لپ تاپ نو شما باید چه پورت هایی داشته باشد؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، یک لپ تاپ مناسب باید از پورت های متنوع و کاربردی بهره ببرد. اگرچه بعضی از لپ تاپ های فوق باریک تنها با چند اتصال USB-C کار می نمایند و انتظار دارند از انواع تبدیل برای سایر اتصالات بهره ببرید، بیشتر افراد ترجیح می دهند طیف وسیع تری از پورت ها به صورت مستقیم روی دستگاه داشته باشند. در نتیجه وجود مواردی مانند پورت قدیمی، خروجی برای مانتیور اکسترنال و جک هدفون، همیشه مفید هستند.

لپ تاپ نو شما باید چه پورت هایی داشته باشد؟

خوشبختانه، به نظر می رسد بیشتر تولیدنمایندگان از روند باریک سازی بیش از حد لپ تاپ ها به قیمتِ محدودیت درگاه های اتصال عبور نموده اند. بسیاری از برترین لپ تاپ های سال 2024 با مجموعه ای عالی از گزینه های پورت عرضه می شوند - و بله، همواره می توانید از یک هاب یا داک استیشن برای اتصال های بیشتر بهره ببرید.

با این حال، اگر قصد خرید لپ تاپ نوی دارید و می خواهید مطمئن شوید که همه اتصالات مورد احتیاجتان را دارد، واقعاً باید در پی چه درگاه هایی باشید؟ در حالی که بعضی از این موارد ممکن است برای شما از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار باشند، این پورت هایی هستند که قطعاً باید برای ارتقاء بعدی لپ تاپ خود در نظر بگیرید.

USB-C

استاندارد USB-C به طرز عجیبی هم پیروز ترین و هم گیج نماینده ترین درگاه USB در چندین سال اخیر به شمار میرود. با در نظر گرفتن سردرگمی وحشتناک ناشی از نام گذاری USB 3.0، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می نماید. اگرچه USB-C فناوری USB را به لطفِ کانکتور دوطرفه و سازگاری تقریباً هر دستگاه USB-C با هر درگاه USB-C بسیار ساده تر نموده است، اما این توصیه چند نکته کلیدی دارد.

اولین و مهم ترین علت برای داشتن درگاه USB-C روی لپ تاپ، سادگی بی نظیر آن است. حتی ضعیف ترین درگاه های USB-C هم می توانند از انتقال برق و سرعت های پایه انتقال داده تا 5 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی نمایند. بعلاوه، از آنجایی که تقریباً تمام وسایل الکترونیکی نو با درگاه USB از USB-C استفاده می نمایند، داشتن USB-C روی لپ تاپ لازم است. اما مسئله این است که کدام مدل USB-C؟

برای داشتن برترین، سریع ترین و توانمندترین اتصال USB-C، به تاندربولت 4 احتیاج دارید. تاندربولت 4 با داشتن قوی ترین حداقل الزامات تعیین شده برای هر اتصال USB-C، نرخ انتقال داده دوطرفه 40 گیگابیت بر ثانیه، حداقل 15 وات برق برای شارژ دستگاه و پشتیبانی از تا دو نمایشگر 4K را تضمین می نماید. حتی در بعضی موارد می توانید تا 100 وات برای شارژ لپ تاپ خود نیز دریافت کنید.

در حالی که USB 4 گزینه جایگزین مناسبی است و در بعضی موارد می تواند سرعت های انتقال داده و شارژ حتی سریع تری را ارائه دهد، اما برخلاف تاندربولت 4، این ویژگی ها تضمین شده نیستند؛ بنابراین باید حتما تعیینات فنی دستگاه را با دقت مطالعه کنید. همین موضوع در خصوص تاندربولت 3 نیز صدق می نماید که اگرچه می تواند به خوبیِ نسخه نوترش عمل کند، اما معمولا اینطور نیست.

با این حال، در نهایت، تنها چیزی که مطمئناً به آن احتیاج دارید این است که لپ تاپ نو شما حداقل یک پورت USB-C داشته باشد. USB-C تنها مورد ضروری در این فهرست است.

USB-A

داشتن چند پورت USB-A، گرچه ضروری نیست (چون می توانید به وسیله درگاه USB-C لپ تاپ خود به راحتی یک آداپتور، هاب یا داک متصل کنید)، اما از لحاظ صرفه مالی هم به صرفه شماست. چرا باید خودتان را با آداپتورها و کابل های اضافی اذیت کنید، در حالی که می توانید از چند درگاه USB-A به صورت مستقیم بهره ببرید؟

سرعت این درگاه ها تنها تا استاندارد USB 3.2 نسل 2 (یعنی 10 گیگابیت بر ثانیه) را پشتیبانی می نماید، اما در بسیاری از موارد سرعت پایین تر USB 3.0 (یعنی 5 گیگابیت بر ثانیه) را ارائه می دهد. بعلاوه درگاه USB-A می تواند امکان تأمین برق دستگاه های متصل را داشته باشد، اگرچه معمولاً این میزان به 12 وات محدود می گردد.

با اینکه شاید این تعیینات در مقایسه با استانداردهای نوتر USB-C کمی ضعیف به نظر برسند، اما جای نگرانی زیادی وجود ندارد. این درگاه ها برای اتصال صفحه کلید و ماوس های خارجی که بیشترشان همچنان از کابل های USB-A استفاده می نمایند، کاملاً مناسب هستند. بعلاوه، مگر اینکه به طور مرتب فایل های حجیم جابه جا می کنید، درگاه USB-A برای بیشتر هاردهای اکسترنال نیز به میزان کافی خوب است.

جک هدفون

جک هدفون مخالفان و موافقان سرسخت زیادی دارد. اما وقتی که همچنان بعضی گوشی ها از چنین تعیینه ای بهره می برند، طبیعتا لپ تاپ نو شما هم باید از این پورت استفاده کند. با وجود اینکه تنوع و جذابیت هدفون های بی سیم بسیار بیشتر شده، اما اگر در پی کیفیت بالا و تاخیر صدای پایین هستید، باید مبلغ زیادی بپردازید. این در حالی است که هدفون های سیمی مالی هم می توانند چنین تعیینه هایی را به خوبی ارائه نمایند.

زمانی که باتری هدست بی سیم شما تمام شده است و فقط می خواهید همین حالا وارد بازی با دوستانتان شوید، این درگاه به عنوان یک راهکار پشتیبان عالی عمل می نماید. بله، در سال 2024 داشتن این درگاه کمی جاگیر به نظر می رسد، اما به هر حال به میزان درگاه اترنت (Ethernet) هم دست و پاگیر نیست. اگر لپ تاپ شما علاوه بر جک هدفون، یک جک 3.5 میلی متری جداگانه برای میکروفون هم داشته باشد، امتیاز بیشتری می گیرد.

پورت HDMI

درگاه HDMI، اگرچه می توان آن را کم اهمیت ترین درگاه در بین موارد بحث شده ما در نظر گرفت، اما همچنان یکی از ساده ترین راه ها برای برطرف بزرگ ترین محدودیت بیشتر لپ تاپ ها است: صفحه نمایش آن ها نسبت به یک کامپیوتر دسکتاپ بسیار کوچک است. اگر می خواهید از لپ تاپ خود برای کارهای اداری معمولی بهره ببرید، یک صفحه نمایش بزرگ تر می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. زمانی که واقعاً می خواهید از بازی های موردعلاقه خود لذت ببرید، هیچ جایگزینی برای یک مانیتور گیمینگ بزرگ وجود ندارد.

در حالی که USB-C مطمئناً تعیینات لازم برای انجام این کار را به تنهایی دارد، بیشتر مانیتورها برای اتصالات HDMI یا DisplayPort طراحی شده اند، و مگر اینکه لپ تاپ شما اتصال DisplayPort 2.0 نو داشته باشد، HDMI 2.1 سریع ترین درگاه اتصال به نمایشگر در حال حاضر است. اگر لپ تاپ شما یکی از این ها را داشته باشد، به راحتی می تواند به یک نمایشگر 4K با نرخ 120 هرتز وصل گردد و از تمام قابلیت های آن بهره مند شوید. حتی HDMI 2.0 نیز برای خروجی 4K با نرخ 60 هرتز یا نرخ تازه سازی بالاتر در رزولوشن های پایین تر مناسب است.

ه خاطر راحتی فوق العاده ای که ارائه می دهد، درگاه HDMI به شما امکان می دهد هر کابل HDMI که در اختیار دارید را وصل کنید و تصویری با صفحه نمای بزرگ روی هر نمایشگر بزرگی که دارید، مشاهده کنید. بدون احتیاج به هیچ آداپتور، دانگل یا دردسر اضافی.

پورت اترنت؛ ضروری برای بعضی کاربران

درگاه اترنت (Ethernet) از جمله پورت هایی است که فقط بعضی کاربران به آن احتیاج ضروری دارند و قطعاً چیزی نیست که بیشتر افراد آن را کلیدی بدانند، زیرا در طراحی های اولترابوک های مدرن چندان رایج نیست. این درگاه خیلی بزرگ و جاگیر است و برای بیشتر مردم، به لطف استانداردهای وای فای مدرن، کاملاً غیرضروری به نظر می رسد. اما… و این یک امای بزرگ است. Wi-Fi می تواند ناپایدار باشد. Wi-Fi می تواند ناامن باشد. Wi-Fi می تواند دچار تداخل گردد. زمانی که شبکه بی سیم شما را ناامید می نماید، یا فقط می خواهید به سرعت آنلاین شوید، هیچ جایگزینی واقعی برای اتصال کابل اترنت و لذت بردن از کیفیت ثابت اتصال شبکه سیمی وجود ندارد، به ویژه اگر اهل بازی کردن باشید.

اگرچه، درست مانند تمام درگاه های موجود در این فهرست، می توانید با یک آداپتور USB-C عملکرد عالی اترنت را به دست آورید، اما این یعنی یک قطعه اضافی دیگر که باید همراه خود داشته باشید. برای اجتناب از این موضوع، درگاه اترنت داخلی برای بعضی از ما یک ضرورت است.

منبع: PCWorld

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 خرداد 1403 بروزرسانی: 12 خرداد 1403 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1695

به "لپ تاپ نو شما باید چه پورت هایی داشته باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لپ تاپ نو شما باید چه پورت هایی داشته باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید