب اینجاست که با عایق بندی خوب کابین، در کنار تعلیق فوق العاده و کشش موتور اصلا متوجه نشدیم که در دنده سه به سرعت 130 کیلومتر رسیدیم و خودرو هنوز هم با کات آف فاصله داشت! ضمناً وزن این خودرو 1400 کیلوگرم است که سنگین محسوب می گردد اما شما اصلا چنین موردی را حس نمی کنید.

اله هندلینگ!

ورود به یک پیچ بسیار تند در سرعت 80 کیلومتر با زانتیا کاری عادی است! سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک این خودرو باعث می گردد تا تعادل خودرو چنان حفظ گردد که در پیچ ها احتیاجی به ترمز زدن نداشته باشید. تعیلق این خودرو در هر شرایطی هر چهار چرخ اتومبیل را در یک ارتفاع استاندارد حفظ می نماید تا آب در دلتان تکان نخورد.

اما در کنار این چسبندگی عالی، سواری زانتیا نیز بسیار نرم است. گویی چرخ های خودرو با زمین تماسی ندارند و شما همیشه در حال حرکت روی یک لایه هوا هستید.

در خصوص شتاب گیری و هندلینگ زانتیا در یک کلام باید گفت که این تعیینات برای یک خودرو شهری بیش از حد خوب است و این خودرو کاملا عملیاتی است! چنان که اگر به سینمای فرانسه علاقه مند باشید در فیلم های مختلف دیدید که این خودرو هم به فرار خلافکاران و هم به دستگیری مجرمین به وسیله پلیس یاری شایانی می نماید.

اما سیستم تعلیق زانتیا چگونه عمل می نماید و چرا انقدر گران است؟

گوی جادو!

تمام نرمی و سیستم تعلیق مثال زدنی زانتیا، به وسیله شش عدد گوی فلزی کنترل می گردد. در هر گوی یک لایه گاز نیتروژن یک دیافراگم لاستیکی و مقداری روغن واقع شده است. این گوی ها به وسیله لوله کشی با مخزنی به نام LHM در تعامل هستند. در زانتیا چیزی به نام لول فنر وجود ندارد و هنگامی که چرخ خودرو به ناهمواری می رسد، یاری ماشین به وسیله روغن (LHM) این ضربه را به گوی آن چرخ منتقل می نماید. این ضربه در نهایت با فشردن دیافراگم به قسمت انتهایی گوی که گاز نیتروژن دارد بر خورد می نماید و خنثی می گردد. در نتیجه شما کمترین مقدار ممکن ناهمواری را حس می کنید.

یاری فنرهای معمولی نیز به وسیله روغن کار می نمایند اما روغن در آن ها محبوس است و قابلیت تغییر حجم را ندارد. اما روغن در یاری های زانتیا، قابلیت پر و خالی شدن دارند و از این طریق می توانند ارتفاع را نیز تنظیم نمایند.

اما هزینه نگهداری و تعمیر این گوی ها نیز بسیار بالا است. هر گوی اورجینال این خودرو حدود هشت میلیون تومان قیمت دارد و در مجموع شش گوی وجود دارد. اما این گوی ها کمیاب هستند و مالکان معمولا از گوی های طرح اصلی استفاده می نمایند که هر کدام حدود دو میلیون تومان قیمت دارند اما باید سالانه عوض شوند! از طرف دیگر نیز روغن LHM این خودروی لیتری 500 هزار تومان قیمت دارد و هر بار هم چهار لیتر احتیاج است. باید به این موارد هزینه استهلاک بالای جلوبندی به دلیل تحت فشار بودن دائمی، تعمیر یاری، نشتی معمول روغن و… را هم اضافه کنید. در نتیجه می بینید که آن تعلیق نرم و هندلینگ عالی پر هزینه است.

البته باید بدانید که موتور و گیربکس این خودرو بسیار با دوام است و شاید کمترین نگرانی مالک، همین موضوع است.

تنظیم ارتفاع

همان طور که قبلا از نظرتان گذشت، یاری های زانتیا با تغییر مقدار روغن قادر به تنظیم ارتفاع هستند. ارتفاع این خودرو در سه حالت پایین، نرمال و بالا قابل تنظیم است. این خودرو همیشه باید در ارتفاع نرمال حرکت کند. تنها در موارد خاص مثلا برای تعویض تایر، جَک زدن یا عبور از منطقه ها صعب العبور (با سرعت زیر 20 کیلومتر) باید در بالاترین ارتفاع قرار بگیرد.

این خودرو در هنگام اعمال وزن مثلا سوارشدن یک مسافر ارتفاع را تغییر می دهد تا مجددا در همان ارتفاع قبلی قرار بگیرد. در نتیجه شما هر چقدر هم به زانتیا وزن اعمال کنید، یاری ها آن به ارتفاع نرمال باز می گردانند.

ترمزهای خطرناک!

زانتیا ترمزهای خوب و تیزی دارد و جالب این است که فضای زیر پدال ترمز کاملا پُر است و با کوچکترین فشار درگیر می شوند. اما امان از روزی که ترمزها خالی نمایند.

ماجرا این است که در زانتیا مخزنی به نام LHM وجود دارد که روغن هیدرولیک فرمان، یاری ها و ترمز را تامین می نماید. اگر این منبع دچار نشتی گردد شما همزمان هیدرولیک فرمان، تعلیق نرم و ترمز را از دست می دهید!

از طرف دیگر اگر تسمه دینام خودرو نیز پاره گردد شما دینام، هیدرولیک و باز هم ترمز را از دست خواهید داد. در نتیجه ترمزهای زانتیا پتانسیل بسیار بالایی برای خارج شدن از ماتریکس دارند.

کابین و امکانات

یک نکته عجیب دیگر راجع به زانتیا فاصله محوری آن است. این مقدار 2741 میلی متر است و تقریبا با ماکسیما برابر است! این موضوع نشان می دهد که زانتیا خودروی بزرگی است و تنها فست بک بودن آن این مقدار را مخفی می نماید.

کیفیت مواد پلاستیکی کابین این خودرو نیز مناسب و با دوام است آن طور که خودروی تحت آنالیز با کارکرد حدود 240 هزار کیلومتر، کیفیت خود را تقریبا حفظ نموده بود. صندلی های این خودرو نیز در جلو و عقب، راحت و مبله هستند.

فضای کابین خودرو نیز چه برای راننده و چه سرنشینان عقب واقعا عالی و جادار است. این خودرو از نظر فضای پا و کیفیت سواری یکی از برترین گزینه ها برای سفرهای طولانی است.

زانتیا آپشن خاصی ندارد و تنظیم ارتفاع، چراغ روی پدال ها و کروز کنترل تنها آپشن های چشمگیر این خودرو هستند.

سیتروئن زانتیا بخریم یا نه؟

زانتیا با وجود گذر زیاد از عمرش هنوز هم در بعضی از آیتم ها حریفی ندارد! اما موضوع اینجاست که اگر قصد خرید آن را دارید باید در پی یک نمونه سالم باشید. این خودرو به دلیل شتاب و قابلیت های خوب معمولا تحت فشار بوده و آمار تصادف بالایی هم دارد. در نتیجه یافتن یک نمونه سالم آن کار محالی نیست اما سخت است.

از طرف دیگر این خودرو در بخش تعلیق و الکترونیک پیچیده است و باید بیش از حد معمول سایر خودروها به تعمیرگاه مراجعه کند و هزینه نگهداری اش هم بالا است. در نتیجه اگر هنوز هم اصرار دارید زانتیا خریداری کنید باید پس از صرف زمان و حوصله زیاد و یافتن یک نمونه سالم، بخشی از عایدی و زمان ماهیانه خود را صرف این خودرو کنید و آن را مانند عضوی از خانواده خود بدانید!

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 19 دی 1402 بروزرسانی: 19 دی 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1690

به "زانتیا آنالیز شد ، این گوی و این هندلینگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زانتیا آنالیز شد ، این گوی و این هندلینگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید