نکات اجرایی نماکاری ساختمان

به گزارش بی نهایت اس ام اس، اگرچه منظور از نمای ساختمان می تواند نمای هر سمت از خانه باشد اما معمولاً وجه روبه رویی ساختمان که درب ورودی از آن جاست مورد توجه قرار می گیرد. می توان گفت که نمای ساختمان یکی از قسمت های مهم در طراحی است چرا که نمای ساختمان می تواند زیبا و منحصر به فرد بوده و در عین حال معرف و نمایانگر خصوصیات و ویژگی های داخلی ساختمان باشد. نماهای خلاقانه ومنحصر به فرد می توانند در جنس ها، رنگ ها و شکل های متفاوتی طراحی و اجرا شوند.

نکات اجرایی نماکاری ساختمان

جهت دریافت خدمات آلاچیق چوبی مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

نماکاری نه تنها ساختمان را زیباتر می کند بلکه آن را در برابر عوامل مخرب بیرونی حفظ می کند. هر کسی با سلیقه خودش می تواند نمای مطلوبش را معین کند. ممکن است بعضی بخواهند نمایی ساده مثل بیشتر نماهای موجود در شهر داشته باشند و بعضی دیگر نماهای منحصر به فرد را ترجیح دهند. بعضی طرح و رنگ نما را خودشان انتخاب نمایند و بعضی دیگر از صفر تا صد نماکاری را به متخصصین واگذار نمایند. در این بین نکته حائز اهمیت و انکار ناپذیر اهمیت نماکاری ساختمان است.

نمای ساختمان معرف شخصیت و هویت معماری ساختمان است. ساختمان های زیادی وجود دارند که با وجود اینکه مطابق مقررات و استانداردها و با کیفیت عالی ساخته شده اند اما فاقد هویت، شخصیت و کاراکتر هستند. نمای ساختمان نقش بسیار زیادی در این خصوص ایفا می کند.

علاوه بر نقش موثر نماکاری در زیبایی ساختمان، نماکاری در کاهش انرژی مصرفی و صرفه جویی در هزینه ها نیز تاثیر گذاراست. با انتخاب نمای مناسب می توان دمای خانه را حفظ نموده و از مبادله حرارتی دمای داخل و خارج خانه جلوگیری نمود.

نماکاری از ساختمان در برابر باد، باران، گرمای شدید و رطوبت محافظت می کند. هم چنین با انتخاب درست نما می توان از خوردگی و هوازدگی نیز جلوگیری کرد و تهویه طبیعی ساختمان را تأمین کرد. از طرف دیگر انتخاب نما در انتقال صوت نیز مؤثر است. به طوری که ساختمان با نمای مناسب می تواند عایق صوتی و آکوستیک باشد.

انتخاب نمای مناسب ساختمان اهمیت زیادی دارد چرا که با انتخاب درست می توان بیشترین بهره وری را از نما داشت. در انتخاب نما عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند بعضی از این عوامل شامل مقاومت در برابر آب، صرفه جویی در مصرف انرژی، زیبایی نما، سازگاری با محیط زیست، دوام و هزینه نماکاری است.

اصول اجرایی در نما کاری ساختمان

باید توجه شود که سطح زیر نماکاری کاملاً تمیز و فاقد هر گونه آلودگی باشد. به منظور مقابله با حمله سولفات ها و جلوگیری از آسیب دیدگی و تخریب نما در نما های بتنی، سیمانی و آجری استفاده از سیمان ضد سولفات در نما لازم می باشد.

اگر قرار است نما به صورت آجری باشد باید از آجر های مخصوص نماکاری که ترک خوردگی و شوره زدگی ندارند و در برابر شرایط محیطی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند، استفاده شود. همچنین اجرای نمای آجری در دماهای پایین توصیه نمی شود. به علاوه بهتر است آجر های نماکاری نیم ساعت در آب خیسانده شده یا به عبارتی آجرها زنجاب شوند.

با توجه به نمایی که قرار است احداث شود سطح زیر کار باید قبل از اجرای نما بند کشی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شده و در صورت احتیاج توری سیمی نصب شود.

در نما های بتنی، سیمانی که در آن ها از بتن استفاده می شود باید مقاومت در برابر حملات مواد شیمیایی، تغییر درجه حرارت و رطوبت در نظر گرفته شود. در تابستان باید از سیمان دیرگیرتر و در زمستان از سیمان زودگیر استفاده کرد. گفتنی است که اختلاط بتن و حمل و نقل، قالب بندی، ریختن و تراکم آن نیز باید به طور کاملا صحیح و اصولی انجام شود.

بسته به نمایی که قرار است استفاده شود سطح زیر کار باید قبل از اجرای نما بند کشی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شده و در صورت احتیاج توری سیمی نصب شود.

اگر سنگ ساختمانی در نما به کار برده می شود استفاده از سنگ های نمایی که بافت و شکل خوبی دارند و همچنین پر دوام و مقاوم در برابر یخ زدگی و شرایط نا مساعد جوی و محیطی، نور خورشید، آب و رطوبت هستند، توصیه می شود به علاوه عدم وجود ترک خوردگی و خلل و فرج عوامل دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. در نهایت صرفه مالی نمای سنگی باید آنالیز شود.

پیشگیری از خطر سقوط نما

دیوارهای خارجی و نما باید پوششی خارجی برای محافظت در مقابل عوامل جوی داشته باشند. نما باید به نحوی طراحی و اجرا شود که از آب در پشت آن انباشته نشود. همچنین در ساخت نما از تجهیزات مناسبی برای زه کشی آب های وارد شده به پشت نما استفاده شود.

برای حفظ ایمنی و عدم سقوط نما در طی زمان می بایست از ماسه شسته در دوغاب پشت سنگ استفاده شده، از نخاله برای پر کردن فضای دوغاب پشت سنگ استفاده نشود و پشت سنگ تماماً باید با دوغاب سیمان پر شود. گفتنی است به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای بالا بردن سرعت کار استفاده نشود. هم چنین می بایست دوغاب سفت شده ماسه سیمان پشت سنگ به مدت 2-3 روز آب پاشی شود.

خاکی که در هنگام فرزکاری سنگ پشت آن جمع می شود باید شسته شده و زمانی که هوا سرد بوده و امکان یخ زدن آب هست، عملیات سنگ کاری متوقف شود.

وقتی که در نمای ساختمان از سنگ استفاده می کنیم، علی رغم این که دارای زیبایی است اما چون سنگ های به کار برده شده در نما دارای سطحی صاف و صیقلی هستند ممکن است با ملاتی که در پشت آن قرار می گیرد چسبندگی کامل پیدا ننموده و در صورت وقوع زلزله نه چندان بزرگ و یا به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی سنگ با ماسه و سیمان پشت آن، ملات پشت سنگ از آن جدا شده و به احتمال خیلی زیاد سنگ نما سقوط خواهد کرد. این قضیه می تواند بسیار حیاتی و مهم باشد برای حل این مشکل ضروری است تا تمام سنگ های گرانیت و مرمریت اسکوپ شوند و در خصوص سنگ تراورتن در جایی که سنگ ها در هم قفل و بست نشده و پیوسته نیست و یک قطعه سنگ به صورت تکی اجرا می شود مانند قاب دور پنجره هاحتما از اسکوپ استفاده شود. به علاوه می بایست برجسته کاری هایی چون ستون ها، حتماً با رابیس کاری و اسکوپ کار شوند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 180

به "نکات اجرایی نماکاری ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات اجرایی نماکاری ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید