مغلطه ی هزینه هدر رفته (Sunk-Cost Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (212)

به گزارش بی نهایت اس ام اس، تعریف: مغلطه هزینه هدر رفته موقعی اتفاق می افتد که شخصی استدلال کند باید روی فلان چیز وقت، پول و… بیشتری صرف کرد، چون اگر شکست بخورد، وقت، پول و… که تا به امروز صرف آن شده هدر می رود. شخصی که چنین طرز فکری دارد، این نکته مهم را در نظر نمی گیرد که اگر پروژه قرار است به نتیجه نرسد، صرف هزینه بیشتر فقط ضرر نهایی را بیشتر خواهد کرد.

مغلطه ی هزینه هدر رفته (Sunk-Cost Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (212)

معادل انگلیسی: Sunk-Cost Fallacy

معادل های جایگزین: مغلطه توسل به اینرسی، مغلطه بهمن غلتان، مغلطه کار را یک سره کن، ضرر بیشتر برای جبران ضرر

الگوی منطقی:

X مقدار در پروژه Y سرمایه گذاری شده است.

Z مقدار سرمایه بیشتر برای تکمیل پروژه Y لازم است، وگرنه X هدر می رود.

مثال 1:

من به مشاوری که قراره بهم جنبه های مثبت و منفی تاسیس بخش اقتصادی جدید رو بگه 1000 هزار دلار دستمزد دادم. اون بهم گفت که بهتره این بخش رو تاسیس نکنم، چون بازار راکده. با این حال، اگه اقدامی انجام ندم، اون 1000 دلار هدر می ره، برای همین بهتره بخش جدید رو تاسیس کنم.

توضیح: گوینده ملتفت نیست که اقدام او به ضرر به مراتب بیشتر و بزرگ تری خواهد انجامید. به هنگام دریافت چنین تصمیماتی برخورداری از چشم انداز درازمدت اهمیت زیادی دارد. به این در و آن در زدن برای این که 1000 دلار دستمزد مشاوره هدر نرود، نمونه شاخص چشم انداز کوتاه مدت داشتن و تنگ نظری است. این طرز تفکر مغلطه آمیز است.

مثال 2:

سرتاسر دنیا کشیش ها و پیشواهای روحانی بسیاری هستند که بخش عمده زندگی شان را وقف الهیات کرده اند، اما باورشان به پدیده های ماوراءطبیعه را از دست داده اند و از مرحله ایمان داشتن گذر کرده اند. صدها نفر از آن ها متوجه ضرری که کرده اند شده اند و به دنبال بهترین راه برای کنار آمدن با آن هستند (به سایت https://www.clergyproject.org مراجعه کنید)، در حالی که بسیاری دیگر نمی توانند بپذیرند عمری که صرف کرده اند بی فایده بوده است و برای همین به کارشان ادامه می دهند، با وجود این که این کار با باورهای فعلی شان همسو نیست.

توضیح: البته کشیش هایی که ایمان شان را از دست نداده اند و شغل شان با عقایدشان همسوست، مرتکب این مغلطه نشده اند.

استثنا: اگر نتیجه احتاقتصادی سرمایه گذاری بیشتر بررسی شود و با پذیرش ضرر فعلی و پرهیز از سرمایه گذاری بیشتر مقایسه شود، در این صورت تصمیم برای سرمایه گذاری بیشتر مغلطه آمیز نخواهد بود، چون تصمیمی است که بر پایه آمار و ارقام گرفته شده است.

راهنمایی: آیا در بخشی از زندگی تان همچنان دارید برخلاف میل تان وقت و پول صرف آن می کنید، چون می ترسید وقت و پولی که تا به امروز صرف آن کرده اید هدر رود؟

منابع:

Besanko, D., & Braeutigam, R. (2010). Microeconomics. John Wiley & Sons.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 448

به "مغلطه ی هزینه هدر رفته (Sunk-Cost Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (212)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغلطه ی هزینه هدر رفته (Sunk-Cost Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (212)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید