سیاه چاله ها و اژدهایان (قسمت سیزدهم): میمیک ها

به گزارش بی نهایت اس ام اس، گاهی اوقات یک صندوق صرفاً یک صندوق است، ولی مطمئن نباشید.

سومین قانون بقا در سیاه چاله، ایکس عارف (X the Mystic)

فرض کنید در حال بیرون کشیدن دشنه خود از جسد گابلینی هستید که در شبکه غارهای زیرزمینی ای که وارد آن شده بودید زندگی می کرد. در گوشه غار چشم تان به صندوقی چوبی می خورد. پیش فرضتان این است که در صندوق کلکسیون گنج های گابلین جمع شده است. به سمت آن می روید تا بازش کنید.

سیاه چاله ها و اژدهایان (قسمت سیزدهم): میمیک ها

وقتی در آن را باز می کنید، متوجه برجستگی های سختی می شوید که قسمت داخلی در صندوق را پوشانده اند. ناگهان می بینید که صندوق خودش را خود به خود باز می نماید و یک ردیف دندان و زبانی بسیار بزرگ را به عرصه نمایش می گذارد: از گنج هم خبری نیست.

پیش از این که بتوانید واکنشی نشان دهید، این صندوق زبانش را به شکلی شلاق وار به سمت تان پرتاب می نماید و شما را می گیرد. صندوق شما را به سمت ردیف دندان های تیزش می کشاند. شما سعی می کنید خود را آزاد کنید، ولی بی فایده است.

موجودی که شما را اسیر نموده، یک میمیک یا مقلد (Mimic) است. میمیک ها جزو نمادین ترین، منحصربفردترین و مشمئزنماینده ترین هیولاها در دنیای سیاه چاله ها و اژدهایان هستند. ایده هیولایی که خود را جای یک شیء معمولی جا می زند، از دنیای دی انددی فراتر رفته و در بازی های ویدئویی زیادی مشاهده شده است: از سری دراگون کوئست (Dragon Quest) گرفته تا دارک سولز (Dark Souls) و پری (Prey).

در این مقاله اختصاصاً به میمیک های دنیای دی انددی و یک سری از دگرگونی ّهای جالب توجه اش نگاه خواهیم کرد.

تاریخچه انتشار میمیک ها

میمیک برای نخستین بار در فرهنگ هیولاشناسی (Monster Manual) برای ویرایش نخست ای دی انددی در سال 1977 معرفی گردید. میمیک ها این گونه توصیف شدند: موجوداتی زیرزمینی که می توانند به شکلی بی نقص خود را به شکل چوب یا سنگ دربیاورند و عموماً به شکل تراش کاری سنگی، در، صندوقچه یا آیتم ّهای مشابه دیده می شوند.

بعلاوه در فرهنگ اشاره شد که میمیک ها دو نوع هستند: 1. میمیکی وحشی که به هر چیزی که اطرافش باشد حمله می نماید. 2. میمیکی که هوش بیشتری دارد، اگر به او غذا تعارف کنید رفتار محبت آمیز ای نشان می دهد و حتی قادر به سخن گفتن به زبان مشترک یا زبان خاص میمیک هاست.

میمیک ها دوباره در جلد دوم چکیده نامه هیولاها (Monstrous Compendium) برای ویرایش دوم ای دی انددی بازگشتند. بعد از آن دوباره در نخستین فرهنگ هیولاشناسی برای ویرایش 3 و 3.5 دی انددی بازگشتند.

در کمال تعجب، در ویرایش چهارم دی انددی، میمیک ها تازه در ویرایش سوم فرهنگ هیولاشناسی معرفی گردیدند، ولی در ویرایش پنجم دی انددی دوباره در فرهنگ هیولاشناسی معمول پدیدار شدند.

در طی مکمل های مختلف منتشرشده در طول سال ها، انواع متفاوتی از میمیک ها پدیدار شدند. در شماره 75 مجله اژدها (Dragon)، مقاله ای با عنوان اکولوژی میمیک (The Ecology of the Mimic) منتشر شد که یکی از منابع این مقاله است.

ویژگی میمیک ها

تصویری که از میمیک ها در فکر مردم ثبت شده، یک صندوق زنده است، ولی این شکل طبیعی شان نیست. بدن یک میمیک به طور طبیعی خاکستری است و پوست خارجی صاف و بسیار سختی دارد که باعث می گردد در نگاه اول شبیه به سنگ به نظر برسد. بدن میمیک حاوی تعدادی اندام عضلانی است که از مایعی قهوه ای پر شده اند. وقتی عضلات منقبض شوند، این مایع با شتاب وارد مویرگ هایی که زیر سطح پوست شان واقع شده است می گردد و به جای ظاهری سنگ مانند، به آن ها ظاهری چوبی می بخشد.

بدن میمیک ها بی شکل است، برای همین می توانند خود را به اشکال مختلفی دربیاورند. بنابراین میمیک ها هم می توانند شکل خود را عوض نمایند، هم رنگ پوست خود را تغییر دهند. این دو قابلیت در کنار هم به آن ها اجازه می دهد خود را به شکل هر شیئی که از جنس چوب یا سنگ باشد دربیاورند. میمیک روی پوست خود یک سری نقاط حساس دارد که از راه آن ها اثرات محیطی چون حرارت، نور و لرزش را دریافت می نماید.

نور خورشید فشار زیادی به حس گرهای میمیک ها وارد می نماید، برای همین آن ها در محیط های زیرزمینی و به طور کلی محیط هایی که دائماً تاریک باشند سکنی می گزینند. گاهی حکایت هایی درباره میمیک هایی تعریف می گردد که شب ها روی زمین کمین می نمایند و به قربانیان شبیخون می زنند. مثلاً یک میمیک دو سال خودش را وسط یک میدان شلوغ جای یک مجسمه جای زد تا شب ها بتواند از افراد بی خانمان تغذیه کند.

میمیک از راه اندام شبه پایی حرکت می نماید که از خود مایعی چسب مانند ساطع می نماید. میمیک می تواند هر موقع که خواست، خود را از چسب جدا کند. این سیستم حرکتی به میمیک اجازه می دهد روی دیوارها و سقف ها هم به راحتی کف زمین حرکت کند و در صورت احتیاج، خود را جای دیوارهای سنگی یا طاق های بلند جا بزند.

راه زنده ماندن میمیک این است که در جستجوی منابع غذایی دائماً در حال حرکت باشد، بدن خود را به شکل های مختلفی تغییر دهد که با محیط اطراف تناسب داشته باشد و به قربانی از همه جا بی خبر حمله کند.

میمیک ها از ماده چسبناکی که برای راه رفتن استفاده می نمایند، برای به دام انداختن قربانی هایشان نیز استفاده می نمایند. این ماده آنقدر قوی است که فقط قدرتمندترین افراد می توانند خود را از آن خلاص نمایند.

پس از این که میمیک قربانی خود را به دام بیندازد، یا با گاز گرفتن او با دندان های وحشتناکش کارش را می سازد، یا با اندام شبه پایش آنقدر به او ضربه می زند تا از پا بیفتد. میمیکی باهوش و شکیبا، در صورت داشتن زمان کافی، به راحتی می تواند گروهی از موجودات انسان و شبه انسان، هیولا و حیوان را نابود کند. میمیک ها عموماً در سیاه چاله ها و برج جادوگران قرار داده می شوند تا کلک متجاوزان را بنمایند.

یک میمیک معمولی ممکن است شکل های مختلفی به خود بگیرد:

  • صندوق گنج
  • در چوبی
  • اثر هنری ای که به دیوار آویزان شده است
  • مجسمه
  • دستشویی کوچک در فضای باز

انواع مختلف میمیک ها

وقتی پای انواع مختلف میمیک ها و بعلاوه موجودات مشابهی که می توانند شکل خود را تغییر دهند در میان است، اوضاع کمی پیچیده می گردد.

یکی از دگرگونی های رایج میمیک فلزی (Metal Mimic) است که می تواند علاوه بر چوب و سنگ، خود را به شکل فلز هم دربیاورد. آن ّها می توانند اندام شبه پای خود را شبیه به اسلحه های کمیاب دربیاورند تا ماجراجویان را گول بزنند.

میمیک فضایی (Space Mimic)، که در زمینه اسپل جمر (Spelljammer) حضور دارد، یا به شکل حجم بزرگی از سیاهی جوهرمانند درمی آید که لابلایش نورهای چشمک زن که نماینده فضا در دوردست هستند، دیده می شوند، یا به شکل خرابه سفینه های فضایی.

بعضی از میمیک ها از حالت عادی بسیار بزرگ تر می شوند. این میمیک ها با نام شکارچی های خانه (House Hunters) یا میمیک های غول پیکر (Greater Mimic) شناخته می شوند و می توانند بدن خود را طوری تغییر دهند که به شکل یک اتاق بزرگ یا ساختمان کوچکی دربیاید که پر از تزئینات و اسباب اثاثیه است. بنابراین این امکان وجود دارد اتاقی داخل یک سیاه چاله صرفاً تله ای مخفی باشد. اگر ماجراجویی از همه جا بی خبر وارد آن گردد، میمیک غول پیکر بدن خود را به سمت داخل جمع می نماید تا قربانیان را بکشد.

بعضی از میمیک های غول پیکر حتی به قابلیت ساختن موجودات مصنوعی داخل بدن خودشان مجهز هستند که می توانند به واسطه دهان آن ها سخن بگویند.

گفته می گردد که میمیک هویت سارق (Impersonator Mimic) نیز وجود دارد. این میمیک ها می توانند با قورت دادن یک شخص، خاطرات و زبان او را به خود جذب نمایند و خود را به شکل او دربیاورند.

هیولاهای دیگری که شبیه اشیاء عادی هستند

از موجودات مشابه دیگری که در ظاهر شیئی بی آزار هستند، ولی ممکن است خطر زیادی به همراه داشته باشند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زره متحرک (Animated Armor)
  • شمشیر پرنده (Flying Sword)
  • قالیچه خفه نماینده (Rug of Smothering)
  • روپر (Roper)
  • شنل تیره (Dark Mantle)
  • گارگویل (Gargoyle)
  • سوسک سرگین غلتان انباشت نماینده (Hoard Scarab)
  • خورجین های بلعنده (Bags of Devouring)

زره متحرک، شمشیر پرنده و قالیچه خفه نماینده آیتم هایی عادی هستند که از راه جادو به حرکت درآمده اند و اگر بی حرکت بمانند، هیچ فرقی با زره، شمشیر و قالیچه معمولی نخواهند داشت. به همین دلیل به راحتی می توانند به دشمن شبیخون بزنند.

روپرها و شنل های تیره موجودات زیرزمینی ای هستند که در حال بی حرکت بودن، با استالاگمیت و استالاکتیت یا انواع دیگر سنگ مو نمی زنند. شنل های تیره خود را به سقف غارها می چسبنانند تا این که یک قربانی از زیر آن ها رد گردد. به محض وقوع این اتفاق، آن ها خود را روی قربانی می اندازند و او را له و خفه می نمایند.

روپرها با استفاده از پیچک هایی که به بدنشان وصل است، قربانی ها را به سمت آرواره های بزرگ خود می کشانند.

گارگویل ها، همان طور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، مجسمه هایی شیطانی هستند که عموماً در ویرانه های قدیمی زندگی می نمایند یا وظیفه محافظت از یک سیاه چاله یا برج یک جادوگر را بر عهده دارند و دشمنان خود را با سرعت زیاد گاز می گیرند و به طرف شان پنجه می اندازند.

سوسک سرگین غلتان انباشت نماینده سوسک هایی ریز هستند که پوسته ای درخشان و فلزی دارند و تا نصفه زیر شن می فرایند و بخشی از قسمت پشتی بدنشان را در معرض دید قرار می دهند. این قسمت از پوسته یشان که نیمه مدفون است، تا حد زیادی شبیه به یک قطعه طلا یا نقره است، ولی اگر کسی برود تا آن را بردارد، سوسک سرگین غلتان انباشت نماینده در بدن شان فرو می رود و از درون آن ها را نابود می نماید.

خورجین های بلعنده شبیه به خورجین جادویی مخصوص نگه داشتن چیزها به نظر می رسند، ولی به جای این که سر آن ها به روی فضایی خالی برای نگه داری اجسام باز گردد، به آرواره های موجودی هیولاوار باز می گردد. البته با این که می توان از آن به عنوان خورجینی برای نگه داری استفاده کرد، این امکان وجود دارد که اشیاء و اندامی که وارد خورجین بلعنده شوند… خب… بلعیده شوند.

میمیک ها و موجودات مشابه شوخی ای بی رحم هستند که علیه ماجراجوهای کم تجربه تر به کار برده می شوند، چون اصولاً میمیک هیولایی است که کمتر کسی برایش آمادگی دارد و قابلیت بالایی برای شبیخون زدن دارد.

خوشبختانه بیشتر میمیک ها مرگبار نیستند و اگر یکی از همراهان قربانی در نزدیکی او باشد، می تواند او را از دست میمیک نجات دهد. ولی میمیک هایی چون میمیک غول پیکر می توانند یک تنه یک گروه را نابود نمایند.

چند دهه است که میمیک ها به یکی از عناصر پرطرفدار، ولی اعصاب خردکن بازی های نقش آفرینی رومیزی تبدیل شده اند و به احتمال زیاد طی دهه های آینده نیز به غافلگیر کردن و خرد کردن اعصاب بازیکنان ادامه خواهند داد.

منبع: کانال یوتوب Exploring Series

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1484

به "سیاه چاله ها و اژدهایان (قسمت سیزدهم): میمیک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاه چاله ها و اژدهایان (قسمت سیزدهم): میمیک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید