سفر به شهرهای استان اردبیل؛ استان چشمه های بهشتی

به گزارش بی نهایت اس ام اس، استان اردبیل به عنوان یکی از زیباترین استانهای ایران شناخته می شود. این استان در شمال غربی ایران واقع شده و حدود یک درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می دهد. اردبیل از شمال با جمهوری آذربایجان، از جنوب با استان زنجان، از غرب با استان آذربایجان شرقی و از شرق با استان گیلان همسایه بوده و 5 شهرستان این استان حدود 369 کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارند. این استان دارای 10 شهرستان بوده و مرکز آن شهرستان اردبیل است. استان اردبیل به لحاظ برخورداری از اقلیم مناسب به ییلاق ایران معروفیت یافته و ظرفیت های بسیاری در حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد. با ما در راهنمای سفر به شهرهای استان اردبیل همراه باشید تا شما را با شماری از شهرهای دیدنی استان اردبیل آشنا نماییم.

سفر به شهرهای استان اردبیل؛ استان چشمه های بهشتی

سفر به شهر اردبیل

شهر اردبیل با دارا بودن مساحتی حدود 2098 مربع در کل استان می درخشد. این شهرستان علاوه بر مرکزیت سیاسی اداری، از یک مرکزیت جغرافیایی نیز برخوردار است و به این دلیل، در سطح استان جایگاه ویژه ای دارد. به لحاظ طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مالی و اجتماعی نیز پررونق ترین شهرستان استان بوده و از جاذبه های متعدد گردشگری برخوردار است. دسترسی آسان از این شهرستان به منطقه ها و جاذبه های گردشگری استان و برخورداری از امکانات مناسب زیرساختی و مالی از جمله مزیتهای این شهرستان هستند. این شهرستان شامل بخش مرکزی و بخش هیر بوده و خواهر خوانده تیساوازوری مجارستان است.

بیشتر بخوانیدبا شماری از برترین جاذبه های گردشگری اردبیل آشنا شویم

سفر به بیله سوار

شهر بیله سوار در شمال استان، در فاصله 171 کیلومتری شمال شرق اردبیل و در قسمت وسیعی از جلگه حاصلخیز مغان قرار گرفت. ارتفاع آن از سطح دریا حدود 90 متر و آب و هوای آن در تابستان گرم و در سایر فصول سال معتدل است. به سبب ارتفاع کم از سطح دریا و مقدار بارندگی نسبتا خوب و خاک حاصلخیز از عمده ترین منطقه ها کشاورزی کشور محسوب می شود. شهر بیله سوار به دلیل مرز مشترک زمینی با جمهوری آذربایجان و گمرک و پایانه مرزی، کریدور اصلی ورود اتباع جمهوری آذربایجان به ایران بوده و نقش مهمی در توسعه گردشگری خارجی استان دارد. این مورد از شهرهای دیدنی استان اردبیل دارای مرغوب ترین نوع مرتع برای اتراق بخشی از 32 طایفه ایل شاهسون است.

سفر به پارس آباد

پارس آباد در شمال استان و با فاصله 222 کیلومتری مرکز استان در دشت مغان و در ارتفاع 40-20 متر از سطح دریا قرار گرفته است. شهرستان پارس آباد که قطب کشاورزی استان محسوب می شود، حدود 60 کیلومتر مرز آبی و 25 کیلومتر مرز زمینی با جمهوری آذربایجان دارد. آب و هوای این مورد از شهرهای دیدنی استان اردبیل در تابستان گرم و در زمستان و سایر فصول معتدل و خشک است.

سفر به خلخال

خلخال در جنوب استان اردبیل و در فاصله 110 کیلومتری مرکز استان واقع شده و تا سال 1358 به هروآباد معروف بود. ارتفاع آن 1796 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد است. آب و هوای آن هم در قسمت شرقی ارتفاعات تالش سرد و در قسمت شمال، جنوب و غرب معتدل و مطبوع هست.

سفر به سرعین

سرعین در 22 کیلومتری غرب اردبیل و در دامنه شمال شرق کوه سبلان قرار گرفته است. هر ساله گردشگران زیادی سرعین را برای ایرانگردی انتخاب می کنند. وجود آثار و معماری های صخره ای و آثار باستانی در شهر و حومه حاکی از اهمیت این منطقه در طول ادوار گذشته بوده، اما معروفیت کنونی شهر به سبب وجود بیش از 13 آبگرم معدنی و اماکن اقامتی متعدد است. سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنای سرچشمه هست.

بیشتر بخوانیدبا شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین آشنا شوید

سفر به گیوی

کوثر در حد فاصل شهرهای اردبیل، خلخال، میانه و تالش واقع شده و مرکز آن گیوی است. گیوی در فاصله 75 کیلومتری اردبیل از دو بخش مجزای گیوی سفلی و گیوی علیا تشکیل شد. کوههای باغرو و گیلداغ این شهرستان را احاطه کرده و رودهای قزل اوزن، سنگوار چای، آرپاچای و گیوی چای از رودهای مهم آن محسوب می شوند.

سفر به گرمی

شهرستان گرمی در شمال شرقی اردبیل و در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار گرفته است. فاصله آن با اردبیل 108 کیلومتر، با بیله سوار 55 کیلومتر و با پارس آباد 97 کیلومتر هست. آب و هوای شهرستان در تابستان گرم و بقیه فصول معتدل و مطبوع است.

سفر به مشگین شهر

مشگین شهر یکی از شهرستانهای استان اردبیل بوده و در فاصله 90 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. ارتفاع میانه این شهر از سطح دریا برابر با 1625 متر هست. از شمال به شهرستان گرمی و جمهوری آذربایجان، از شرق به شهرستانهای نمین و اردبیل و از غرب و جنوب هم به استان آذربایجان شرقی محدود می شود.

بیشتر بخوانیدمعرفی تعدادی از دیدنی های معروف مشگین شهر

سفر به نمین

شهرستان نمین در شمال استان سرسبز اردبیل با فاصله 25 کیلومتری کنار جاده اردبیل به تهران و در منطقه مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده است. آب و هوای معتدل با رطوبت و نم نسبتا خوب متاثر از دریای خزر محیطی سرسبز و باصفا را برای این شهرستان فراهم آورد.

سفر به نیر

شهرستان نیر در 35 کیلومتری مرکز استان و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز واقع شده است. براساس راهنمای سفر به شهرهای استان اردبیل باید بدانید که محدوده نسبتا وسیع مرزهای جغرافیایی همراه با موقعیت طبیعی و تاریخی ویژه، دارا بودن آب و هوای گرم و سرد، چشم اندازهای طبیعی و بکر، واقع شدن در دامنه سرسبز سبلان، ورودی از سمت غرب و عبور جاده اصلی و ترانزیتی اردبیل به سراب از داخل شهر نیر هم سبب جلب توجه گردشگران شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 فروردین 1402 بروزرسانی: 9 فروردین 1402 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 1611

به "سفر به شهرهای استان اردبیل؛ استان چشمه های بهشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهرهای استان اردبیل؛ استان چشمه های بهشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید