نقاط مثبت لیگ تکواندو زیر سایه حاشیه ها، چرا ساعی از کوره در رفت؟

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران - گروه ورزش: محمد بیرامی - نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر تکواندو باشگاههای کشور با حضور 9 تیم در دو گروه 4 و 5 تیمی به صورت فشرده برگزار گردید. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مسئولین برگزاری تصمیم به برگزاری لیگ با سبک و سیاقی جدید بگیرند. تصمیمی که با وجود هزینه های مضاعف با استقبال تیم ها روبرو شد و در نهایت مسابقات در مدت دو هفته برگزار و در خاتمه چهار تیم با عملکردی بهتر نسبت به سایر رقبا راهی مرحله نیمه نهایی شوند.

نقاط مثبت لیگ تکواندو زیر سایه حاشیه ها، چرا ساعی از کوره در رفت؟

مرحله مقدماتی این رقابت ها از چند جهت قابل آنالیز است که به لحاظ برگزاری دو روی متفاوت داشت. هفته اول با حضور تیم های مطرح و مدعی در بهترین شکل ممکن و بدون حاشیه برگزار گردید و هفته دوم اما متفاوت و پر از حاشیه! هفته اول تحت شعاع درگذشت ملی پوش سابق و مربی مس کرمان، مرحوم محمد بابادی نهاده شد و هفته دوم نیز با حاشیه هایی چون اعتراض، درگیری و… همراه بود.

تأثیری دوری از میدان مبارزه

بازگشت تکواندوکاران به شیء هاپ چانگ پهن شده در خانه تکواندو خالی از اشکال فنی نبود. به عبارت ساده تر دوری یک ساله تکواندوکاران در میدان مبارزه به خوبی تأثیر خود را به تصویر کشید. اغلب تکواندوکاران با وجود آمادگی بدنی مناسب، به لحاظ فنی شرایط آرمانی نداشتند و این موضوع را خوبی می شد در ساق تکواندوکاران و تکنیک هایی که اجرا می شد دید. تکواندوکاران در ماه های گذشته اغلب تمرینات بدنسازی را پشت سر گذاشتند و با کمترین کار فنی و دوری از مسابقات پای به آوردگاه لیگ گذاردند و به گواه بیشتر کارشناسان حاضر در سالن، مبارزات چنگی به دل نزد. این ناآمادگی حتی در میان داوران نیز مشاهده شد.

مشکل عظیمی به نام محافظ الکترونیکی

در جریان مسابقات خیلی از تکواندوکاران یا حتی مربیان به هوگو یا همان محافظ الکترونیکی ایراد دریافتد. شاید مسئولان برگزاری با ادعای حمایت از فراوری داخلی بخواهند اعتراضات و اشکالات را نادیده بگیرند. ولی باید قبول نمایند که این فراوریات داخل با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد و این موضع در ثبت امتیازات روی ضربات مختلف به خوبی مشهود بود.

مدعیان سنتی در مرحله نهایی

در خاتمه مرحله مقدماتی تیم های شهرداری ورامین و مس کرمان از گروه یک و تیم های لوازم خانگی کن و فرمانیه از گروه دوم جواز صعود به مرحله نهایی را کسب کردند. در این بین صعود سه تیم شهرداری، مس و کن قابل پیش بینی بود و فقط فرمانیه معادلات را برهم زد و در حضور دانشگاه آزاد با راهنمایی سلطانی راد و استفاده از تکواندوکاران تیم انصراف داده پاس ناجا نتایج خوبی گرفت و با شایستگی راهی فینال شد.

برنامه مرحله نهایی

در حالی که قرار بود ملاقاتهای مرحله نهایی به صورت گروهی برگزار گردد، سازمان لیگ تغییر رویه داد و برگزاری مسابقات به صورت ضربدری را در دستور کار قرار داد تا اول اسفند ماه لوازم خانگی کن با مس کرمان و شهرداری ورامین با فرمانیه ملاقات نمایند. تیم های برنده به فینال می فرایند.

حضور ملی پوشان

در این دوره بر خلاف چند سال گذشته تمامی ملی پوشان و چهره های شناخته شده تکواندو در قالب تیم های مختلف به میدان رفتند و در مواردی هم با شکست روبرو شدند. نکته دیگر اینکه با حضور کادر فنی تیم ملی در سالن انگیزه جوانان با آیندهه برای ارائه مبارزات دیدنی دو چندان شد و همین جوانان برابر ملی پوشان مبارزات خوبی به نمایش گذاشتند.

حذف دانشگاه آزاد نتیجه جوان گرایی

حذف تیم مدعی و قابل احترام دانشگاه آزاد را باید عظیمترین حادثه دور مقدماتی عنوان کنیم. تیمی که با راهنمایی خلیفه و ایمانزاده سال ها در لیگ برتر مدعی بوده و عناوین قهرمانی زیادی هم در کارنامه دارد. دانشگاه به جای هزینه های سنگین برای خرید چهره های ملی پوش، دست به جوان گرایی زد و از داشته های خود استفاده کرد و البته که تاوان این جسارت و جوان گرایی با چاشنی چند بدشانسی از جمله آسیب دیدگی آرمین هادی پور پیش از بازی نخست، نرسیدن به نیمه نهایی بود. مطمئن هستیم که جواب این اعتماد به جوانان، بازگشت تیمی قدرتمند از دانشگاه آزاد به لیگ برتر خواهد بود.

شایسته ها حذف شدند

در میان تیم هایی که از دور مسابقات حذف شده و جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را کسب نکردند باید به تیم های فتح صدر البرز و استقلال از گروه یک و پارسیان البرز از گروه دوم اشاره نمود. تیم هایی که با اتکا به جوانان خوش آیندهه، نمایش خوبی داشتند و در مصاف با عظیمان و تیم متمول لیگ ثانیه ها را از دست داده و رفتند تا برای سال های آینده تجهیز شده به لیگ بازگردند. در این بین البرزی ها بدون ستاره کار عظیمی کرد.

بابادی اخلاق مداری با زبانی سرخ

حادثه رانندگی برای مربی فقید مس کرمان را باید یکی از نقاط تاریک لیگ برتر 99 نامید. مرحوم محمدرضا بابادی مربی اصفهانی مس کرمان آدینه گذشته 19 دیماه بعد از خاتمه مسابقات لیگ و در راستا بازگشت به اصفهان دچار سانحه رانندگی شد و به دیار باقی شتافت. ملی پوش سابق تکواندو که سال ها برای حضور در تیم ملی کوشش کرد و مورد بی مهری حتی در استان خود نهاده شد. وی مسائل تکواندو را به راحتی و بدون در نظر دریافت ملاحظات خاص بیان می کرد و همین موضوع باعث شد تا با وجود شایستگی های زیاد به حق خود در تکواندو نرسد. مربی زحمت کشی که سال ها می توانست برای تکواندو ایران مفید باشد. روحش شاد

اعتراضی که چاشنی حاشیه ها شد

در مبارزات روز آدینه 26 دیماه دانشگاه آزاد بعد از ارائه ارنج تیم و درست دقایقی قبل از آغاز ملاقات با پارسیان البرز به مشکل عظیمی به نام آسیب دیدگی آرمین هادی پور روبرو شد و پس از توافق با مسئولان تیم حریف، صفرخانلو را جایگزین کرد. اما این موضوع با اعتراض فرمانیه روبرو شد. اعتراض که به دلیل عدم مدیریت صحیح در نهایت منجر به برخورد هادی ساعی به دبیر سازمان لیگ شد.

بدون شک رفتار هادی ساعی به هیچ عنوان درست نبود و قابل دفاع نیست. ولی حاشیه ای که می شد خیلی ساده مدیریت گردد، به حاشیه ای عظیم تبدیل شد که تا مدت ها تکواندو را سر زبان ها انداخت. ولی سوال و تعجب از آنجاست کمیته قضایی که اینقدر سریع در خصوص ساعی حکم محرومیت داد، نمی توانست موضوع اعتراض فرمانیه را در همان زمان خودش آنالیز و نتیجه را اعلام کند؟ دبیر فدراسیون، سخنگوی کمیته فنی، رئیس سازمان تیم های ملی، رئیس سازمان لیگ همه و همه در سالن بودند و نتوانستند موضوع را مدیریت نمایند، واقعاً روز آدینه جای خالی عظیم تری که در چنین مواردی بتواند تأثیرگذار باشد، سخت خالی به چشم آمد!

تخریب ساعی چرا؟

هادی ساعی روز آدینه اشتباه کرد و در بالا هم نوشتیم که قابل دفاع نیست، ولی تخریب او چرا؟ سایت ها و فضای مجازی منتسب به بعضی افراد چرا باید با اسطوره خود چنین برخورد نمایند؟ این نوع تحلیل های تخریبی و اظهار نظرهای بعضی افراد معلوم الحال در تکواندو این موضوع را در ذهن هر خواننده ای ایجاد می نمایند که همه مسائل و موضوعات از پیش طراحی شده و هدفمند روی اعصابش رفتند. واقعاً خودشان هم باور دارند که ساعی به دلیل دیر معرفی شدن چنین واکنشی داشته؟ آیا ساعی در سالنی که نام خانه تکواندو را دارد و البته که جز تکواندوکاران بیننده ای دیگر ندارد، احتیاج به معرفی دارد که بر آن اصرار داشته باشد؟ به نظر آقایان آیا این بهانه ای بچگانه نیست؟ چرا کسی در فدراسیون از خود نمی پرسد چه کردیم با هادی که او تاب تحمل نداشت و چنین بیرون زد؟ ساعی برای ورزش ایران و تکواندو کشور چهره ای ماندگار است که کارهای خوب از جمله فروش مدال ها در زمان زلزله بم و مدال های با ارزشش بخصوص تک مدال طلای المپیک پکن که آبروی ورزش ایران را خرید هیچگاه از یاد مردم قدرشناس ایران نخواهد رفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 839

به "نقاط مثبت لیگ تکواندو زیر سایه حاشیه ها، چرا ساعی از کوره در رفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاط مثبت لیگ تکواندو زیر سایه حاشیه ها، چرا ساعی از کوره در رفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید