همه چالش های آب شرب در استان بوشهر

به گزارش بی نهایت اس ام اس، خبرنگاران/بوشهر مدیرعامل آبفا بوشهر گفت: از چالش های ما این است که آب با مسائل بسیار زیادی وارد استان می شود و تخصیص آب با هزینه های خیلی زیادی همراه است، در این شرایط انصاف نیست از آب شرب برای آبیاری باغ استفاده شود.

همه چالش های آب شرب در استان بوشهر

عبدالحمید حمزه پور پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به بحران آب در کشور عنوان کرد: نگاه استاندار بوشهر به موضوع آب ویژه بوده و این مسائل را با اهتمام ویژه ای پیگیری کرده است.

وی افزود: از جمعیت استان بوشهر 70 درصد در شهرها و زیر 30 درصد در روستاها سکونت دارند؛ استان بوشهر یک استان طولی و ساحلی است و منابع آبی پایدار ندارد و به میزان 80 درصد منابع آب استان بوشهر از خارج استان و 20 درصد از منابع داخلی مثل آبشیرین کن و یا چاه ها تامین می شود.

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر قریب به 32 هزار متر مکعب آب شیرین سازی شده تحویل مردم می شود و با سرمایه گذاری بالغ بر 1000 میلیارد تومان آبشیرین کن در دست اجرا داریم. در نوار ساحلی، دشتستان، جزیره شیف و... آبشیرین کن هایی با ظرفیت های مختلف در دست اجرا یا در مرحله انتخاب سرمایه گذار هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر تاکید کرد: امیدواریم با اقداماتی که در حوزه آبشیرین کن ها انجام می شود، طی دو سال آینده پایداری منابع آب استان بوشهر افزایش یابد.

حمزه پور با بیان اینکه در شهرهای ساحلی نیاز به فاضلاب یک نیاز فوری و مبرم است، شرح داد: برای اولین بار 75 تا 80 درصد مناطق جنوبی شهر بوشهر، از جیره بندی خارج شد ولی حالا بهترین نحوه آب رسانی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای نوار ساحلی تنگستان و عسلویه سال گذشته در تابستان مسائل زیادی در حوزه آب داشتند، اما با پیگیری ها و اقدامات انجام شده و قطع انشعابات غیرمجاز بیش از دو برابر سرانه آب به مردم این روستا تحویل داده می شود.

این مسئول شرح داد: یکی از چالش ها در استان بوشهر این که آب با مسائل بسیار زیادی وارد استان می شود و تخصیص آب شرب با هزینه های خیلی زیادی همراه است و در این شرایط انصاف نیست که از آب شرب برای آبکمک باغ استفاده شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب بوشهر گفت: این وظیفه آب و فاضلاب نیست که خارج از شهر و روستا آب برده، متاسفانه در گورکات، تنگستان و دشتستان و حتی عسلویه و حد فاصل گناوه و دیلم، باغ های چند هزار متری با درخت های فراوان که آب شرب و بهداشتی و حق مردم را پایمال می کنند.

عبدالحمید حمزه پور اظهار کرد: دستگاه های قضایی به جد با این اقدامات و استفاده غیرمجاز از آب شرب برخورد می کند. خواهش من از مردم عزیز این است که وقتی در استان بوشهر آب نیست، اینجا جای خانه باغ درست کردن با آب شرب نیست. مگر اینکه در حاشیه رودخانه یا مکانی دارای آب اضافی باشد، بله، اما در این استان استفاده از آب لوله کشی جفا در حق مردم است.

وی تاکید کرد: طبق سرانه های مصوب ما در استان بوشهر هیچ کمبود آبی نداریم، بخش عمده مشکل به دلیل نوع مصرف است. در روستاهای استان هیچ منبع آب شیرین جانبی نداریم و بعضی از اقدامات باعث شده است سرانه هدف بالا برود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر در ارتباط با قبض های نامتعارف آب به خبرنگاران گفت: شرکت آب و فاضلاب بابت تامین آب هزینه های زیادی متقبل می شود. حقوق کارگران، هزینه برق، پمپ و... از طریق همین آب بهای حداقلی تامین می شود. هزینه آب در سبد خانوار نسبت به هزینه های دیگر از قبیل تلفن، اینترنت، و غیره هزینه پایینی است.

این مسئول ادامه داد: قریب به 100 میلیارد تومان از دستگاه های اجرایی، مردم و... طلب داریم و امیدواریم مردم با پرداخت به موقع آب بها به کمک ما بیایند تا ما مجبور به برخورد به گونه دیگر نباشیم.

حمزه پور با اشاره به مسائل مردم و قبض های آب گفت: سامانه تلفن گویای 122 به طور شبانه روزی هر گونه شکایت مردمی و اطلاع رسانی به مردم را انجام می دهد. قرائت کنتور، مسائل قبوض، و هر نوع مشکل دیگری را بدون مراجعه و حضور آنان انجام دهد. لذا خواهش من از مردم این است که شماره تماس خود را در اختیار همکاران ما قرار دهند تا مراجعه و حضور افراد در شرایط کرونایی کم شود.

مدیرعامل آبفا بوشهر با اشاره به تاثیر حفر و تجهیز 11 حلقه چاه و انتقال آب از چاه های محلی به مخزن 15 هزار مترمکعبی در بهبود تامین آب شهر برازجان افزود: در هر منطقه ای که امکان آن وجود داشته از ظرفیت چاه ها استفاده کرده ایم تا اگر خدای نکرده با کمبود آب و عدم تامین آب از استان های همجوار روبرو شدیم از آن استفاده کنیم. در دشتستان نیز این چاه ها را برای زمان کمبود در نظر گرفته ایم.

وی اظهار کرد: این چاه ها با اعتباری نزدیک به 20 میلیارد تومان آماده شده است تا در فصول پرمصرف و تابستان بتواند ذخیره ای برای زمان کمبودها باشد. کما اینکه در شهرهایی مثل دیّر، اهرم، گناوه، خورموج، کاکی و... نیز چنین اقدامی انجام شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: infsms.ir شناسه مطلب: 532

به "همه چالش های آب شرب در استان بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چالش های آب شرب در استان بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید