ماجرای فرهاد مجیدی و دلار 4200تومانی چیست؟، مجلس به ماجرا ورود می کند

به گزارش بی نهایت اس ام اس، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در توییتی نوشت: پیشنهاد کوپنی شدن کالاهای اساسی را برای دسترسی عموم مردم و با قیمت مناسب ارائه داده بود و اما معمولاً با مخالفت دولتی ها روبرو شده است. چون ارز 4200 تومانی مختص افراد خاص است و اجناس آن هم دست مردم نمی رسد. آقای فرهاد مجیدی فوتبالیست مشهور 9 بار درلیست تخصیص ارز دولتی بوده است

ماجرای فرهاد مجیدی و دلار 4200تومانی چیست؟، مجلس به ماجرا ورود می کند

به گزارش خبرنگاران فرهاد مجیدی هم به سرعت در مقام پاسخ برآمد و با یک استوری به هوادارانش خاطرنشان کرد که این موضوع حقیقت ندارد و هیچ شرکتی در ایران به نام او نبوده و از این کننده مجلس شکایت می کند.

غائله به همین جا ختم نشد و کننده مجلس هم پاسخ داد که وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعای او را تایید کرده و این فوتبالیست بگوید که به چه علت روزهای 28 و 31 تیرماه امسال به دفتر بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده است؟ او ادامه داد که منتظر شکایت مجیدی است تا اسناد بیشتری را افشا کند.

پاسخ عجیب بانک مرکزی درباره فرهاد مجیدی

در فهرست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی مجلس اما هیچ نامی از فرهاد مجیدی دیده نمی شود و همین مساله شائبه ایجاد کرد که یا بانک مرکزی فهرست را کامل منتشر نکرده و یا مساله دیگری وجود دارد.

روابط عمومی بانک مرکزی هم در واکنشی عجیب به باشگاه خبرنگاران گفت که این مساله را نه تایید و نه تکذیب می کند! کننده مجلس اما کوتاه نیامد و در حاشیه یکی از نشست های مجلس به خبرنگاران گفت که فرهاد مجیدی آمده بود تا برای شرکتی سفارش کند تا دلار 4200 تومانی گرفته و غلات و خوراک دام وارد کند.

در همین زمان تعدادی از خبرنگاران ورزشی هم به توییت هایشان در گذشته اشاره کردند که کدهایی درباره فساد برخی فوتبالیست ها داده اند. مرتضی رضایی، دبیر سرویس ورزشی خبرآنلاین با یادآوری توییتی گفت که تابستان اشاره کرده بودم که برخی چهره های سرشناس ورزشی برای واردات جو به وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت و آمد می کنند.

دلار 4200 تومانی فسادآور و تورم زا بود

در این میان اما بارها کارشناسان و مرکز پژوهش های مجلس به فساد دلار 4200 تومانی اشاره کرده و گفته اند که این یارانه ارزی نه تنها هیچ تاثیری برای کنترل قیمت کالاهای اساسی مردم نداشته است که باعث فساد برخی ها و تحمیل تورم به کشور هم شده است.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی در تابستان امسال خاطرنشان کرد که دولت در پنج ماهه اول سال حدود هفت میلیارد تومان ارز 4200 تومانی توزیع کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی درآمد نفتی کشور را در این مدت فقط 600 میلیون دلار دانسته و در نتیجه برای پرداخت این یارانه ارزی از ذخایر بانک مرکزی برداشت شده و این مساله موجب تورم است.

از آن سمت برخی کارشناسان هم به حجم کلان یارانه ارزی اشاره می کنند و معتقدند که در این شرایط تحریم و شیوع کرونا ارزپاشی دولت جای سوال دارد. دولت در سالهای 97 و 98 به طور میانگین حدود 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی داده است و امسال هم قرار است تا خاتمه سال 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی بدهد.

اگر فاصله ارز 4200 تومانی با نرخ آزاد را محاسبه کنیم به ارقام بزرگی می رسیم که حتی تا یک سوم بودجه کشور می رسد و این یارانه کلان می تواند دولت را از بار سنگین کسری بودجه نجات دهد.

تحقیق و تفحص از دولت درباره ارز 4200 تومانی

حالا با وجود آنکه برخی کنندگان مجلس و حتی وزیر صنعت اعلام کرده اند مخالف پرداخت ارز 4200 تومانی هستند، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه گفته است که در بودجه سال 1400 دوباره ارز 4200 تومانی را در نظر گرفته اند.

این در حالی است که جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس هم به خبرنگاران می گوید که کنندگان به دنبال تحقیق و تفحص از دولت برای ارز 4200 تومان هستند و حتما به صورت جدی موضوع فرهاد مجیدی و دیگر تخلفات ارز 4200 را بررسی می کنند و اگر بتوانند قاطعیت آرا مجلس را به دست آورند، این فساد ارزی را از اقتصاد سال آینده حذف می کنند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 716

به "ماجرای فرهاد مجیدی و دلار 4200تومانی چیست؟، مجلس به ماجرا ورود می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای فرهاد مجیدی و دلار 4200تومانی چیست؟، مجلس به ماجرا ورود می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید