همه بلاهایی که ممکن است سر دندانمان بیاید!

به گزارش بی نهایت اس ام اس، مجله دلتا/ دندان یکی از عضو های حیاتی انسان است که فرایند هضم کردن غذا به شدت به آن وابسته است. روزی را تصور کنید که ذره ای از دندان شما درد گرفته باشد گویی تمام سیستم بدن مختل شده و توانایی انجام هیچ کاری را ندارید. چگونه می توان علایم بیماری های دندان را شناخت؟ مسائل دندان شامل چه مواردی هستند؟

همه بلاهایی که ممکن است سر دندانمان بیاید!

درد دندان

درد دندان از تعیین ترین علائمی است که به فرد هشدار می دهد که دچار بیماری ای از ناحیه دندان شده است. قبل از اینکه به سراغ دندانپزشک برویم چگونه درد دندان را کاهش دهیم؟ می توانید دهان خود را با آب گرم شستشو دهید، نخ دندان بکشید تا ذرات غذایی که بین دندان ها گیر نموده اند خارج شوند و مسکن بدون نسخه مصرف کنید. اگر متوجه چرک یا تورم اطراف دندانتان شدید یا اگر تب دارید ممکن است دچار آبسه شده باشید. آبسه مشکل جدی تر و شدیدتر دندان است. در صورت مشاهده این علائم هر چه زودتر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است احتیاج به آنتی بیوتیک داشته باشید و احتمالا عصب کشی برایتان انجام می گردد.

لکه و زرد شدن دندان ها

لک شدن دندان ها می تواند علل مختلفی داشته باشد که با توجه به رنگ نوع لک می توان علت آن را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد. این نیز یک هشدار برای به وجود آمدن نوعی از بیماری های دندان است.

حساسیت دندان به سرما

مینا در یک دندان سالم از لایه نرم تر زیری یعنی عاج محافظت می نماید. لثه ها نیز از ریشه ها محافظت می نماید. حال اگر مینا ساییده گردد یا لثه تحلیل برود، پوشش محافظ عاج از بین می رود. پوسیدگی دندان، شکستگی یا ترک خوردگی دندان، تحلیل رفتن لثه و ساییدگی مینا و ریشه دندان عواملی هستند که عاج را آسیب پذیر می نماید. عاج به عصبی متصل است که باعث بروز درد در دندان حساس می گردد.

پوسیدگی و کرم خوردگی دندان

اگر متوجه وجود سوراخ های کوچکی در دندان های خود شدید، باید خود را برای شنیدن خبر بدی آماده کنید. پوسیدگی اتفاق بدی برای دندان و صاحب دندان است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های چسبنده به نام پلاک روی سطوح دندان تجمع نموده و به تدریج لایه سخت و محافظ مینا را از بین می برند.

ممکن است در مرز لثه و اطراف لبه های پر کردگی دندان نیز دچار پوسیدگی دندان شوید. برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، مصرف دفعات میان وعده و خوراکی را محدود کنید و دهان خود را با دهان شویه حاوی فلوراید تمیز نگه دارید. چکاپ های منظم دندانپزشکی را نباید فراموش کنید.

مسائل دندان عقل

از آنجا که استخوان های افراد کمتر از 30 سال انعطاف پذیرتر است، کشیدن دندان های عقل در این سنین آسان تر است. گاهی اوقات دندان های عقل نهفته ای که هیچ گونه مسئله ای برای لثه و دندان ها ایجاد نمی نمایند احتیاجی به کشیدن دندان عقل ندارند.

نکشیدن دندان های نهفته می تواند باعث بروز عوارضی جدی گردد، از جمله:

ایجاد کیست در اطراف دندان که می تواند باعث ایجاد شیاری در استخوان فک شده و دندان های مجاور را تخریب کند.

عفونت دندان یا لثه

ناراحتی مزمن دهان

به هم ریختگی دندان ها

به وجود آمدن پلاک های دندانی که بین دندان ها و لثه گیر می نمایند.

نهفتگی دندان در زیر لثه

در صورتی که دندان دائمی از لثه بیرون نزند به آن دندان نهفته گفته میگردد. معمولا زمانی این اتفاق می افتد که دندان به دندان دیگر، استخوان یا بافت نرم چسبیده است. اگر این شرایط شما را آزار نمیدهد ممکن است دندانپزشک درمانی را توصیه نکند. اما اگر درد ایجاد میکند یا ممکن است در آینده مسائلی را به همراه داشته باشد جراح دهان دندان نهفته را می کشد.

دندان اضافی

اگر شما نیز مانند سایر مردم باشید 20 دندان شیری و 32 دندان دائمی در دهانتان رشد می نماید. اما در موارد نادر دندان اضافی در دهان می روید که به آن هایپردنتی نیز گفته می گردد. افرادی که دندان اضافی دارند، معمولا مشکل دیگری مانند شکاف کام یا سندرم گاردنر نیز دارند (که باعث تشکیل تومورهای غیر سرطانی در دهان می گردد). درمان دندان اضافی کشیدن دندان و سپس درمان ارتودنسی برای اصلاح شرایط دندان ها است.

دندان قروچه و بهم فشردن دندان ها

استرس یکی از دلایل دندان قروچه است. ناهم راستایی دندان ها یا مسائل خواب نیز می تواند موجب دندان قروچه در بزرگسالان گردد. در بچه ها بیشتر آلرژی مسئول آن است. از جمله علائم دندان قروچه شامل سردرد، فک درد، لق شدن دندان ها یا ترک خوردن آن هاست. اگر شب ها دندان قروچه دارید دندانپزشک برایتان محافظ دهان(نایت گارد) توصیه می نماید. اما اگر مشکل دندان قروچه تان در روز نیز وجود دارد مصرف دارو، ورزش و روش های مدیریت استرس از جمله درمان های آن شمرده می شوند..

منبع: همگردی
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 653

به "همه بلاهایی که ممکن است سر دندانمان بیاید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه بلاهایی که ممکن است سر دندانمان بیاید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید